Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Skada
-
Skada
Publicerad av anonym-anvandare på 25 juni, 2003 vid 14:10Jag har fått en ytlig skada i min bräda. Det har inte gått hål. Men det är små sprickor brädans yttersta lager. Först brydde jag mig inte men vid eftertanke det skall lagas. Det är några få sprickor och det syns inte. Skall detta åtgärdas. Det kännns bara som om jag skulle göra saken värre. Tacksam för en komentar.
oskar
styret svarade 21 år, 5 månader sedan 7 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
Jag var i samma situation som dig, lite små sprickor i nosen längs fram på brädan. Jag bryr mig inte så himla mycket om ifall lagningen syns så jag köpte gelcoat och sandpapprade lite på sprickorna (och upptäckte flera som inte syntes) och sedan smetade jag på gelcoat och lät det torka. Det är nu en vit lagning på röd bräda men det gör inte mig något. Sprickorna syns iaf. inte och det lär inte komma in något vatten där heller.
-
Ett tips om man vill laga enkelt så att vatten inte kommer in:
Använd smältlim. Smältlim klarar vatten. Det är lite mjukt
Ingen egen styrka. Är som polyetenplast. Fäster på epoxy och polyetenbrädor. Genomskinligt.
Arne -
Jag har fått en ståtlig spricka i min bräda, men det lagade jag med Plastic Paddings Glasfiberspackel, köp en tub o lite slippapper o ha med dig, man vet aldrig vad som händer.
-
Kan meddela att smält lim är nog det dummaste man kan laga en bräda med då vissa sorter innehåller änmnen som löser upp frigoliten som dom flesta brädor är byggda av. Dvs kan få en bräda som blir hål tom under din så kallade lagning. men tätt blir den ju i och med den fäster på epoxy lagret.
Mvh markus S-77
-
Kan meddela att smält lim är nog det dummaste man kan laga en bräda med då vissa sorter innehåller änmnen som löser upp frigoliten som dom flesta brädor är byggda av. Dvs kan få en bräda som blir hål tom under din så kallade lagning. men tätt blir den ju i och med den fäster på epoxy lagret.
Mvh markus S-77
-
glasfiberspackel kasnke funkar på mindre lagningar typ max några milimeter breda och inte mycket längre än nån centimeter.
Gör du större lagningar och slår i på samma ställe igen så gör du det bara värre. Spacklet är hårdare än resten av ytan och man slår ner lagningen rätt ner i brädan och slår sönder kärnan.
-
Så, hur skall man bäst göra? Jag har råkat ut för samma sak: en ny Fanatic Cross i Carbon Sandwich där det i nosen i princip har gått hål på ytskiktet och man ser laminatet typ 1*3cm stort
Hur skall man gå till väga för att säkerställa att det inte “växer” eller blir fler problem?
-
Jag lagade hela undersidan på min bräda. Jag köpte en burk epoxi (500:-) och den har inte tagit slut trots 4 lager.
Rekommenderas varmt. Had iof problem med just nosen eftersom den inte är rak på något sätt, men jag tror att om du tar väv och penslar lite epoxi i taget så får du till sist en bra lagning. Om skummet är trasigt så föreslår jag tätskum typ BÅK. Det fyller upp hålet ( ta inte för mycket, det expanderar typ 10 ggr….). -
viktigt är att skummet inte blir för varmt när det härdar.
kan smälta kärnor har jag förstått. -
Japp, jag använde polyester en gång, var en kille på båthandeln som menade att det här är fina grejjer grabben, det här skall du ha. Sen när jag hade på det på skummet så smälte det ända ner till andra skrovhalvan, kan säga att det gick åt en hel del BÅK…….:-)
Epoxi däremot fungerade perfekt, provade att pensla lite först i ena hörnet och det fungerade fint. Använde vanlig glasfiberväv som man tejpar tapetskarvar med för att bygga upp ytan. -
West System 2k epoxy är bra att laga skador med. Den skall ej lösa upp skumkärnan. Är ganska dyr men den är värd varenda krona. Vi säljer en del sådant på jobbet till en surffirma i närheten som även gör div. reparationer av brädor.
-
Jag har också en Fanatic Cross och har skadat nosen några gånger på den… Det intressanta är nog inte hur stor skadan är till ytan, utan hur djupt. Den största skada jag haft har varit kanske 2-3 mm djup, och jag har alltid lagat dessa med tvåkomponents gelcoat/spackel för brädor (M2 som Surferparadise m.fl. säljer – dyrt men det funkar)…
-
Förr på den goda tiden så gick brädorna nästan aldrig sönder, förb. skitkvalite nuförtiden, fuskbyggen.
-
Hmm… det första som slog mig när jag lyfte min nyare bräda (-00) är att den var mellan 10-15 kg lättare än dem gamla pråmarna.. kan ju hända att det har ett samband..
-
jag stod och lurade på det häromdagen.
Och nu blir jag kanske anklagad för att vara tilverkarnas lakej och mörkrets tjänare för jag kommer föreslå fler prylar.
Varför skulle man inte kunna tillvekra två brädor av exakt samma modell?
En för dom som kasnke går in för vikt och sånt, dom kan ju fortsätta på det spåret brädorna är inne på nu.
Och en mer användarvänlig för oss som inte bryr oss så mycket om vikt och så, som är mer stryktålig.Det var bara nått jag kom på under en trisst dag på jobbet.
Jag skulle lätt kunna tänka mej en, 5-6 kilo tyngre bräda (dock med samma shape som dom nuvarande) för att slippa reparera den fyra-fem gånger per år. (ja är man skicklig så är man )
Logga in för att svara.