Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Skador inom vindsurfing, använda hjälm?
-
Skador inom vindsurfing, använda hjälm?
Publicerad av Oregistrerade på 27 mars, 2007 vid 16:50Undrar om det är vanligt med skador inom vindsurfing, har det skett några allvarliga olyckor någon gång ? Kan det vara ide att använda hjälm med visir? Någon som vet ?
jeppo_f svarade 17 år, 11 månader sedan 28 Medlemmar · 37 Svar -
37 Svar
-
Några har allt hänt. Arnaud de Rosnay försvann i formosasundet när han skulle segla mellan Kina och Taiwan 1984 och han har aldrig återfunnits. I övrigt är sporten oerhört befriad från olyckor. Det som mest verkar hända är freestylare som sparkar foten i masten och bryter fotleden, samt en och annan som får ryggproblem, men det var betydligt vanligare förr eftersom 80-talsseglen var mycket tyngre och dessutom blev ännu tyngre när de blev blöta.
-
@Oregistrerade 372833 wrote:
Undrar om det är vanligt med skador inom vindsurfing, har det skett några allvarliga olyckor någon gång ? Kan det vara ide att använda hjälm med visir? Någon som vet ?
Haha JA!, Om man har sån otur som jag har så bör man ha hjälm..!!
Tycker inte att det finns någon som helst nackdel med att ha en liten hjälm på huvudet…!
Den håller värmen bra på det kalla året, skyddar mot alla småslag från masten i huvudet när man går under seglet och ja det är himla säkert när man surfar!Ett slag i huvudet kan göra så man svimmar och vindsurfa gör man i vatten ju, inget bra ställe att svimma på!
Bättre att skaffa hjälm innan första olyckan händer. Så gjorde ju inte jag och säkert inte många andra likaså…
Verkligheten är nog tyvärr så att man väntar ut att något ska hända en innan man skaffar hjälmen..!
När man väl drabbats så skaffar man! usch så fel egentligen..
Nä skaffa hjälm direkt!
Det som gjorde att jag skaffade hjälm var när min bräda flög rakt in i huvudet..! Ajajaj kanske inte så vanligt att sånt händer.. menmen blev väldigt yr och tappade minnet lite, kom inte ihåg om jag hade riggat eller om jag redan varit ute och surfat :S läskigt!
och efter den gången kom jag på hur viktigt det faktiskt är att man inte är ute själv..! viktigt att man kan få hjälp om något händer…
Allt kan hända 😉
Sen en gång när jag var ute själv ganska långt ute med hjälm så fick jag ett dumder slag i huvudet. Det var en sån smäll så jag tog upp min hand och kände om hjälmen gick sönder eller inte… :S tänk om man inte haft hjälm då..!! …bet visserligen ihjäl mina kinder innifrån med tänderna 😉 uschusch!
Kan hända mycket!skaffa hjälm!!
-
Hjälm är ju alltid bra att ha som försäkring, för det händer ju att man slår i huvet lite här och var!
-
Gath hjälmarna är trevliga, både surfbutiken.se och surfers paradise har dem. Jag kör min de dagar som är lite extra håriga (när man räknar med att få smaka sten i åsa ex. vis)
-
Gathhjälmen är jäkligt bra, om än lite dyr.
Sitter tight om huvudet, så den skymmer ingen sikt och är väldigt lätt.
Skyddar dessutom öronen, vilket kan vara bra om man ska öva loopar.
Ger dock inget absolut skydd – jag spräckte en trumhinna i vintras trots Gath-hjälm.
Då var iofs ”luckorna” framför öronen öppna, men jag vet inte om det hade gjort någon skillnad om de varit stängda./jeppo
-
Och hur bra skyddar Gath-hjälmen pannan?
Ett billigare, och bättre?, alternativ är Pro Tec Wake Ace med avtagbara öronlappar. 600 kr hos SP!
-
Lill-John, om man nu får kalla honom det, fick masten (eller något annat) i huvudet och tappade minnet, tog hjärnröntgen och fick inte surfa på tre månader utan risk för att värre saker skulle hända med huvudet före det var helt läkt. Han var visst ute med överriggat 3.7 och satsade på push-loop. För övrigt skulle man kunna säga att han är en utav de bättre surfarna som med känsla borde kunna undvika att få just masten i huvudet. Vad jag hört hade han dessutom innan gott om erfarenhet av hård vind efter mycket surf på blåshålet Pozo som är känt för sin frekventa 3.7+vind!
Alltså, att skada huvudet när man inte har hjälm på sig kan hända den bästa. Lite beroende på vad man håller på med och hur mycket risk man vill ta får väl vara var persons eget resonemang för eller emot val av hjälm.
Jag skulle rekommendera någon typ av skate-hjälm. Viktigaste är för mig att den inte ser ap-ful, men jag antar att det så klart är en personlig preferens. Gath-hjälmarna gillar jag inte formen på, men de är ju så klart gjorda för just vattensport. Vad sägs om någon typ av kayakhjälm. Någon sån har jag inte på minnet hur de ser ut och de kanske är snygga.
-
En vanlig jofa hockeyhjälm fungerar fin fint, inte så snygg kanske men skyddar riktigt bra. Jag tycker Gath hjälmen känns lite tunn men den e säkert skit grymm.
-
Finns det någon som helst någorlunda färsk statistik över olyckor inom vindsurfing? Det enda jag har hört talas om är undersökningar som bara har sagt att risken att råka ut för en olycka är av samma storleksordning som risken att himlen ska ramla ner över en.
Anekdoter har jag däremot hört massor av, framförallt från ställen med mycket folk på vattnet typ Gorge och sånt. Folk sägs ha blivit påkörda och illa tilltygade. Surfsport påstod att folket i Gorge hade en tendens att tro att man blev osårbar om man hade hjälm och därför sket i allt vad väjningsregler hette. Johan Salén skulle ha fått sin bröstkorg påkörd i en sån incident.
-
Okay, först har vi Oåxens förslag ut. Jag hittar den inte på surfers hemsida. Kan du hjälpa mig hitta den?
Sen har vi den kända (för mig ökända) Gath-standard-hjälmen.
-
Tack för alla tips, har funderat på att skaffa en röd hokey hjälm med vesir så man syns om man skulle tuppa av 😀 , om man skall försöka lära sig att loopa sen kanske det kan vara bra att ha ett hel skydd. Slog själv i kindbenet vid ett kastfall och det var ju ingen höjdare. Är det någon som har erfarenhet eller tips på någon hockey hjälm eller annan hjälm som man kan ha visir på?
-
Gathhjälmen finns numer med hårdare material just i pannan där det tidigare bara var neopren. Skrev om dom för ett tag sedan. Finns även med visir. Tror att dom finns på http://www.gath.se/. man har visst nu 40% rabattt på gath hjälmar i lager såg jag.
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=41091&highlight=gath+convertible
-
Frågan är ju om man vill synas extra mycket eller inte. Den här ProTek Ace Wake-hjälmen finns ju in matt svart eller blank rött eller blått på den här sajten: http://www.hardheadedsports.com/protec-ace-wakeboarding-helmet.html
Jag tycker alla tre är snygga.
-
Vem säljer Protek i Sverige? Verkar krångligt att beställa från staterna…
Logga in för att svara.