Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing skador relaterade till kite

• rydstrom

Medlem
    12 november, 2009 vid 11:09
    Haze;587881 wrote:
    Om du vill kite så fort som möjligt så kör med skena när du kitear men självklart så måste man träna oxå… Skenan kör man så liten tid som möjligt.

Man kan göra så, men det är inte rätt! hehe

• kamikazekiteren

Medlem
    12 november, 2009 vid 11:10

Amatörer!!!!

-bakfyllan är vanligst med kiting, det leder ofte til huvudskador
    -strasig rygg
    -och kna

• bennylundin

Medlem
    12 november, 2009 vid 11:37

den var överjävlig den bilden!

• yann

Medlem
    12 november, 2009 vid 11:48

Sen jag började att köra strapless på heltid har jag fått problem med brosk och ömmande yttre led i främre stortån. 🙂

• curry

Medlem
    12 november, 2009 vid 11:54

Bruten fotled.
    Hjärnskakning –> medvetslös i vattnet. Dock cable inte kite…

• skotten

Medlem
    12 november, 2009 vid 13:06

BURST EARDRUM!.. I am pretty sure most of us have had one..

Hangover from hell.. a twisted sock and a missing shoe.. I sliced the bottom of my foot off on a broken bottle too once.

• nundy

Medlem
    12 november, 2009 vid 14:39

dubbelklick

• nundy

Medlem
    12 november, 2009 vid 14:39
    kamikazekiteren;587886 wrote:
    Amatörer!!!!

-bakfyllan är vanligst med kiting, det leder ofte til huvudskador
    -strasig rygg
    -och kna

Är du säker på att du inte blev lobotomerad i samma slängen… ser nästan ut som det!

• dane-insane

Medlem
    12 november, 2009 vid 17:21

Ni skrämmer ju nästan ihjäl en nybliven kitesurfare som mig när ja läser om alla skador. Men när ja såg den här posten så blev ja lite tryggare igen. Ungefär på den nivån ja ligger med om man kan kalla d skador 😛

kalle57;587882 wrote:
    Mina skador:
    1. Skavsår på lillfingrarna.
    2. Träningsvärk i magen.
    3. Blir ofta lite sömnig när jag kommer hem.

Vad håller ni på med därute egentligen!?

Har haft farten med mig å studsat på vattenytan i krasherna, vattnet är ju ändå rätt mjukt. Blir ju lite förvånad när man ställer sig upp i bara 30 cm vatten sen.

• qq-57

Medlem
    12 november, 2009 vid 18:13

Am lucky so far…no injuries. But in regards to wakestyle, knee is def the weak point. Alex Pastor and Youri Zoon both were wearing knee braces when I saw them in Brazil..
    It’s a matter of hard impacts and not sufficient training of the leg muscles. Most of the knee injuries happen when the muscles are too weak to keep the leg in a normal position (e.g., the twist/bend movement, which fucks your ACL). Kiting, especially in flat water, is not exercising the legs all that much. There’s a bunch of awesome exercises at the gym, especially squats, and some plyometric exercises (more like explosive/reactive training. Even Innebandy would do the trick I guess). Anyways, keep those legs in shape and your knee will be able to take a LOT more shit before it gives up

Regards
    Dr. Leo 😀

• tobbekite

Medlem
    12 november, 2009 vid 19:06

Har problem med båda knäna just nu, inte bara kite som står för det utan även innebandyn är skyldig.
    Började känna smärta i knät innan sommaren, hade ont till o från. I augusti blev det akut och efter ett 2-timmarspass innebandy kommer kraftig smärta i båda knäna. Fick diagnosen inflammerade knän pga överansträngning. Har fortfarande ont i båda knäna, enligt sjukgymnasten troligen pga irriterat brosk. Rehab 2ggr/vecka hos sjukgymnasten, blir bättre sakta men säkert. Siktar på att kunna aktivera mig efter nyår, är nu såpass bra att jag kan gå/cykla utan att det gör ont i alla fall men saker som kite eller innebandy kan jag glömma på ett tag.

Utöver knäna har jag vid två tillfällen haft problem med revben och/eller muskelfästen som gjorde det smärtsamt att andas, fick ta halvfulla andetag annars högg smärtan till.

Kan ju tipsa alla som inte redan tränar sina knän att börja. Jag har aldrig tränat knäna utöver den träning jag fått av löpning/innebandy/kite/osv, och det är uppenbarligen inte tillräckligt.

• pjoter

Medlem
    12 november, 2009 vid 20:07

Det är en rätt safe sport, med tanke på hur sjukt många timmar de flesta här inne har kört.

Mina bedrifter än så länge är:
    -hjärnskakning (totalt knockad, boots såklart….)
    – knasig rygg
    – hårt stukad fot
    – Såna där knasiga fingrar efter panikhållande i bommen vid krascher. pek och ringfinger på båda händerna knakar, klickar å hänger sig ibland.
    – å sen såklart en hög med skärsår, blåmärken mm.
    – och en knasande nacke och hälar, beror dock inte på kiting men kommer nog heller aldrig försvinna sålänge man surfar.

Lite har ju hänt men hade man satsat på samma sätt på skate, snowboard eller liknande hade man ju varit totaltrasig nu.

• acemattias

Medlem
    13 november, 2009 vid 13:01

Jag har svalt saltvatten, fatt solbranna och traningsvark!

• imported_thorbjorn

Medlem
    13 november, 2009 vid 13:03

Jag har fått vatten i ögonen

• mattijas

Medlem
    13 november, 2009 vid 14:02
    mjersen;587855 wrote:
    enligt de flesta jag snackat med ska cti knee bracen va smidigast

vänster knä, minisk och främre korsband känner jag igen………..

köpte cti, men fan lite missnöjd, skulle vilja att man fick impact stöd osså,(men tydligen var de bara överböjnings led som man får stöd..

men den är väldigt rubust må jag säga,
    funderade lite på donjoy kneebrace ett tag men kostade fan 10 lakan, kändes lite klenare än cti men har för mig den kunde låsa både böj och överböj

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing skador relaterade till kite

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.