Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Skala ner flera bilder åt gången för webb

• Skala ner flera bilder åt gången för webb

Posted by spray on 23 februari, 2008 at 21:29

Som vanligt snygga bilder. Hur gör du innan du lägger upp bilderna på sidan för att snabbt resiza dom? Eller tar du alla bilder i den där låga upplösningen?

Det vore bra om det fanns något program som snabbt kan förminska alla bilder i en mapp tex

Denna tråd är flyttad från http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=446871 /Ola

g_l replied 16 years, 10 months ago 5 Members · 6 Replies
  • 6 Replies
  • ola_p

Member
    23 februari, 2008 at 21:35

Grymt bra: ljus, förhållanden, seglare och bilder! Bland annat gurras framåt ser fet ut.

@spray: Finns massa sätt att göra det på, batcha i photoshop, exportera med ett katalogiseringsprogram typ lightroom, eller köra ett program som bara skalar om batcher med bilder.

• tws

Member
    23 februari, 2008 at 21:52

Fine bilder Robert. Vi kan ta noen i Reier i morgen også. Her er et tips for å forminske et haug med bilder snabbt med Microsoft:

1. Multiple select en haug med bilder (fler) og høyreclick.
    2. Velg Send Til – Epost
    3. Windows spør om du vil gjøre alle bildene mindre (resizeable). Gjør det.
    4. Abryt sending av epost.

• spray

Member
    23 februari, 2008 at 21:57

@Ola_P 446824 wrote:

@spray: Finns massa sätt att göra det på, batcha i photoshop, exportera med ett katalogiseringsprogram typ lightroom, eller köra ett program som bara skalar om batcher med bilder.

Shysst Ola, finns något program som ligger dig extra varmt om hjärtat för detta.
    Jag brukar förminska mina bilder med paint, men det tar ju sin lilla tid om man har en hög med bilder!:blush: :laugh: :smirk:

Jag noterar också att bilderna som Robban tagit inte är i standardformat 4:3, men det är väl förmodligen fixat med något program också frågetecken

• robrox

Member
    23 februari, 2008 at 21:57

man bugar och taackar det var fint idag 🙂

Jag kör LightRoom som Ola säger finns alltid lite att fixa, där konverterar jag mina RAW bilder till jpg och då passar jag på att förminska dem vilket gör att alla bilderna förminkas när den konverterar as-smidigt LR roxs

• ola_p

Member
    23 februari, 2008 at 22:05

Lightroom när jag har råbilder, annars photoshop. Oftast brukar jag vilja göra iaf några justeringar så då passar PS bättre än batchprogram. (skall jag välja batchprogram så är det nog imagemagick på en server… 😉 Men det finns säkert några som har koll på nått vettigt till winblows, skriv i fotoforumet istället så förstör vi inte denna tråden med batchfrågan)

• g_l

Member
    24 februari, 2008 at 08:31

@Ola_P 446835 wrote:

skriv i fotoforumet istället så förstör vi inte denna tråden med batchfrågan)

Hoppas jag inte sabbar denna tråd! Vill bara ge Spray (och andra som kanske är lika amatörmässiga som jag själv på att fota…) några tips på snabblösningar:
    1) Markera alla filer du vill förminska. Högerklicka sedan och välj “skicka till” med epost (Outlook). Då får du en fråga om du vill förminska bilderna. Sedan öppnas ett mail med alla filerna förminskade. Då är det bara att plocka in dem på den egna hårddisken och sedan radera mailet.
    2) Skaffa gratisprogrammet Irfanview. Finns på http://www.irfanview.com/

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Skala ner flera bilder åt gången för webb

You must be logged in to create new discussions.