Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Skall jag bli med Foil eller tub?

• jagkallaspiotrellerpete

Medlem
    13 augusti, 2010 vid 17:13

ja säger nog foil… tubar kan inte hangglida. de kan FS!

• waimeadude

Medlem
    13 augusti, 2010 vid 17:47

Bra diskussiondu startat Henrik78.
    Tror de e många som går och stör sig på att inte kunna åka dagar då det blåser 4-5 m/s och liksom du har jag vänt och funderat på frågan om foil hela sommaren och längre än så egentligen.
    Jag ska maila Pjotr och se om han har nån demodag som man kan testa på.
    Annars har jag bara kört foil på Shallow water kitefestival och den va inte mycket annorlunda än LEI men dock var det en 10:a och det är ju skillnad på större kites tror jag.

Jag vet att större LEI-kites svänger långsammare och således tror jag att även större foils är segare. Därför är de troligen kiteing såsom mer mot glidar/segling som det går att köra med större storlekar och de e ju kul också man kanske inte den typ av extremsport man är van vid vid högre vindhastigheter.

Sen är de ju som alltid priset. Bättre begagnad bil står de ju tidigare i inlägget och de ju så de har jag diskuterat med Pjotr innan. Han tycker de e värt och så kanske det är men ändå… 21-26500 kostar en FS 19kvm. 26,5 kkr för deluxvarianten som tydligen är lättare…

Men de e sjukt mycket pengar, tror lätt att de sålt fler om de hade haft ett pris på säg 15-18 kkr.
    De finns vad jag vet 2 märken FS och Peter Lynn som gör Foil vet någon om de finns mer konkurrens i denna bransch?

Jag tycker dock att Anders eller nån annan ska svara dig på skillnaden mellan foil och SS så jag ber han göra det så du får veta.

Hang loose
    /John

• atte

Medlem
    13 augusti, 2010 vid 18:11
    smdj;625551 wrote:
    jag är också fete sugen på att testa en speed3 19m2 i 4-5 m/s, funkar det om man väger 100 kg?

Bara om du har en bräda typ dörr eller likn, skulle nog säga att nya speed3 21 skulle sitta som en smäck för dig.

• milkman

Medlem
    13 augusti, 2010 vid 18:29

Jag kitar med foil och tub. Foil är precis lika meckigt som tub, fast på andra sätt. Någon som glöms bort är det extra underhåll de avancerade vattenfoilarna behöver. Och glöm relaunch om råkar få tång i bridles etc. Samtidigt så slipper man pumpa och det är främst det som lockar mig. Men jag tycker bara det är viktigt på vintern så på sommaren se jag inget behov till det. Jag självlaunchar alla mina kiter själv, tub också. Och landa är ingen issue om jag är förberedd eller har bra mark att landa på (gissar att det gäller även FS?)

FS gör utan tvekan de bästa ultralättvindskiterna. Vill man ut i under 4 m/s så tror jag att det är enda alternativet som finns? Jag säljer ju annat märke så det blir inge FS för mig. Istället är min lättvindsquiver en Nobile skimbräda och Ozone Zephyr i kring 4,5 m/s. När det lägger sig ytterligare funkar med en racebräda. För att Skim ska vara roligt behövs liiite mer tryck än att bara hålla sig flytande. Men jag tror att 4 m/s är en rimlig ”lägsta gräns”
    Totalt kostar mitt lättvindsquiver 18490 (kite och bräda) utan rabatter för paketpris etc. Frågan är hur mycket sista ms man kan få ut är värd?
    Skulle jag bara äga två kiter hade jag kört Zephyr och en 9:a för lagom överlapp.

• haze

Medlem
    13 augusti, 2010 vid 18:51

Med en riktigt skim hade du kunnat kört i i lägre vind Milkman. Den har ju inget motstånd alls till skillnad från både Nobile och North skimmen 😉

• jenselias

Medlem
    13 augusti, 2010 vid 19:34
    Milkman;625577 wrote:
    Jag kitar med foil och tub. Foil är precis lika meckigt som tub, fast på andra sätt. Någon som glöms bort är det extra underhåll de avancerade vattenfoilarna behöver.

Har du lust att redogöra vad det är för extra underhåll som de behöver? Jag känner en viss osäkerhet i vad du syftar på.

• kiters_se

Medlem
    13 augusti, 2010 vid 20:19

Vill man kitesurfa tidigt och i extremt lite vind och samtidigt ta höjd är min erfarenhet att en racingbräda och foil är helt överlägset. Kanske den största fördelen med en foil är att den inte ”trillar ner” så lätt. Jag kör en Flysurfer 19 Speed III och en Anton racingbräda med fyra fenor.

Själv är jag mycket förvånad att inte fler kör racingbräda. Jag har aldrig kitesurfat så mycket som jag gjort i sommar. Att köra racingbräda är extremt bra träning och riktigt kul och om ni testar kommer ni bli förvånade hur sjukt bra höjd man kan ta. Här kan ni läsa mer om dessa brädor: http://www.kiteforum.com/viewforum.php?f=159 .

Dessutom är det sjukt kul att köra foil 19 m2 om man gillar att flyga. Har aldrig kört en tube som i närheten har samma lyftkraft. Men när det blåser mer så går jag över och kör bow kites och då Flexifoil. Upplever ibland att det är lite bökigt med alla linor på en Flysurfer, men det kanske har med att det är första året med en Flysurfer.

Kör hårt alla kitesurfare och våga testa lite nya kites och brädor, det är en upplevelse!

Jag fick vad jag ville med min nya utrustning mer kitesurfing timmar!

Jag kör nu 20,55 knop i 3,5 m/s och då har jag inte den senaste racingbrädan (de nya är bredare och mer volym) men föredrar vind från 4 m/s.

Men man ska ha sjuk respekt när man skickar upp 19 m/2 foil kite i luften.

Peter

• sourra

Medlem
    13 augusti, 2010 vid 20:41

Jag tycker som alla föregående skribenter

• kiters_se

Medlem
    13 augusti, 2010 vid 20:43
    waimeadude;625572 wrote:
    Bra diskussiondu startat Henrik78.
    Tror de e många som går och stör sig på att inte kunna åka dagar då det blåser 4-5 m/s och liksom du har jag vänt och funderat på frågan om foil hela sommaren och längre än så egentligen.
    Jag ska maila Pjotr och se om han har nån demodag som man kan testa på.
    Annars har jag bara kört foil på Shallow water kitefestival och den va inte mycket annorlunda än LEI men dock var det en 10:a och det är ju skillnad på större kites tror jag.

Jag vet att större LEI-kites svänger långsammare och således tror jag att även större foils är segare. Därför är de troligen kiteing såsom mer mot glidar/segling som det går att köra med större storlekar och de e ju kul också man kanske inte den typ av extremsport man är van vid vid högre vindhastigheter.

Sen är de ju som alltid priset. Bättre begagnad bil står de ju tidigare i inlägget och de ju så de har jag diskuterat med Pjotr innan. Han tycker de e värt och så kanske det är men ändå… 21-26500 kostar en FS 19kvm. 26,5 kkr för deluxvarianten som tydligen är lättare…

Men de e sjukt mycket pengar, tror lätt att de sålt fler om de hade haft ett pris på säg 15-18 kkr.
    De finns vad jag vet 2 märken FS och Peter Lynn som gör Foil vet någon om de finns mer konkurrens i denna bransch?

Jag tycker dock att Anders eller nån annan ska svara dig på skillnaden mellan foil och SS så jag ber han göra det så du får veta.

Hang loose
    /John

Jag har kört Peter Lynn Venom 16 m2 men det tycker jag inte är att rekommendera, seg däremot är Peter Lynn Venom 13 en av de bättre kitarna jag kört.

Flysurfer Speed 19 m/2 tycker jag svänger förvånansvärt snabbt för att vara så stor.

Sedan har du ju Speen Foil 19, http://www.spleene.com/index.php/en/kites/x-19 har ej testa men ska ligga bättre till i pris.

Peter

• kiters_se

Medlem
    13 augusti, 2010 vid 20:47
    sourra;625609 wrote:

Haaaaa haaa 😉

• larssa

Medlem
    13 augusti, 2010 vid 20:52

Ett annat alternativ som jag skall ta efter är kitea när det blåser 5-15m/s RPM 12 & 8kvm och när det blåser mindre så skall jag åka wakeboard(vattenskidklubben Råå). Blåser det mer än 15 så tar jag bara ut surfbrädan utan kite. Problem solved!

• wakenils

Medlem
    13 augusti, 2010 vid 21:12
    sourra;625609 wrote:

kan inte hålla med dig där

• gadget

Medlem
    13 augusti, 2010 vid 21:18
    sourra;625609 wrote:

räkna in mig där också.
    jag vet inte bättre än att alltid hålla med Sourra.

• pontusande

Medlem
    13 augusti, 2010 vid 21:42
    jenselias;625537 wrote:
    …Skillnaden mellan mig och tydligen de flesta här är att jag håller käften när det jag tycker inte är grundat på någon hållbar fakta eller erfarenhet. Nu snackar vi surfing och inte religion eller har ni svårt att skilja på det?

Surfing är väl en religion, eller? 🙂

Nejdå, ärligt talat så har jag inte mycket emot folikites. Ser faktiskt stora fördelar med dom speciellt då om man ska resa eftersom dom tar upp så lite plats och jag skulle gärna vilja testa en för att se om det är roligare än vad jag tycker det verkar som.

Sen håller jag inte med dig om att det är fel att säga vad man tycker bara för att man inte har alla erfarenheter och fakta. Speciellt inte om man som jag skriver att man inte har det utan bara vädrar sina subjektiva åsikter. På det här forumet får man ju oftast bara 3-4 svar på sin fråga och då är det värdefullt även med svar från folk som inte vet allt och har testat allt.

Sen skrev jag inte ens att LEI är bättre en foli, för det vet jag inte. Jag skrev bara att jag har en stor LEI som jag köpte för 500 spänn och att jag har skitkul med den samt att de ofta utmålade fördelarna med foli inte för mig uppväger att den är 52(!!!) gånger dyrare.

• waimeadude

Medlem
    13 augusti, 2010 vid 23:07

Kiters_se
    Ja gött ett alternativ. Dock kan jag inte se några prisuppgifter trots att jag gått in på återförsäljaren i Sverige kajtech.
    Men man får väl ringa.
    Tror de e som andra säger också att mycket ligger i brädan.
    Men vad säger Pjoter eller den som har flysurfershopen, många är ju taggade på att prova på, kanske vore bra med en demodag nånstans…
    Vem vet nån kanske säljer sin bil och handlar en =).

Undrar varför egentligen de finns typ 20 företag som gör LEI och typ 3 som gör foil?…

/John

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Skall jag bli med Foil eller tub?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.