Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Skall jag bli med Foil eller tub?

• skotten

Medlem
    13 augusti, 2010 vid 23:12

buy two slingshots for the price of one flysurfer.

Follow us on FB and Twitter!!
    http://www.Facebook.com/kiteboarding.se
    http://www.Twitter.com/kiteboardingse

http://www.kiteboarding.se
    [img]http://fb.me/FZrFutIP[/img]

• waimeadude

Medlem
    13 augusti, 2010 vid 23:16

Or buy 3 trips back and forth to Maui and have 4000 to spend on a used LEI =).

• larssa

Medlem
    14 augusti, 2010 vid 00:22
    waimeadude;625650 wrote:
    Or buy 3 trips back and forth to Maui and have 4000 to spend on a used LEI =).

”gilla”

• atte

Medlem
    14 augusti, 2010 vid 02:09
    waimeadude;625644 wrote:
    Kiters_se
    Ja gött ett alternativ. Dock kan jag inte se några prisuppgifter trots att jag gått in på återförsäljaren i Sverige kajtech.
    Men man får väl ringa.
    Tror de e som andra säger också att mycket ligger i brädan.
    Men vad säger Pjoter eller den som har flysurfershopen, många är ju taggade på att prova på, kanske vore bra med en demodag nånstans…
    Vem vet nån kanske säljer sin bil och handlar en =).

Undrar varför egentligen de finns typ 20 företag som gör LEI och typ 3 som gör foil?…

/John

Va inne på Kajtech.nu klickade på kites sedan på flysufer och därefter på speed3 så står priserna där och som du säger så liger väll typ hälften i brädan men i 4m/s så är det inte många LEI som klarar att vattenstarta. FS har ju den fördelen att du backar upp den i powerzone och vänder på den när det inte längre funkar att få upp en kite ute i vindfönstret.

• pjoter

Medlem
    14 augusti, 2010 vid 05:51

Självklart kan vi styra upp en ny demodag. Hade tänkt ha en hög såna men heltidsjobb och en 5 månaders kille har gjort att jag bara attacksurfat i sommar. Några tillfällen har dock funnits och ett par pers har som Henrik ringt och styrt upp en egen demo.
    Jag håller koll på prognoserna så kan vi försöka få ihop nån nu i veckan. Det går även utmärkt att säga till mig eller wibban om vi är ute å kör monster.

När det gäller spleene X-19 så borde priset hamna på typ 20kkr och anledningen att vi / Kaj inte valt att ta in någon iår är att den ligger nära speed3 i priset och vi ännu inte vet särskilt mkt om kiten. Både som åf och privatperson känns det dumt att lägga så mkt pengar (det är ju inte precis så att de är billiga i inköp för oss heller) för att testa när man kan lägga till några tusen och få nåt som är grymt. Förhoppningvis blir det lite internatinella demosar av kiten tills nästa år så vi kan avgöra om den är prisvärd. Finns det annars nån här som vill beställa en ändå går det självklart bra. 🙂

• pjoter

Medlem
    14 augusti, 2010 vid 06:26

Kom på att jag får väl ge mig på att försvara priset också i sann steffo-anda. 🙂

De här kitesen ÄR förbannat dyra och man kan köpa 2 vanliga kites för samma pris dock kommer man då likförbannat sitta å sura för det blåser för lite när en annan har superkul på vattnet.
    Är det någon här som tar på sig utmaningen att göra en kite med samma prestanda och kvalitet för halva priset köper/säljer jag den gärna.

Som allt man köper får man väga nytta / nöje mot priset. Räknar jag surfdagar/år är väl en 5-6kvm det mest idiotiska köpet egentligen, dock är ju dessa dagar så sjukt kul så de får kosta lite mer enligt mig. av typ 10 sessions i sommar har jag kört 9a 1gång och 19 resten. Alla sessions har varit riktigt kul så räknar man så borde inte 9an kosta mer än 2500 för att ge samma surftid/krona. 🙂

När det gäller LEI vs foil bör man iaf testa innan man utesluter det ena helt. Å vad det gäller underhåll får nog dina erfarenheter stå för Ozone jens. Har sen min första FS foil -06 inte upplevt mer problem eller service än med tubarna. Haft nån foil som revats och börjat dra snett å en skolkite som sprängts. Fördelen är att båda grejer har kunnat fixas av mig själv och kitesen har blivit bra igen, till skillnad från min tub som drog snett, den var kokt.

Kör på vad ni vill, det gör jag, foil för lättvind, hängtid, byig vind, snö eller för att packa lätt. Tub för att caution mayhem ÄR världens roligaste kite. 😉

• waimeadude

Medlem
    14 augusti, 2010 vid 10:24

Ok pjoter

Skriv ett inlägg på forumet så får vi se när de beger sig och om fler än jag vill me.
    Jag bor i Malmö

/John

• skotten

Medlem
    14 augusti, 2010 vid 12:18
    wrote:
    pjoter;625671sitta å sura för det blåser för lite när en annan har superkul på vattnet.

Pjot has a point… and doesnt… there have been MANY days where the only thing I have seen flying is a FLYSURFER while everyone else sits on the beach wishing for that one more m/s.. but superkul? be honest… it will get you out on the water, but thats about it : (

Follow us on FB and Twitter!!
    http://www.Facebook.com/kiteboarding.se
    http://www.Twitter.com/kiteboardingse

http://www.kiteboarding.se
    [img]http://fb.me/FZrFutIP[/img]

• pjoter

Medlem
    14 augusti, 2010 vid 12:47

Jupp, du såg/hörde rätt tony, superkul! Så superkul man kan ha med en kite utan några vågor iaf.

Fattar inte varför vissa vägrar förstå att det är trycket som avgör om man är underriggad, inte vindstyrkan. Har sagt det typ 100ggr innan, med en 9a har jag tråkigt under 8-9m/s, med en 12a, under 6-7m/s och med monstret under 4m/s. Jag har också ungefär samma tryck i grejerna när det börjar bli tråkigt trots att vinden är olika. Detta är något som de flesta som har två kites borde förstå, annars skulle de ju inte ha två kites. Ändå verkar det vara svårt att föra över detta till under 6m/s.

Å till de intressanta. Jag skriver så fort jag bokat in något.

• pepa

Medlem
    14 augusti, 2010 vid 13:04

Ingen som stackar tubkites längre? Två 10-12 m2 på varann ger gott och väl samma tryck som ett fjollmonster.

• walle

Medlem
    14 augusti, 2010 vid 14:03
    Atte;625527 wrote:
    Nej vi förstår att du inte förstår. När körde du en foil senast? När det gäller lättvind så fungerar inget annat, det är inte så svårt att förstå.

När det är 4-5 m/s så kör jag S-bends, F-16 mm och då väger jag 90kg och använder en speed2 19.
    Skulle jag väga neråt 70kg så skulle troligen en speed3 15 räcka men med trippel deppowern som nu finns på speed3 så kan en 70 kg kille köra på en speed3 19 utan att bli över riggad i första taget.

hittar du ingen speed3 hemma så kolla ebay i tyskland.

hur jevla kul e S-bends, F-16 med en foil i 4-5m/s…?

Ni kan snacka hur jevla mycket crap ni vill, lättvindssurf e inte kul!

Om man e grön och inte fått så många timmar på vattnet, visst.. men bara köra fram/tillbaka och göra häng-hopp med en foil tröttnar man jevligt fort på.

Även om det funkar att surfa så e det ju ingen fart i draken, man bara hänger i hoppen nån meter över vattnet och landar som på moln… kvittar om du har foil/LEI det krävs fart i vinden för att det ska bli action, helst ska man va hårt riggad!

Det e INTE värt pengarna, bättre att köpa 2-3 surfresor för den slanten!

• pontusande

Medlem
    14 augusti, 2010 vid 14:12
    pjoter;625713 wrote:
    Fattar inte varför vissa vägrar förstå att det är trycket som avgör om man är underriggad, inte vindstyrkan.

Nja, det är väl lite sanning med modifikation…

Det är ju en helt annan upplevelse att köra med en liten drake i mycket vind än med en stor i lite. Kanske inte så jättestor skillnad om man bara vill köra höger-vänster-höger fram och tillbaka. Men om du åker i samma riktning som vinden säger det sig själv att det inte går särskilt fort om vinden rör sig i 4 m/s… Om du då åker i 3 m/s rakt med vinden (promenadtempo) innebär det att det blåser 1 m/s på draken och den dör. Är det däremot storm och du kör en 4kvm är det ju en annan femma…

Men som sagt, jag skulle gärna testa! Du känner inte för att dyka upp på skrea strand nästa helg Pjoter? Kommer nog vara mycket folk där!

• platslagarn

Medlem
    14 augusti, 2010 vid 14:13

vill ha foil 21m2!!!!! älskar att bara åka fram och tillbaka å mysa!!!!

• haze

Medlem
    14 augusti, 2010 vid 14:17
    walle;625723 wrote:

Om man e grön och inte fått så många timmar på vattnet, visst.. men bara köra fram/tillbaka och göra häng-hopp med en foil tröttnar man jevligt fort på.

Även om det funkar att surfa så e det ju ingen fart i draken, man bara hänger i hoppen nån meter över vattnet och landar som på moln… kvittar om du har foil/LEI det krävs fart i vinden för att det ska bli action, helst ska man va hårt riggad!

Ja för att gör dingel hopp så krävs det säkert massa kraft. Men med foilen parkerad på ett ställe (relativt lågt) så kan man få hur kul som helst även i 5 m/s.

Personligen kör jag hellre LF Havoc 14 eller North Evo 14 och skimboard i lättvind (5 m/s) och det är sjukt kul och man kan göra massa roliga strapless saker. Och jag har ju en traktor spm åker fram ibland om jag vill ha massa kraft. FS Speed 1 17 kvm (2,5 med modifikationer av Jenselias)

Ps. Förövrigt stavas jävla med ä och inte e. Eller så stavas det Djävla. Ds.

• atte

Medlem
    14 augusti, 2010 vid 15:51
    walle;625723 wrote:

Att göra en S-bend för mig är lika kul i 4-5m/s som i 10m/s vet inte om du tycker det är så stor skillnad om du gör det med din 9a eller 12a? Sedan viste jag inte att F-16 va ett häng hopp.

till var någon stanns får du en surfresa med boende för 7000kr, är det en helg i danmark du dillar om?

Ärligt, om du inte vill surfa i lättvind så behöver du inte men snubben som startade tråden vill tydligen det och några med honom. Fast du kanske är inne på SUP forumet och berättar för dom att åka till Madagaskar för 7000 och surfa riktiga vågor är roligare? Och det är ju sant, det är roligare.

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Skall jag bli med Foil eller tub?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.