Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Skall jag bli med Foil eller tub?

• cortex

Medlem
    19 augusti, 2010 vid 09:00

Vad är väl en gigabyte hit eller dit vänner emellan? 😉

Skulle gärna ha lägre priser på Flysurfer-kitesen om det gick… men, jag har lägre marginal på dem än på LEI’arna jag importerar. Eftersom mina ÅF’ar måste få en någorlunda hyfsad marginal så är det min egen jag drar ner på för att kunna hålla priserna där de är nu.
    Grejen är att de är dyra i inköp eftersom de är snordyra att designa och bygga. Flysurfer är troligen det företag som har sämst marginaler på sina kites av alla i och med att de lägger stora summor på R&D (eftersom de mer eller mindre är ensamma om att utveckla foilkites på denna nivå) och att kitesen är jättedyra att tillverka.
    I princip är en Speed3’a ca 4-5 gånger dyrare att tillverka än en LEI i motsvarande storlek. Det som kostar är materialen (går åt mycket mer än på en LEI) och framförallt alla sömmar som dessutom kräver väldigt hög precision när de sys. Även bridle-systemet ökar på kostnaden en hel del.

Flysurfer är förresten ett systerbolag till Skywalk. Skywalk är en av de större tillverkarna inom paragliders och teknik-flödet mellan dessa två bolag har gjort att en hel del innovationer har kunnat utvecklas på ena sidan planket för att sedan användas på både kitesen och glidskärmarna. Bägge tillverkas i samma fabrik och enligt samma normer… däremot är exempelvis Speed3’an en betydligt mer komplex produkt att designa/tillverka än vad en paraglider är. Vilket tyvärr avspeglas i priset.
    Så tyvärr kommer de nog även i fortsättningen att vara relativt dyra i inköp.
    (Fast räknar jag krona per session i lättvindsträsket där jag bor så är Speed3’an min billigaste kite 😀 )

/Kaj

Sida 5 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Skall jag bli med Foil eller tub?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.