-
Skall jag börja kitesurfa?
Jag har nyligen lagt en karriär som ballongflygare bakom mig. Skulle egentligen helst vilja återta fallskärmshoppning, men min utrustning har blivit för gammal och har inte råd med nytt för närvarande. Har i och för sig sagt att jag inte skall börja med något som är väderberoende , men…. Efter att några gånger ha besökt hundbadet på Gålö och sett kitesurf har intresset väckts. Vill inte gå kurs för att sedan bestämma mig, tror att om jag börjar så är det till att löpa linan ut.
Har därför lite frågor till er som håller på med detta för att hjälpa mig komma till beslut:
Vad är ingångskostnaderna?
Att gå kurs är för mig självklart. Misstag kommer jag att göra ändå, klart jag minimerar dessa genom att gå en kurs. Vem rekommenderas i Stockholmsregionen? Kostnad? vad jag har sett varierar det mellan 2500- 3500 för en komplett kurs? Jag antar att detta gör att jag kan fortsätta experimentera på egen hand efter inköp av utrustning?
Utrustning; vad behövs? kite, bräda, bom med linor, våtdräckt? Något annat?
Nytt eller begagnat? Gissar på att jag kommer att bilda mig en uppfattning på vad jag vill ha efter ett tag, men i början ingen aning. Kanske bra med begagnat då i början?
Cirka pris nytt? Begagnat?Går det att utöva ensam? Lär inte få med mig någon att gå kurs med mig. Är det socialt gäng? Får man hjälp vid behov av utövare efter genomgången utbildning?
Hur väderberoende är det? Hur lång säsong? Av de gånger jag varit ute på Gålö är det ett fåtal jag sett kites, kan tänka mig att lämpliga ställen flytta runt med väderförhålanden , men kan även tänka mig att det blir för vindstilla för att det skall vara lönt.
Vad mer behöver jag tänka på innan jag bestämmer mig?
Tacksam för att ni informerar en som inte vet så mycket men gärna vill lära sig mer.
/ Thomas
Logga in för att svara.