Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Skall man satsa på Bowkites nu

• walle

Medlem
    15 februari, 2006 vid 19:55
    Cortex wrote:
    Ha ha, kom upp och kör på Ekoln i vår/sommar så får ni se på riktigt byig vind… och tamejfan om inte 90% av de som kör där använder foils.
    Givetvis finns det foils som passar mer eller mindre i byig vind. Precis som det finns LEI’s som är mer eller mindre lämpade för byiga förhållanden.

Biorno, du har knappast provat igenom marknaden av moderna foils i byig vind, eller hur (eller LEI’ar heller för den delen)?

/Kaj(Tech)

äsch… ni vet inte vad byig vind e!
    provade att köra några vändor hemma i viken i sommras… Det blåste allt mellan 12 och 1,5m/s 😉

skit kul när man kom ut en bra bit så dör vinden helt, du ligger i vattnet och väntar på vind i 5min för att ge upp och börja linda in linorna på bommen, då brallar det på i 9-10ms och du släpas med åt helt fel håll…

När du kämpat i över 1 timma så har du äntligen lyckats att ta dig till rätt sida och iland igen. då som genom ett under kommer brisen med “stadig” vind i 7-10m/s men eftersom att linorna ligger som ett orm bo och du e helt slut av 1 timmas simmande-i-motvind-med-kite så kan du inte göra annat än att gråta… så e kitelivet i norra småland i bland.

• walle

Medlem
    15 februari, 2006 vid 19:56
    Biorno wrote:
    Det är så sant som det är sagt, hur gick det cloetta, hur många ungar fick du med dig hem? Kan tänka mig att ett par försvann i centret.
    alla barn, och jag!, klarade av cloettacenter.
    inte dåligt va!?
  • milkman

Medlem
    15 februari, 2006 vid 20:00

Haha Walle.. Jobbig kitedag!

• walle

Medlem
    15 februari, 2006 vid 20:16
    Milkman wrote:
    Haha Walle.. Jobbig kitedag!
    så är det 90% av (dom “åkbara”)dagarna i Gamleby…
    varför tror du jag åker mera på Öland-Gotland-Varberg än hemma…
  • cortex

Medlem
    15 februari, 2006 vid 20:54
    walle wrote:
    äsch… ni vet inte vad byig vind e!
    provade att köra några vändor hemma i viken i sommras… Det blåste allt mellan 12 och 1,5m/s 😉

skit kul när man kom ut en bra bit så dör vinden helt, du ligger i vattnet och väntar på vind i 5min för att ge upp och börja linda in linorna på bommen, då brallar det på i 9-10ms och du släpas med åt helt fel håll…

När du kämpat i över 1 timma så har du äntligen lyckats att ta dig till rätt sida och iland igen. då som genom ett under kommer brisen med “stadig” vind i 7-10m/s men eftersom att linorna ligger som ett orm bo och du e helt slut av 1 timmas simmande-i-motvind-med-kite så kan du inte göra annat än att gråta… så e kitelivet i norra småland i bland.

Låter ju som en fantastisk reklam för hur *bra* dina LEI’ar funkar i de förhållandena. 🙂

Jag låter bli att komma med exempel på hur byigt det kan vara nere på Ekoln…. vi kommer snart att överträffa sketchen nedan om vi fortsätter. Ha ha.

http://web.ukonline.co.uk/thursday.handleigh/humour/monty-python/poor.htm

/Kaj(Tech)

• wikis

Medlem
    15 februari, 2006 vid 21:52
    Cortex wrote:
    Låter ju som en fantastisk reklam för hur *bra* dina LEI’ar funkar i de förhållandena. 🙂

Jag låter bli att komma med exempel på hur byigt det kan vara nere på Ekoln…. vi kommer snart att överträffa sketchen nedan om vi fortsätter. Ha ha.

http://web.ukonline.co.uk/thursday.handleigh/humour/monty-python/poor.htm

/Kaj(Tech)

vet du, att på Åland minsann, där blåser de så lite på sommaren att vinden blåser åt fel håll.

• cortex

Medlem
    16 februari, 2006 vid 09:35
    WIkis wrote:
    vet du, att på Åland minsann, där blåser de så lite på sommaren att vinden blåser åt fel håll.

“You can’t tell the young people of the day that. They won’t believe you.”

[Chorus of no’s and nays]

He he…

/Kaj

• globalrider

Medlem
    16 februari, 2006 vid 09:47
    Biorno wrote:
    Vilket jävla kvalificerat skitsnack.. blir nästan arg när jag läser sånt här dravel speciellt eftersom du skriver det så pass seriöst så att nån kan tro på det.. att foils skulle klara byar bättre vilket bull… har aldrig sett en foil ute när vi har kört i byig vind och jag kan lova dig att Vätterninsjö kiters vi vet fan vad byigt är.

jag tror inte du har en bra uppfattning om vad byig vind innebär. Det brukar inte vara några större problem om GRUNDVINDEN ligger på 4ms. Har man bra koll på sin drake så funkar det oavsett typ av drake, en tub måste du dock skota in lite mera när den sticker till kanten av vindfönstret i jämförelse till en foil, men den skillnaden hoppas jag att du känner till? Problemen uppstår när det är svag byig vind, dvs grundvinden kan dropppa ner mot 2-3ms, topparna kanske ligger på 5-6ms, då kommer tubdrakarna att front stalla medan foildrakar flyter bakåt i vindförstret.
    Jag vet inte om det går att uttrycka mera tydligt…

triste realitée

(obs, jag vill inte på något sätt promota foils eller drake av något märke men varför inte inse att det finns skillnader. Att inte inse att foils är bättre i byig vind är väl lika korkat som att påstå att foils svänger lika bra eller bättre än tubdrakar … )

• biorno

Medlem
    16 februari, 2006 vid 16:38
    globalrider wrote:
    jag tror inte du har en bra uppfattning om vad byig vind innebär. Det brukar inte vara några större problem om GRUNDVINDEN ligger på 4ms. Har man bra koll på sin drake så funkar det oavsett typ av drake, en tub måste du dock skota in lite mera när den sticker till kanten av vindfönstret i jämförelse till en foil, men den skillnaden hoppas jag att du känner till? Problemen uppstår när det är svag byig vind, dvs grundvinden kan dropppa ner mot 2-3ms, topparna kanske ligger på 5-6ms, då kommer tubdrakarna att front stalla medan foildrakar flyter bakåt i vindförstret.

triste realitée

(obs, jag vill inte på något sätt promota foils eller drake av något märke men varför inte inse att det finns skillnader. Att inte inse att foils är bättre i byig vind är väl lika korkat som att påstå att foils svänger lika bra eller bättre än tubdrakar … )

Nej, jag har inte en aning om vad byig vind är men efter din exemplariska beskrivning så förstår jag nu precis, men låt oss säga att foils är bättre i byig vind i registret 2-5 m/s (då det flesta foilåkare brukar vara ute och gubbköra) och vi med LEI vänta på mer vind på stranden (och när det väl kommer då brukar foilåkarna gå in och klaga på för byig vind..) men att LEI är bättre på allting annat så är det fine för mig !

• stebe

Medlem
    16 februari, 2006 vid 19:45
    globalrider wrote:

triste realitée

Stalla draken handlar till 95% om kitekontroll hos den som flyger draken och huruvida den flyger för långt ut i fönstret beror ju mest på AR och hur den är riggad, foil eller lei är av mindre betydelse.

• globalrider

Medlem
    17 februari, 2006 vid 08:52
    Biorno wrote:
    Nej, jag har inte en aning om vad byig vind är men efter din exemplariska beskrivning så förstår jag nu precis, men låt oss säga att foils är bättre i byig vind i registret 2-5 m/s (då det flesta foilåkare brukar vara ute och gubbköra) och vi med LEI vänta på mer vind på stranden (och när det väl kommer då brukar foilåkarna gå in och klaga på för byig vind..) men att LEI är bättre på allting annat så är det fine för mig !

jag skulle kunna ha en hel del invändningar… men det finns redan oändliga trådar om just den här diskussionen.

• hugeo

Medlem
    17 februari, 2006 vid 22:42

trodde adlrig jag skulle säga det men, JA, men testa olika bows en jevla skillnad…

• walle

Medlem
    18 februari, 2006 vid 14:29
    HugeO wrote:
    trodde adlrig jag skulle säga det men, JA, men testa olika bows en jevla skillnad…
    … men det trodde alla vi andra, bara EH skaffede en egen bow så skulle det bli annat ljud i skällan 😉

här e en annan jevligt fet bow:
    OneKite.jpg

…med lagom bomtryck och enkel bom!

• pjoter

Medlem
    19 februari, 2006 vid 12:53
    walle wrote:
    … men det trodde alla vi andra, bara EH skaffede en egen bow så skulle det bli annat ljud i skällan 😉

haha, precis. 😀

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Skall man satsa på Bowkites nu

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.