Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Skåne hjälp!

• Skåne hjälp!

Publicerad av virena på 1 juni, 2008 vid 08:23

Hej hopp!

Jag som aldrig kitat söder om Dalen skulle behöva lite hjälp av er goa skåningar:wink:. Jag har ju kommit på att det där med plattvatten kan va himlans trevligt ibland och har förstått att det finns en hel del sådant nere i skånetrakterna. Undrar lite vad det är för vindriktining som gäller i Lundåkra tex. Försökte titta på Wibbans bild över vägbeskrivningen men ser inte riktigt. Är det väst till ost som funkar?

Just det, vet att inte windguru e världens bästa, men hittar inte lundåkra där finns det något närliggande man kan kolla eller brukar ni kolla DMI eller har ni nåt annat tips?

/ Virena

johnk svarade 16 år, 10 månader sedan 10 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • skotten

Medlem
    1 juni, 2008 vid 08:40

why dont ya just tell us when you are coming down and we take care of ya : ) bring a tent!!!!!!!!!!, and beer…..

• virena

Medlem
    1 juni, 2008 vid 08:42

@skotten 471552 wrote:

why dont ya just tell us when you are coming down and we take care of ya : ) bring a tent!!!!!!!!!!, and beer…..

Du e go du skotten:wink:, behöver inget tält, jag har min lilla buss. Funderar på att åka måndag tisdag om det åker, men det hade varit skönt att fått nån med sig från gbg för min lilla humla slukar bensin.

Ha det gott Virena

• pjoter

Medlem
    1 juni, 2008 vid 11:04

vi kollar mest på dmi här nere. då det är tokigt varmt på land n och fortfarande rätt kyligt ute i havet så hjälper brisen till att höja prognosen några m/s på de västliga vindarna.

habo funkar från SV-V-NV och lundåkra funkar från SV-S-SO-O. på N och NO saknar vi tyvärr plattvattenställe nu för tiden..

• virena

Medlem
    1 juni, 2008 vid 11:22

@pjoter 471577 wrote:

vi kollar mest på dmi här nere. då det är tokigt varmt på land n och fortfarande rätt kyligt ute i havet så hjälper brisen till att höja prognosen några m/s på de västliga vindarna.

habo funkar från SV-V-NV och lundåkra funkar från SV-S-SO-O. på N och NO saknar vi tyvärr plattvattenställe nu för tiden..

Tack! Fattar ju det där med att det måste va pålandsvind för att brisen skall hjälpa till, men Väst verkade ju inte funka på dessa spotsr? Menar du sydvästliga vindar:confused2:

• patrikol

Medlem
    1 juni, 2008 vid 13:46

– Haboljung vid syd (byigt), sydväst (Klockrent), nordväst och väst. Fungerar även i nordligt men då brukar det vara byig vind.
    – Ljunghusen fungerar bra i syd och ost, nordost och sydost. Det blir fort djupt så lite träning innan skadar inte.
    – Lundåkra hamnen bra riktingar är rak sydligt mycket jämn fin vind, sydost bra jämn vind i regel, (plus att det blåser mycket mer än sjörapporten om det är sol) ost ganska byig vind men ok, nord ost mycket byigt, nord funkar inte, sydväst/nordväst bättre på JP
    – Björkäng funkar i N, NNV, NV, VNV, V, VSV, SV, SSV S och något
    i SSO. Annars är det Olofsbo 10minuter längre söderut.

• m_robban

Medlem
    1 juni, 2008 vid 13:49

Hej
    Jag är inte så ny i skåne, men ny kite-surfare. Jag har använt denna: http://spotguide.kicks-ass.net/ förmodar att det mesta som står där stämmer hyffsat.

• christian12345

Medlem
    1 juni, 2008 vid 14:48
    Virena;471553 wrote:
    [..]det hade varit skönt att fått nån med sig från gbg för min lilla humla slukar bensin[..]

Kolla med John (tror han heter johnk här på forumet). Han är kanske klar på en roadtrip till.

• tote

Medlem
    1 juni, 2008 vid 16:22

Jag är borta i veckan men kommer hem på lördag igen. Ledig sön och mån därefter. Är du ledig då så kör vi va!? 😉
    Ha så kul i skaune.

• lelleee

Medlem
    1 juni, 2008 vid 17:04

@patrikol 471592 wrote:

– Haboljung vid syd (byigt), sydväst (Klockrent), nordväst och väst. Fungerar även i nordligt men då brukar det vara byig vind.
    – Ljunghusen fungerar bra i syd och ost, nordost och sydost. Det blir fort djupt så lite träning innan skadar inte.
    – Lundåkra hamnen bra riktingar är rak sydligt mycket jämn fin vind, sydost bra jämn vind i regel, (plus att det blåser mycket mer än sjörapporten om det är sol) ost ganska byig vind men ok, nord ost mycket byigt, nord funkar inte, sydväst/nordväst bättre på JP
    – Björkäng funkar i N, NNV, NV, VNV, V, VSV, SV, SSV S och något
    i SSO. Annars är det Olofsbo 10minuter längre söderut.

hur blir det med bris i lundåkra på ostlig vind? dödar brisen grundvinden då? annars ser ju tisdag helt föträfflig ut 🙂

• virena

Medlem
    1 juni, 2008 vid 17:39

@Lelleee 471626 wrote:

hur blir det med bris i lundåkra på ostlig vind? dödar brisen grundvinden då? annars ser ju tisdag helt föträfflig ut 🙂

precis min tanke oxå:laugh:

• wakenils

Medlem
    1 juni, 2008 vid 17:44

det är ostlig bris…

• skotten

Medlem
    1 juni, 2008 vid 18:15

sweet to the belly!! see ya down here soon!!!

• lelleee

Medlem
    1 juni, 2008 vid 20:07

ostlig bris låter ju för bra för att vara sant 🙂
    virena: jag och en polare kör heldag, där det blåser i skåne. vi åker från varberg tisdag morgon. men vi ska kolla på en båt i halmstad på kvällen, du får gärna åka med om du vill…

• virena

Medlem
    1 juni, 2008 vid 21:50

@Lelleee 471696 wrote:

ostlig bris låter ju för bra för att vara sant 🙂
    virena: jag och en polare kör heldag, där det blåser i skåne. vi åker från varberg tisdag morgon. men vi ska kolla på en båt i halmstad på kvällen, du får gärna åka med om du vill…

Hejhopp!

Åker supergärna med om jag inte får nån mer med mig från götet. Vi kan väl höras imorn, mitt nummr är 0739929262.

Ha det gott så länge, fasen vad skoj det skall bli:laugh:

• virena

Medlem
    1 juni, 2008 vid 21:52

@Tote 471617 wrote:

Jag är borta i veckan men kommer hem på lördag igen. Ledig sön och mån därefter. Är du ledig då så kör vi va!? 😉
    Ha så kul i skaune.

Klart vi gör, jag e nog oxå ledig. Ha det så himla kul så ses vi om en vecka.

Hopp å lek virena

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Skåne hjälp!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.