Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skåne vid sydvästlig vind?

• Skåne vid sydvästlig vind?

Publicerad av lliinnuuss på 5 april, 2005 vid 21:30

Tja..
    Var seglar man bäst i sydvästra skåne när vinden ligger på från syd, sydväst? Gärna ett långgrunt ställe.. inte så sugen på behöva vattenstarta hela tiden när det är så pass kallt som det är nu. var ngr år sen jag var ute så det finns risk att det blir mycket simmande om jag är på djupt vatten crazy.gif

lliinnuuss svarade 19 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • racso

Medlem
    6 april, 2005 vid 05:48

Tjena,

Klagshamkn funkar vid sydväst, då kan du köra tvärs över bukten längs med ett grund. Midjedjupt hela vägen över till höllviken. Om nu bränna är din grej, det är ju rätt långt. Plattvattensspot.

Eller så tar du tjuren vid hornen och kör Skanörs hamn som vid syd-sydväst ger side-on från vänster. Bra¨lagom vågor med tryck!

Sydväst blir halvt om halvt onshore i Mossbystrand, Abbekås, annars är det ett grymt ställe som levererar karftfulla linjer.

Osv osv, Skåne är grymt.

Rock on
    /Oscar

• xavier

Medlem
    6 april, 2005 vid 07:45

Med risk för att verka tjatig… Habo Ljung utanför Lomma kan väl ses som sydvästra Skåne? 300m bred remsa, 2km längs stranden med midjedjupt vatten. Det ligger ett sandrev utanför så det blir plattvatten på insidan.

/P

• lliinnuuss

Medlem
    6 april, 2005 vid 21:10

Hmm.. funderade på Habo också men är det inte lite väl grunt där, har bara vart på campingen (kite spotet) och där verkar för grunt, eller?

• anonym-anvandare

Medlem
    7 april, 2005 vid 11:56

nja det är det nog inte ev. om det har bildas några sandbankar men annars e det fin fint där smile.gif

• xavier

Medlem
    8 april, 2005 vid 08:02

det beror på vad du menar med grunt. vill du ha långgrunt så blir det ju per definition grunt cool.gif

var ute i tisdags och snurrade segel och allt var finfint; strax under midjedjupt. kitestället är grundare än vindsurfdelen så ta dig ett par hundra meter norrut så kommer du rätt. Nu på våren är det grundare, förmodligen pga av mycket ostliga vindar. Kanske det är lite för grunt, om du har lång fena, för att vara helt säker att man inte går i botten. Men annars under resten av året är det inga problem alls.

/P

• anonym-anvandare

Medlem
    8 april, 2005 vid 09:29

Japp utanför ”kitestället är det snuskigt grunt 100-200 meter ut från betonrören där satte jag fenan och flög rätt över seglet när jag låg i full planing (i sommras). Jävligt läskigt se upp med det, håll dig norr om kitestället eller längre ut ( men då blir det ju lite simma av det hela) Men sydväst borde leda dig mer utåt om jag inte minns helt fel.

• lliinnuuss

Medlem
    9 april, 2005 vid 11:25

Var i Klagshamn igår (fredag) ganska sjysst vind för 6.7 an fram till ca 13.00 sen mojnade det ordentligt. Men det var ngt sanslöst vad sanbanker där var.. hittade en linje ungefär 20 m ut från klubben som jag fick köra, annars var det knädjupt typ 300 m ut.
    Föresten, Klagshamns mätare kan inte vara rätt kalibirerad!! körde som sagt 6.7, mätaren visade 10m/s och det var inget ”jätte” tryck i seglet.
    Kom ngr kiteara senare när det enligt mätaren blåste 9 m/s, dem riggade 17 kvm och hade inget vidare tryck sammtidigt skulle det mycket pumpande till för att jag skulle upp i planing då. (förvisso, är jag ganska ovan för tillfället men ändå)
    / Linus

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skåne vid sydvästlig vind?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.