-
Skärgårdskiting och vindförhållanden
Hej!
Ny med ett par lektioner i bagaget, dock tagna i NZ så de svenska förhållanderna är ganska okända för mig, men är i vilket fall på väg att skaffa kite nu när jag är hemma igen. Jag har fördelen att kunna ta mig uppåt kusten till Lysekilsområdet en-två månader varje sommar, och hade tyckt det var synd om jag inte hade kunnat dra med kiten dit upp. Det varkar dock vara ganska ont om åkare norrut, vilket jag tolkar som att förhållanderna är rätt kassa.
De alternativ jag har runt knuten är i vilket fall farled (vilket hade funkat rätt fint i sydväst, men bara på tidig morgon/sen kväll när trafiken är i stort sett obefintlig), inomskärs samt utomskärs, där inomskärs känns mest realistiskt. Min fråga är väl egentligen hur vinden kan tänkas bete sig just inomskärs, med låga väldigt typiskt bohusländska öar? Hur byigt blir det om man håller sig till lättare vindar? Är det överkomligt?
Det är ju lite min bakgård och har seglat där sedan jag kunde gå i stort sett, men det lär ju vara viss skillnad när det kommer till att ha en kite 20 meter upp i luften.Viss brist på bra launchstränder också, någon som har erfarenhet med att launcha från båt? 🙂
Logga in för att svara.