Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Skärgårdssegling
-
Bee;567818 wrote:Cyklade du? Hoppas det gick bra för dig i så fall.
Trodde jag hade fått upp farten… Får jobba på det där modet lite :blush:Jag/vi kom med bil till Mora efter att ha varit på en släktträff i trakten av Vika. Det är väldigt sällan som vi är i Dalarna. Innan denna helg så var det midsommardagen för 2 år sedan som jag var i Dalarna. Då åkte jag till Falun och köpte min mahognybräda av en snubbe där. Han i sin tur köpte brädan i Rio under de åren då han jobbade hos ABB där. Jag passar på att ännu en gång tacka den snubben på konfen som lag upp blocket-tråden på min blivande bräda! Jag blev kär direkt i Grego (brädan heter så. Namnet är inbränt i akterspegeln) och åkte 44 mil för att köpa min favobräda 🙂
Jag har inte så mycket erfarenhet av att surfa på mindre brädor men mycket erfarenhet av att segla olika jollar där viktplaceringen är A och O om du tidigt skall få bra fart på “lådan”. Jag fömodar att det är samma sak som gäller även när man vindsurfar när man inte kommer upp i planing.
kan det vara så BEE att du är så inställd på planing och fart att du överskattar den farten som du uppnått? Eftersom både du och jag noterade att brädan sitter på häcken är jag säker på att farten skulle öka och lovgirigheten skulle minska om du ställer dig längre fram tills du uppnått högre fart. Jag tror faktiskt att det är samma sak som med jollesegling.
Det gäller att uppnå ett släpp i aktern flytta dig bakåt först när nosen börjar gå tungt och tenderar till att dyka. Jag vet att duktiga vindsurfare kan plana både tidigare och längre genom att pumpa med seglet. Men det tror jag tillhör den högre skolan.
En liten parallell till detta kan jag se hos en del isjaktseglare i lättvind/låg fart. De skotar alldeles för hårt innan de har fått upp farten! På så vis stryper de den vinden som ändå finns. Jag har fått medhåll för detta av en mycket duktig Isabellaseglare som redan vid ett par sekundmeter kan uppnå farter på över 30 km/t. – Man skall inte skota för fartvinden innan man har fått ordentlig fart, säger han.
Samma sak tror jag att det är med att stå långt bak på brädan: Det skall man göra först när man har fått upp farten ordentligt eller då vinden är så stark att den tillsammans med seglet och surfaren kan bära upp brädan tillräckligt på en gång.
Nå erfarna vindsurfare: Kan min teori stämma?
Träsurfarn -
Du har alldeles rätt träsurfarn. Inte stå i stropparna förrän man har bra planing. Fast det där är lite av en balansakt. Efter tre dagar på Öland med 5.7 och 86 liters bräda i vindar där vettiga människor hade kört 7.0 och 100 liter eller så, har jag märkt en hel del av de intrikata detaljerna. Att stå för långt fram är också rätt dåligt, i alla fall om man har det minsta kroppstyngd på den foten, det ger mer våt yta och våt yta bromsar. I bland hjälper det faktiskt att sätta bakfoten långt bak och trycka neråt, det får upp nosen så våta ytan minskar. Om nu inte hela häcken sjunker i stället.
En annan sak är att man kan få planing med ganska små brädor flera gånger i månaden i Stockholm, kolla bara alla Toröfantasterna, de är ofta Stockholmare. Det handlar om att ha en sån livssituation att man kan komma ifrån när det blåser.
Och just det, kanske dags att köpa ny bom Träsurfarn, det har hänt lite på den fronten sen du knöt dit den där saken för första gången. 😉
Förresten, -
Rasmus_W;568138 wrote:Och just det, kanske dags att köpa ny bom Träsurfarn, det har hänt lite på den fronten sen du knöt dit den där saken för första gången. 😉
Förresten,Det är ingen knytbom! Det är en av de första varianterna med snabbkoppling som bestod av en mantel runt masten med en ögla och en liten krok fram på bommen. Tji fick du Rasmus 😉
De enda moderna surfprylarna som jag äger är våtdräkten, surfdojjorna , sittselen och seglet. Handikappseglarklubben som jag är med i äger de gamla riggarna och seglen till tandembrädan som jag tidigare har visat bilder på här. När den långa “knytbommen” gick sönder köpte vi en modern variobom med snabbkoppling. Det har gått alldeles utmärkt att kombinera gamla och nya prylar!
Träsurfarn
Log in to reply.