Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Skavsår Dakine Contour…?
-
Skavsår Dakine Contour…?
Publicerad av mexi_ på 19 juli, 2007 vid 10:16Efter gårdagens sköna segling har jag ett par osköna fötter.
Har fått blödande skavsår på båda precis på knölen vid stortån.Någon som haft samma problem, har aldrig haft så här förut, iof så har jag aldrig suttit så bra i stroppar som med just contour?
Kan jag ha satt dem för tätt eller är jag bara otränad?
mexi_ svarade 17 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
En del får just de problem som du beskriver av Core Contour medan de för andra så funkar kanon. Jag körde dem tidigare och hade inga problem.
Du kan ju alltid prova att “härda foten”, testa alternativa placeringar etc, men min gissning är att det i alla fall kommer sluta med att du byter stroppar.
-
Trist om jag behöver byta när de fungerar så bra….ska prova på gotland 3 veckor nu, det borde visa om jag ska behålla dem eller inte…..
-
Tror som Poppo, det är något fel med hur du har justerat dem om de klämmer och nöter ända fram vid tårna. Testa att göra dem smala och höga istället så du får in hela foten så de liksom klämmer mer mot sidorna istället för mot ovansidan på foten. Minska bredden på stroppen ett hål och gör den större!
-
Jag har satt stropparna höga och smala, det är liksom på sidan/uppe på knölen vid stortån som de skaft av. Ska prova att göra dem lite större så att foten går in en bit till, gillar tightare stroppar men måste pröva iaf.
-
@mexi_ 398451 wrote:
Efter gårdagens sköna segling har jag ett par osköna fötter.
Har fått blödande skavsår på båda precis på knölen vid stortån.Någon som haft samma problem, har aldrig haft så här förut, iof så har jag aldrig suttit så bra i stroppar som med just contour?
Kan jag ha satt dem för tätt eller är jag bara otränad?
Jag har sett att vissa sätter dessa stroppar på fel håll. Inte för att jag tror att du gjort det eftersom du säger att du får skav på stortån – sätter man dem fel har man ju väldigt rymligt vid stortån. Men dessa stroppar är ju asymetriska så man kan ju sätta dem fel. Jag har sagt till tre pers att vända på dem. Det borde de ju fatta, den klämmer åt järnet vid kanten och sen blir de jättestora. Underligt…
Mitt råd till dig är nog som de andra – gör stroppen större.
/Staffan
-
Oregistrerad
Gäst25 juli, 2007 vid 19:08Har precis införskaffat ett par da kine stroppar. Men det varkar inte finnas några friktionsgrepp under som hindrar stroppen från att snurra runt. Kör ni utan dessa? Konstigt eftersom det verkar finnas på alla andra stroppar…
-
“Friktionsgrepp” har jag aldrig behövt på Contour. Se bara till att du har både metallbricka och plastbrickan under skruven. Lätt att missa att snäppa loss metallbrickorna från dubbelskruvplastbitarna om man ska använda enkelskruv.
-
Vilket håll är rätt håll på stropparna? Mina skavsår läkte aldrig under mina 3 veckor på gotland så jag vet inte om mina ändringar gjorde skillnad…:-) Som jag har dem nu så är texten “Da Kine” vänd från mig, dvs jag kan inte läsa den när jag seglar!
-
Vilket håll texten är åt spelar ingen roll.
Så här ska de sitta, bakre stroppen med breda delen bakåt, främre med uppvinklade sidan utåt/bakåt:
http://www.dakine.com/windsurf/footstraps/core-contour-system/ -
Oregistrerad
Gäst17 augusti, 2007 vid 20:40Texten ska sitta som du beskriver så att du inte “kan” läsa den rättvänd. Det har altså betydelse hur du monterar även de främre stropparna. De är inte liksidiga.
/D -
tack, jag har monterat dem rätt då, ska göra dem lite större. Mitt osköna ryggskott har gjort att fötterna läkt bra nu efter gotland så om en vecka eller så får det gärna blåsa för nya tester!
Logga in för att svara.