• Skeg savers

Publicerad av dude på 15 april, 2009 vid 20:18

Dessa har vart på tapeten förut. Någon som är intresserad. Här kan de fås för 3 dollar styck. Vad sägs?

dude svarade 15 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • stefanlindmark

Medlem
    15 april, 2009 vid 20:31
    dude;540743 wrote:
    Dessa har vart på tapeten förut. Någon som är intresserad. Här kan de fås för 3 dollar styck. Vad sägs?

Glömt länk?

• robin

Medlem
    16 april, 2009 vid 08:30
    dude;540743 wrote:

Är det en us-boxbricka som löser ut om man kör på en sten? I så fall får du gäran köpa ett par stycken åt mig.

• badjanne

Medlem
    16 april, 2009 vid 08:53

Vad är det?
    Foto

• htn

Medlem
    16 april, 2009 vid 09:34
  • dude

Medlem
    16 april, 2009 vid 18:17

> What are those finsavers? Can someone describe these things and their
    > function?

In a board with a standard finbox, a finsaver (I use Skeg Savers) is a plastic nut for holding down the leading edge of the fin. If you hit something, the plastic nut strips
    out instead of your finbox and the fin just tilts back around the pins.
    The downside is that eventually a finsaver will pop loose on something that seems too small.

• dude

Medlem
    16 april, 2009 vid 18:25

På stenstränder runt Sverige har jag förstört ca fyra fenor de senaste två åren. Delen på fenorna som står fram där fenskruven sitter har helt enkelt gått av. Den här prylen kan jag tänka mig rädda dem. Kör man på någonting i Sverige är det vanligtvis en sten nära land och det är då enkelt att gå iland och bara sätta dit fenan i en ny bricka somman har i fenboxen redan. Här på Maui skulle det vara en sköldpadda man kört på och då är det så klart lite knepigare att sätta dit fenan ute på vattnet där det blåser och går vågor.

• dude

Medlem
    16 april, 2009 vid 18:56

> On april 7, my fin released while sailing in 4.9 m conditions at Kent
    > Island. I did not see what I hit but felt a hard thud followed by loss
    > of lateral fin resistance. When I looked the fin was hanging in the
    > box with the screww and the sacrificial insert still connected to the
    > fin tab. Luckily I had a spare skeg saver plate in the fin box. I was
    > able to unscrew the brass insert from the screw, flip the fin back into
    > the box, screw down the plate with my fingernail and sail back to the
    > beach.
    > Back at home, I groomed my vintage fin, shimmed it, and installed
    > another spare Skeg Saver in the fin box just in case.
    > I still use SKEG SAVERS
    > NOT fin savers
    > Not quick fin.

Undrar vad dessa “fin savers” respektive “quick fin” är för något. Jag antar att det har kommit en massa olika lösningar på det här problemet. Det verkar bara som att ingen riktigt tjänat pengar på dem så de verkar har försvunnit från marknaden, förutom från Hi-Tech här på Maui då.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.