Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Skillnad?
-
Skillnad?
Posted by anders_hoffman on 15 december, 2002 at 16:56OBS du TAbi får inte svar på det här för jag vil veta sanningen!
Hur stor skillnad är det att segla poå en 95 liters slalom och en 103-110 liters??
/Anders
anonym-anvandare replied 22 years ago 2 Members · 5 Replies -
5 Replies
-
För två år sedan hade jag en sputnik 275 på 95l samt brukade låna en Bic vivace 282 på 107l. Jag vägde väl ca 70-75 kg. Skillnaden i planingströskel är knappt märkbar så länge du kan falla av och pumpa hyfsat. Sputniken fungerade bättre vid vindar över 12 m/s men vivacen hade bättre flyt i gipparna vid lägre vindar typ 8-9 m/s. Flytkraften hos en 10-15 litersbräda är helt klart bättre vid icke planingsförhållanden och vid uphalning av seglet, men är du lättviktare på 60-75kg och har tillgång till ett lättvindsalternativ så välj en 90l downvindslalom.
H/Petter -
“10-15 liter större bräda” ska det vara i inlägget.
-
öhhh ursäkta mig ! bör inte du veta det Anders ? med tanke på hur du svarade på säljes annonsen , sälj den till någon AMATÖR . Då måste du ju vara ett proffs och bör då veta skillnaden eller hur ?
Den svider lite -
Ok tack för hjälpen!
Jag väger 70-75, kan jag då stå på den och dra rigg? Och i vilka vindar kan jag använda den? Största minsta segel?Jag har inte så vitt jag vet påstått att jag är något proffs. Och om du uppfattade mitt inlägg på säljesforumet som att jag var proffs, så får jag väl rätta till det och säga att jag är en riktig amatör.
/anders
-
Visst kan du dra rigg på en 90-95 litersbräda men vattnet kommer precis täcka hela brädan. Vingligt kommer det att vara, men inte omöjligt. Bättre är det självklart om du lär dig att vattenstarta. Segel att använda på en 90-95l slalom bör vara 5.5-6.5, men kan variera beroende model. Ett enda racesegel på 5.8-6.3, bör räcka för att börja plana vid 8m/s, och beroende på om du gymmar på vintern eller inte, gå att hålla en bit över 15m/s.
H/Petter
Log in to reply.