Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Skillnad?
-
Skillnad?
Publicerad av borje på 10 september, 2003 vid 13:29Vad är det för egentlig skillnad på en Willy Skipper och en Hoppjipp?
jacob-holmqvist svarade 21 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Willyn landar du med fötterna på var sida, hoppgippen men båda fötterna på akterns sida
-
Hoppgipp = du landar med häcken i vattnet och “vattenstartar” clew first åt det nya hållet. (Kan ha lite fel här….tyskarna kallar ofta vulcan för airjibe men air jibe fanns ju långt innan vulcan uppfanns, eller??)
Willy scipper = du landar stående på brädan planandes baklänges och flippar seglet innan du seglar iväg åt andra hållet.
Det finns videosekvenser på http://www.continentseven.com under “aerial jibe” och “willyscipper” i museum..
-
jag har alltid trott att vulcano och airjibe e samma!!
men som det verkar här(continent7) verkar det ju vara mer likt en willyskipper… airjibe asså! nej, jag ska inte blanda mig i, då blir det bara fel!!
jag låter er andra sköta detta!!!bra feta filmer där dock… typ lollypop 540° into flip 360°!! kolla den ni….
-
på varsin sida om masten alltså,
i hoppgipp har du även en fot kvar i främre stroppen.
Willy Skippers resulterar ofta i bulor i däcket
på brädor, många brädor bara förstärkta för hopp
med fötterna i stropparna.
Många coolare manäövrar man kan göra istället för
willy skipper. -
vulcan heter också airjibe,
dock är airaljibe något helt annat.
I airaljiben har du bara kvar en fot i stroppen
samt byter inte segelsida heller i hoppet. -
Jag tror att vissa gör en distinktion mellan airjibe och aerial jibe. En fransman har ingen aning om vad en Vulcan är, utan kallar det för l’airjibe.
Logga in för att svara.