Ett racesegel planar normalt betydligt senare än ett freestylesegel, om jag inte är helt fel ute.
Nu kanske jag överdriver lite här, men ett 5.8 fullcambrat racesegel går väl igång när man kan köra 5.0 freestyle och går att hålla i lika mycket vind som typ en fyrnolla våg…
Alltså, inga vetenskapliga siffror, men det är ordentligt olika segeltyper vi talar om här. För att illustrera det hela så seglade jag i höstas bredvid en viss speednisse (getwet) som körde 8.4 räjssegel. Jag körde 5.4 våg, båda hade bra segling, fast på olika sätt (även om 8.4an nog såg lite stooor ut emellanåt… 😉
Alltså, köper du ett freestyle dito så kommer du att plana klart tidigare med ett segel i samma storlek som det du har. Dock kan du inte hålla det i lika mycket vind. Men jag tror nog att du får roligare segling på på din freerajd-bräda!
Varför inte titta på de “nya” freemove seglen? Iofs ett förbannat töntigt nytt uttryck, igen, men jag tror de kan vara klart lyckat på en sådan bräda. Typ av segel är Neil Pryde Jet, Simmer Fly, North Tonix och liknande.
Förresten så är jag, om man inte är ute efter enbart högsta fart, ingen vän av segel med cambers under 7.0 – 7.5 på den bräda du verkar ha. Du kan nog ganska lugnt titta på något manövervänligare, det lär gå skapligt fort ändå…
Lycka till å Surfa På!