Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skillnad i bottendrag racesegel – freestylesegel?

• Skillnad i bottendrag racesegel – freestylesegel?

Publicerad av pete på 9 april, 2002 vid 06:16

Buenos dias amigos!!

Har ett par år gammalt 5.8 North fullcambrat racesegel som jag tänker ersätta med ett mer lätthanterligt nyare freestyledito. Men, jag vill inte plana senare. Frågan är: vilken storlek på freestylesegel kan väntas ge ungefär samma bottendrag som ett racesegel? Kan jag gå ner något i storlek? Samma? Eller måste jag gå upp?

Brädan är f n en 103-liters freeride.
    /Peter

dr-masse svarade 22 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • jeppe

Medlem
    9 april, 2002 vid 06:28

Hejsan!

Tanken med freestyle segel är väl om jag inte har missat helt att leverera bra acceleration, dvs mycket bottedrag i komination med lätthanterighet.
    Är inte säker på hur många storlekar som du kan gå ner jämfört med din race 5.8-a, 5.5? 5.0? osäker prova dig fram om du kan få låna. Du kommer inte behöva större i vilket fall.

/Jeppe TS

• dr-masse

Medlem
    9 april, 2002 vid 07:46

Ett racesegel planar normalt betydligt senare än ett freestylesegel, om jag inte är helt fel ute.

Nu kanske jag överdriver lite här, men ett 5.8 fullcambrat racesegel går väl igång när man kan köra 5.0 freestyle och går att hålla i lika mycket vind som typ en fyrnolla våg…

Alltså, inga vetenskapliga siffror, men det är ordentligt olika segeltyper vi talar om här. För att illustrera det hela så seglade jag i höstas bredvid en viss speednisse (getwet) som körde 8.4 räjssegel. Jag körde 5.4 våg, båda hade bra segling, fast på olika sätt (även om 8.4an nog såg lite stooor ut emellanåt… 😉

Alltså, köper du ett freestyle dito så kommer du att plana klart tidigare med ett segel i samma storlek som det du har. Dock kan du inte hålla det i lika mycket vind. Men jag tror nog att du får roligare segling på på din freerajd-bräda!

Varför inte titta på de “nya” freemove seglen? Iofs ett förbannat töntigt nytt uttryck, igen, men jag tror de kan vara klart lyckat på en sådan bräda. Typ av segel är Neil Pryde Jet, Simmer Fly, North Tonix och liknande.

Förresten så är jag, om man inte är ute efter enbart högsta fart, ingen vän av segel med cambers under 7.0 – 7.5 på den bräda du verkar ha. Du kan nog ganska lugnt titta på något manövervänligare, det lär gå skapligt fort ändå…

Lycka till å Surfa På!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skillnad i bottendrag racesegel – freestylesegel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.