Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Skillnad mellan Crossbow 1 och 2
-
Skillnad mellan Crossbow 1 och 2
Publicerad av alexanderlindelof på 5 maj, 2007 vid 09:28Finns det någon som har personlig erfarenhet av både Crossbow 1 och 2 och som kan beskriva skillnaden mellan dessa? Någon med ”first hand experience” alltså. Har redan läst sälj-snacket, men vill veta från en konsument hur det förhåller sig.
Har idag en Crossbow 1 12 m2, funderar på att skaffa ytterligare en 1:a fast 9 m2, men man kanske ska satsa på en 2:a istället?
alexanderlindelof svarade 17 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Hallå
Gå in på http://www.Surfersparadise.nu och läs om skillnaden på kitarna.
Det är inte jättestor skillnad men man har finslipat lite på alla detaljerna för att få en ännu bättre kite.:smile:
Allt skitsnack här på steffo behöver du inte bry dig om .Mycket snack här och ”lite” när man väl kommer på vattnet.
Köp det du gillar och som du tycker är bra oavsett märke på kiten.
Många shopar har ”prova på dagar” så testa olika kites först innan du köper om du känner dig osäkerYou can`t fake soul
Roger Ö -
Hej
Jag äger/har ägt båda i storlek 9. CB2:an har avsevärt lägre bomtryck och har ett överhuvudtaget mycket bättre bomsystem. Båda kitar hoppar lika bra, men CB2:an upplever jag har aningen bättre float och hangtime…kan vara självuppfyllande efter att ha slängt ut 12 large…
Det står dock utom tvivel att CB2:an är stabilare både i övre och nedre vindspektrat vilket minskat inverteringsfrekvensen till 0…än så länge. Det som impar mest med dom är dock deras sjuka vindregister jag har kört dem utan större svårighet i 10-20 m/s, men de funkar bäst i 10-17 spektrat (jag väger 83 pannor).
Som summering kan jag säga att CB2:an känns mer kvalitativ och gedigen och så har den ju one-pump vilket sannerligen rockar fett!
-
Hejsan!
Jag hade tidigare CB1 12 och 9 Nu har jag CB2 12 och 7.Min erfarenhet av drakarna är mycket bra. Skillnaden jag upplever är att CB1:orna är något snabbare i styrningen även om bomtrycket är högre. CB2 är däremot mycket stabilare.
Tex var jag ute och körde på vågbräda igår och då hände det några gånger att jag ”kom ikapp” draken (linorna hängde slappa) i det läget hänger CB2:an kvar otroligt mycke längre i samma position än CB1:an (med slaka linor) vilket givetvis gör att man slipper kracha draken lika ofta…CB2 känns dessutom allmänt lugnare i luften.
Däremot tycker jag nog att CB1 har något bättre vindregister, i alla fall 12:an.Jag har kört båda versionerna ganska mycket, och gillar bägge, men det märks att att 2:an är en vidareutveckling.
Mest på grund av stabilitet och flygegenskaper, men också när det gäller bommen och en del andra detaljer.Kombinationen 12-7 funkar otroligt bra och det är bara när det börjar blåsa över 20 m/s som det behövs mindre drake.
12:an är åkbar ner till 6 eller möjligen 5 m/s beroende på bräda…
Jag väger ca 90 friska…
Logga in för att svara.