Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skillnad mellan stor freestyle och liten freeride?

• Skillnad mellan stor freestyle och liten freeride?

Publicerad av solman på 25 april, 2005 vid 11:24

Är det verkligen någon skillnad mellan en freestyle och en freeridebräda när det har samma längd,bredd och volym?
    Är sugen på att köpa en frestylebräda som komplement till min stora gamla freeride. vill ha en lite mindre och snabbare bräda som fortfarande planar tidigt.
    Är jag ute och cyklar?

styret svarade 19 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • solman

Medlem
    25 april, 2005 vid 12:20

Tar en freestyle bräda sämre höjd och går saktare än en freeride i samma storlek?

• dr-masse

Medlem
    25 april, 2005 vid 12:51

Hur stor och gammal är din freeride?

Ja, generellt sett tar en freestyle sämre höjd går långsammare än en freeride.

Men med rätt teknik finns både höjdtagning och bra fart i de allra flesta freestajlplankor. Särskilt med en lite större/tunnare fena.

Surfa På!

• solman

Medlem
    25 april, 2005 vid 13:09

Min freeride är från 02 L:283 B:69 V:152.
    Funderar på en bräda runt 110L som jag fortarande kan dra rigg på men samtidigt är lite “livligare” än den gamla.

• dr-masse

Medlem
    25 april, 2005 vid 13:14

Låter som en Techno, det där.

Nåja.

“Risken” du tar är att den nyare brädan, freestajlen, kommer att upplevas som roligare på alla sätt och vis och därför seglas mest hela tiden. Men det är ju ett lyxproblem.

Kanske skulle du ta å sikta på en hundraliterssak, tror det skulle bli ett fint komplement faktiskt?

Surfa På!

• jonasp

Medlem
    25 april, 2005 vid 13:24

Jag gick från en techno till en 113l freestyle. om jag skulle haft kvar technon skulle jag ha valt en mindre freestyle, kring 100 kanske.
    technon är mycket jobbigare att svänga med än freestylen och det enda den är bättre på är väl segel över 8,0 och att vara sjukt stabil.
    så: en 110 l överlappar lite väl mkt tycker jag, om du nu kan hålla dig från dagarna med 9,0 och badbyxor..

• solman

Medlem
    25 april, 2005 vid 13:35

Japp det stämmer!
    Svårt det där att kombinera liten/snabb bräda och tidig planing när man bor i stockholm.
    Man vill ju inte ha en för liten bräda så att den blir liggande när det inte friskar i tillräckligt.
    Vore kul om det gick att köra på en sjöbris på 7-8m/s.

• s

Medlem
    25 april, 2005 vid 14:56

Om du vill ha en lite mindre och snabbare bräda som fortfarande planar tidigt så är nog freeride ditt val. En freeride är till för att, tja… frisegla.

Freeriden är bra på allt utom att göra freestyletrick… Det är klart att du kan slänga av ett och annat trick på en freeride men det blir lite svårare eftersom man ofta måste ha en större fena på en sådan för att de ska fungera optimalt samt att stropparna ofta sitter längre bak och inte går att centrera helt.
    Men freeriden är shapad för snabb planing, hög fart, kontroll och gippar – det som en friseglare eftersöker.

Freestylen är inte lika snabb, men den planar upp lika fort (eller fortare) och den tar bättre höjd (med rätt teknik och lite beroende på bräda). Generellt så används allt för många freestylebrädor till att freeridea på. Det är ju trist. Dels så utnyttjas inte dessa brädor till sin fulla potential och dels så tror jag att seglaren har lite tråkigare om man bara friseglar på en freestyle… En freestyle är gjord för att plana upp fort, ta höjd, göra trick. Den är inte gjord för att gå snabbt rakt fram eller kännas livlig under fötterna. Freestylen är snarare gjord för att vara lugn och ligga platt, för många tävlingar körs i choppiga förhållanden och det gäller att seglaren behåller kontrollen innan tricket. Detta låter ju jättetrist, men det är så otroligt roligt att sätta sina freestyletrick! Och det är mycket enklare på en riktig freestyleplattform än en freeride!

/Staffan

• styret

Medlem
    25 april, 2005 vid 19:14

plana på en 100 liters freestyleplanka i 7 sekundmeters bris är absolut inga problem.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skillnad mellan stor freestyle och liten freeride?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.