Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skillnad på RRD Wave Cult och Wave One från -02?

• Skillnad på RRD Wave Cult och Wave One från -02?

Publicerad av maca på 11 april, 2003 vid 13:40

Är det någon som kan förklara skillnaden mellan RRD Wave Cult och Wave One från -02?
    Vilken lämpar sig bättre för svenska förhållanden?
    Har fått uppfattningen att Wave One är för mer hardcore sideshoresegling, är det korrekt eller?

/André

maca svarade 21 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • dr-masse

Medlem
    11 april, 2003 vid 13:47

Har själv en Cult 55a. Du är inne på rätt spår, culten är mer allround-vågis och waveone mer vågridningsorienterade. Använder faktiskt mest min på plattvatten i mer vind, men vill ha en bräda som funkar fint på vågor när möjligheten dyker upp.

Samtidigt har jag seglat med folk som åkt waveone på plattvatten och det gick ju det med. Fast den är mer vågbetonad, mer kurva och tunnare kanter. Ganska mycket tunnare häck, oxå, vilket väl gör den knepigare att få igång eller ställer lite högre krav på teknik. Omtyckt bräda av de som kör den (känner ett par-tre ägare).

Fina brädor är både cult å waveone, enligt min mening (är ju lite partisk här).

Surfa På!

• mag

Medlem
    12 april, 2003 vid 13:01

Båda är mycket bra vågbrädor, förlåtande och säkra även om det är choppiga vågor. rekommenderas av alla som provat dem inkl mig själv. Cult planar tidigare och är lättare för den mindre duktige, men faktiskt en riktigt bra vågbräda. One svänger bättre och snävare men är inte riktigt lika enkel att segla på och att få i planing eller hålla i planing i sväng i långsamma vågor utan bra drag. Båda går bra i små och riktigt stora vågor. Om du inte bara seglar vågor skulle klart jag välja Cult. Tänk dock på att de har ca 4 liter mer volym än i katalogerna så att du inte väljer en som är för stor. Men stor planar tidigt vilket kanske kan vara bra för dig.
    /Magnus

• maca

Medlem
    14 april, 2003 vid 09:37

Tack för dessa svar! Får se om man har råd med en vågis till hösten. Både Culten och WaveOnen verkar funka bra för mig. Kompletterar nog perfekt min Twintip Med för blåsiga dagar med vågor.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skillnad på RRD Wave Cult och Wave One från -02?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.