Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › skillnaden mellan Carbon Kevlar sandwich och custom wood sandwich?
-
skillnaden mellan Carbon Kevlar sandwich och custom wood sandwich?
rasmus_w svarade 15 år, 12 månader sedan 13 Medlemmar · 16 Svar
-
@Ola H. 517602 wrote:
Men efter att ha seglat lite längre tid på den styva konstruktioen började jag också märka dess nackdelar. Brädan blir faktiskt lite “hårdare” och jobbigare i riktigt stötiga förhållanden. Kanske är det värt det “overall”, men tveklöst så finns en helt annan “magi” i den flexiga ihåliga konstruktionen i choppiga förhållanden.
Jag läste nån intervju med Goya ungefär när han hoppade av Fanatic och berättade vad han ansåg sig ha åstadkommit. När han började där så var enligt honom allting fel med produktionsbrädorna och de gick inte att vågsegla med på elitnivå. Bland det han sa var fel så var flexet helt fel och det tolkar jag som en variant av det Oåxen skrev. Goya skrev inte att de var för styva eller mjuka utan att flexet var helt fel, alltså har han åsikter om att de ska flexa och på ett visst sätt, enligt min tolkning.
Sen verkar det finnas generella aspekter på det där med flex inom nästan alla områden där man använder nåt material som finns med olika styvhet (cykelramar, tennisrack, master etc): Styva prylar har nästan alltid teoretiska fördelar i form av mindre energiförluster men är ofta mer svårhanterade än lite mjukare prylar, för något värde på svårhanterlig.
Logga in för att svara.