Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › skillnaden på nya och gamla grejer?
-
skillnaden på nya och gamla grejer?
Publicerad av mickemoose på 21 maj, 2004 vid 08:15Hej, jag undrar om man märker stor skillnad på 80-90tals grejer och 2000-2004grejer, vad är de största skillnaderna??
är det mkt lättare att lära sig på nya grejer?karnan svarade 20 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Efter att ha testat kompisens Tiga slalom 285 från slutet -80 så blir man kraftigt övertygad om att spendera lite mer pengar och köpa nyare utrusting.
-
jojo, men VAD är skillnaden… lättare rigg? smidigare? lättare på vilket sätt? är det helt värdelöst med gamla grejer? obekvämt eller går de bara lite saktare??? berätta lite mer hur skillnaderna är
-
2000 grejorna planar snabbare,lättare att hålla i hårdare vind.
-
Det beror juh lite på vad du undrar….
Boards Magazine gjorde nyligen ett test där de hade gamla
vågbrädor och jämförde med nya, jag vet att det var en (Mistral???) som stack ut och faktiskt var ganska grym.
Men de nya är solklart bättre, utvecklade för att vara bäst.
Och de stora märkena har ju haft runt 20 år på sig att utvecklas
till en förmodligen högre klass än 80-tals brädorna.Bredden är ju något som har slagit sig fram de senaste 3-5 åren och det är mycket nytt tänkande i shaperna. Dessutom är brädorna något lättare, planar snabbare i 9 fall av 10 och ligger bättre i olika förhållanden. Det finns juh många olika mått så som rocker, outline, scoop, nosformer och dessa mått tror jag har tänkts fram till det bättre under den senare utvecklingen.
Riggarna behöver man kanske inte gå in på, men lättare är dom och mer stabila(eller så är det jag som äntligen efter 7 säsonger lärt mig rigga), samt att seglen oftast har ett bredare vindspann.
Finns nog mycket mer än så här….
-
Måste bara tillägga som anonym att nyare grejor är grymt lätta att lära sig plana på. Breda som tusan, runt 60-100 cm är extremt lättplanat…
Ut å fräs
-
Det finns inga skillnader. bara prismässigt. Gamla skimbird brädorna anses fortfarande vara mest svårslagna på marknaden. Inge ide å köpa nytt bara kasta pengar i vattnet. köp dig en skimbird ala 80 så kan jag säga av egen erfarenhet du bli toknöjd och lär dig sen investera i grym vågpakett.
-
Hahahaha
Hoppas du inte är seriös! Den jag har sett är väl runt 325cm lång, en behaglig vikt på ca 15 kg?
Kan ha fel….
-
När du ligger och töjjer på gränsen till hur stort segel du kan segla med (läs överriggad så in i h-e), så är nya raceriggar mycket mer förlåtande.
De ”släpper ut” överskottsenergin (vindbyn), som du inte kan utnyttja, genom att twista, så att du behåller kontrollen.
Det gör det även lättare när du skall upp i planing, kraftern kommer successivt när du skotar in.
En gammal rigg tex. ett UP Slalom-race från 90-91 twistar mycket lite och när du skotar in kommer kraften ”digitalt” och om du redan är överriggad mellan vindbyarna(typ 5 kvadrat i 15m/s) /och får en vindby utöver det vanliga på downwinden så kan man få otcka kastfall som inte beror på att brädan dyker.
Med ett nytt större segel i samma förhållanden skulle det gå att reda ut det hela du har kontroll helt enkelt.
Med andra ord så har nya prylar bredare spektrum är lättare att köra med(särskilt i byiga förhållanden) och har bättre prestanda.
Experimentet med gammalt UP-slalomsegel gjorde jag i onsdags, vilket resulterade i besök på akuten.
Nu skall jag kasta skiten eller göra vindskydd till balkongen av det, med ett arrows tomahawk på 6kvadrat eller mitt nya Gun M8 på 5,7 kvadrat hade jag varken behövt sy eller justera ryggen.
Så passa er för antika saker frn 80-tal och tidigt 90tal, de gör sig bättre som prydnad eller nostalgika i taket på en surfpub. -
Jag gick själv i samma funderingar förra säsongen medan jag fortfarande seglade på en funboard från 83 (Klepper, S106). Nu har jag hunnit med en femton dagspass på en F2 Ride 282 med en fyra-fem år på nacken. Övergången var inte alldeles smärtfri, men helt klart värd besväret.
Det första man märker är förstås vikten. Min gamla brädan går nog loss på 20 kanske 25 kilo och det är förstås en väsentlig skillnad när man ska bära ner den till vattnet. På samma sätt är den gamla riggen betydligt tyngre. På vattnet är inte skillnaden så stor som jag hade trott (hopp och skutt är ännu så länge överkurs för mig), men givetvis är Riden betydligt lättare att manövrera.
På vattnet sedan blir det genast mer komplicerat. Min Klepper har förstås rejält med volym och är därtill betydligt mer stabil, speciellt när man drar rigg eller seglar i svagare vindar. Första resan på Riden var lite panikartad i detta avseende. Det tog ett tag innan jag hittade balansen och kom på hur man ska hantera den vid slag och liknande.
En sak som skiljer väsentligt är höjdtagningen. Min Klepper har infällbart centerbord. När man ska plocka höjdmeter är det bara och fälla ut och så går man rejält upp i vind, så högt att jag aldrig ens såg det som ett bekymmer. Min Ride däremot är tämligen besvärlig i detta avseende. Där jag seglar måste jag igenom samma 20 meter breda gatt både på vägen ut och in, och jag har alltså inte råd att offra 50 höjdmeter på en sista djup slör innan man går iland. Jag har både tränat och pluggat teknik och jag tror att jag börjar få hyfsat bra koll på läget, men skillnaden kvarstår.
Nästa fråga är förstås farten. Skillnaden är inte så stor som jag hade trott den skulle vara, men givetvis märks det. Accellerationen kommer direkt — vilket man definitivt inte kan säga om min Klepper — och toppfarten vid säg 10 m/s ligger nog 25% över på Riden.
Slutligen, och det som jag tror måste kvalificera sig som den helt avgörande skillnaden, speciellt om man som jag byter upp sig, är hur man kontrollerar brädan i vattnet. Min gamla bräda styrs bäst med seglet och möjligtvis kunde man styra med fötterna när det verkligen tutade i, dvs vid full planing och en bra bit över 10 m/s. Riden styr alldeles för bra (om man nu kan uttrycka sig så i detta illustra sammanhang). I själva verket var det just detta jag svor mest över under de första dagarna på vattnet i påskas. Innan jag fick kläm på fotstyrningen så stod jag på öronen både kors och tvärs och i de mest oväntade situationer. Min gamla bräda var helt okänslig för små obalanser i fotpositionen, vilket förstås var oerhört förlåtande i byiga vindar. Min nya går det däremot att jippa med … 🙂
Allt sammantaget tyckar jag nog att en gammal bräda duger ganska långt, speciellt om pengar är ett problem. Förutsättningen är förstås att man undviker de värsta sommarstugepråmarna. Men sitter man på en fem-sex tusen så är ju valet enkelt.
/Johan
Logga in för att svara.