Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Skillnader på olika märken???

• Skillnader på olika märken???

Publicerad av sjoholm på 9 maj, 2005 vid 16:58

Hej!!!

Jag har bara gått en två dagars-kurs och hade tänkt köpa eget nu, jag har kommit fram till att en 16Kvm kite borde vara ett bra val(?) Väger 86kg och tänkte köra runt omkring Varberg.

Det jag funderar på är vilket märke jag ska satsa på, under kursen så körde jag på Cabrinha CO2 16o17Kvm och lärde mig följdaktligen “recon-systemet”, är det krångligt att köpa annat kite märke med tanke på bom, linor(4 el. 5st) och framför allt säkerheten…???

Tack på förhand!!! / M

mrmille svarade 19 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • zoolander

Medlem
    9 maj, 2005 vid 17:12

nä det e väl inte så värst jobbigt att starta utan recon eller 5 linor.. för övrigt så håller dom flesta märken samma klass.. somliga har lite olika finesser.. jag skulle nog rekommendera att du köper en mindre kite än 16.. jag körde på 12 nästan hela förra sommaren.. men en 14 hade kanske varit bra för 75 kilo.. sen kan du kompletera med en 10 eller ngt..
    begagnatmarknade e ganska bra..
    jag kan sälja mina kite till dig om du e sugen.. du kan ju isf maila, johanhjertson@yahoo.se

• junior

Medlem
    9 maj, 2005 vid 17:58

Jag skulle rekommendera att köpa två beganade typ en 17cabrinha och en 12 naish/eh. Det finns ganska mycket beganat, tycker själv att det känns dumt att köpa gammla grejor men av egen erfarenhet så har mina beganade funker utmärkt. De flesta om inte alla märken har bra säkerhets system. Lycka till!

• anonym-anvandare

Medlem
    13 maj, 2005 vid 10:09

köp två drakar eller en 14-12m och en större bräda
    16m är stort när vinden närmar sig 9-10ms…
    köp en drake som du känner dig trygg och “bekant” med, varför inte fortsätta med cabrinha om du har börjat med dessa och vet hur deras system funkar?
    Om du blir biten av sporten så kommer du ändå vilja byta nästa år och då har du mera erfarenhet och kommer veta vad du vill ha för utrustning!
    /Jakob

• mrmille

Medlem
    14 maj, 2005 vid 13:56

det där beror helt och hållet på vart du bor eller tänkt att åka!

• anonym-anvandare

Medlem
    9 juni, 2005 vid 13:33

Svar till:

det där beror helt och hållet på vart du bor eller tänkt att åka!

[/ QUOTE ]
    vakna mrmille…
    han skrev ju att han tänkt att köra i Varberg wink.gif

kör på 14m2

blåser det för lite för en 14m2:a så e det ändå inget kul +att du blir toksnabbt överriggad på en stor drake…

stora kites e bara för stora åkare, inte för mindre vind!

en 14m2 med en bräda på 130+ klarar du att köra från ca 6,5-7m/s

ju större kite du kör med ju större risk e att en vindby slänger i väg dig lååååångt…
    så jag tycker inte en nybörjare ska ha så stor kite, oavsett vikt!
    ( bästa nybörjare kiten e 12m2 kom i håg det! )

• mrmille

Medlem
    9 juni, 2005 vid 20:44

ojdå, missade varberg =)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Skillnader på olika märken???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.