• Publicerad av anonym-anvandare på 29 februari, 2004 vid 11:42

Hej surfare.
    Har hittar mig nybörjargrejer men undrar vissa saker. Brädan är från början på 90 talet och märket är skimbird. Jag har inte kikat på brädan men säljare sa att den var rund. Har någon här på konfen erfarenhet av skimbird? Ska jag slå till eller strunta å köpa
    tackar på förhand.

canoya svarade 20 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • kungdenknege

Medlem
    29 februari, 2004 vid 11:58

Hur mycket har du surfat innan?

• don_cavalli

Medlem
    29 februari, 2004 vid 12:01

Skall du lära dig windsurfa så vill jag avråda dig från stora ranka pråmar från tidigt 90-tal! Om du gör en seriös satsning på sporten SKA du köpa nybörjar prylar från typ 2000. Då får du en kort, bred och sjukt lättseglad stabil bräda. Det blir roligt från dag 2 typ och du kommer att fastna för sporten! Tar du istället och köper skimbird brädan, så talar jag av egen erfarenhet när jag säger att det är mycket svårare att lära sig och det är större chans att du tröttnar innan du kommit över den första nybörjar tröskeln…

Lägg dom där extra kronorna på nyare grejor istället för att kasta pengarna i sjön på gammal sunkig pråm!!

• anonym-anvandare

Medlem
    29 februari, 2004 vid 12:06

Tackar dig jätte mycket Don kavalli. smile.gif
    Anledningen var ju att han sålde hela kitet för 1500 tusen vilket lät göratraktivt för en studerande nybörjare. De nyare grejer åker på lätt 10 tusen lapp. Men det är nog som du säger, det ska ju vara kul å lära sig sporten, så jag får väl spara
    tackar en gång till laugh.gif

• styret

Medlem
    29 februari, 2004 vid 12:22

tio lakan ska inte ett nybörjarkit gå på.
    själv lärde jag mej på en gammal pråm för 500 spänn och det gick nog rätt bra.
    men visst har man möjlighet att skaffa dyrare grejer så ska man göra det.
    men för 5-6 tusen borde du kunna få tag på grejer från 98-99 som lätt duger.

Man behöver inte alltid ha det absolut senaste. Vilket inte alla här på konfen verkar tycka.

• anonym-anvandare

Medlem
    29 februari, 2004 vid 12:23

Har du ingen klubb i närheten där du bor som du kan hyra/låna nybörjargrejer av. Kolla med klubbar som ofta har sådan utrustning, så slipper du själv köpa ren nybörjarutrustning utan kan satsa på grejer som du inte tröttnar på då du lärt dig grunderna.

Ren nybörjarutrustning tröttnar du på efter några månader, då du blir bättre, och då blir det dyrt att sälja och köpa nytt igen.

/H

• anonym-anvandare

Medlem
    29 februari, 2004 vid 12:28

Kan du pruta ned Skimbirden till ngt melan 400 -700 tycker jag att det kan vara ett alltternativ nar du har ont om deg. Jag har faktist seglat en skimbird for nagra ar sedan och tycker inte att den ar ostadig. Det ar en planbottnad brada i aktern och lite jollerformsbotten i foren. Bradan ar ratt hal och tung eftersom det ar polytelen, men hyfsad fart med stort segel . Surfar sedan ett ar tillbaka pa en formulabrada vilket jag tycker ar toppen!
    Per-Arne

• manno

Medlem
    29 februari, 2004 vid 13:33

Skit i skimbirden så länge. Ligg istället lågt under våren och bevaka säljes avdelningen på konfen och andra ställen som en hök. Så fort du hittar nåt som är runt 130l och uppåt och minst 65 bred så kan du fråga här på konfen vad det är. Har du inte fått tag i nåt när det börjar bli lagom varmt för att lära sig kan du ju slå till på skimbirden eller nåt liknande.

• anonym-anvandare

Medlem
    29 februari, 2004 vid 17:46

Manno! är du tankeläsare eller? Det var ungefär samma slutsatsen jag har kommit oxå fram nu under kvällen. shocked.gif Coolt cool.gif

Tackar alla schyssta surfare för alla svar

ps. Ringde upp och takade nej till skimbirden men om nån annan intresserad så finns denna annonsen här Blocket Den såldes komplett med rigg sa gubben

• anonym-anvandare

Medlem
    29 februari, 2004 vid 19:14

Hej, har haft 2 st Skimbird brädor, en som hette “390” och en som hette “HPD” båda i Polyetenplast (mjukplast). Dessa brädor hade jag i början av -80 talet och var inga höjdarbrädor på den tiden heller. Skimbird tillverkade inga brädor på -90 talet så du tittar på en bräda som är troligtvis mer än 20 år gammal och bör ha ett värde på ca 20:-
    /Mats

• vinta_kestrel

Medlem
    1 mars, 2004 vid 10:26

Oavsett vikt så tycker jag personligen att 130 liter och 65cm är för lite att lära sig segla på.

På nyförjarbrädor och större freeridebrädor av millennium modell kan man lära sig på 1-3 timmar. Istället för att köpa dig en ren nybörjarbräda tycker jag du ska gå en kurs för att lära dig grunderna och sen köpa dig en Starboard Go (beroende på din vikt, t.ex. en 150 eller 165) eller motsvarande (F2 One30(?), One70 t.ex). En sådan bräda kan du ha en stund utan att tröttna alltför fort.

Som någon sa – hör med någon lokal vindsurfingklubb. Eller, varför inte ta en tur ner till Haga eller västkusten och gå en kurs? surfcompaniet.se har nån 3-timmars kurs och då lär du dig både ta dig ut och tillbaka.

Lycka till och välkommen till en kul och individuell social sport!

• canoya

Medlem
    1 mars, 2004 vid 10:41

Skimbird skulla jag säga snarare är från tidigt 80-tal och bör nog fås i det närmaste gratis eller mot avhämtning ungefär. Man kan mycket väl lära sig de första stegen på en sådan och sedan ha den som badleksak vid sommarstugan för vindar under 5-6 m/s. Men den ska inte kosta många kronor.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.