Senaste nytt Forums Övriga Andra brädsporter Skimboard

• ola_p

Member
    12 januari, 2006 at 07:52

Det är nog en bra ide att lacka den… Bortsett från att den blir vattenfast så blir den ju lite snyggare också..

• stang

Member
    12 januari, 2006 at 11:21

När man bygger kajaker i trä så är det inte ovanligt att man lägger ett lager med glas på skrovet, detta gör skrovet stryktåligare och det tål vatten bättre. Skulle tro att det kan vara en bra ide att använda samma princip här!

• Kjellorix

Guest
    12 januari, 2006 at 13:55
    Svenne wrote:
    Den kan helt klart blir snygg, men jag tycker att det låter som sjukt mycket overkill att bygga en skim i mahogny. Dessutom är det en tungt träslag, så varför inte använda något som är både lättare och billigare.

Mahogny är bland det lättaste träslaget som finns.
    enda jag vet e lättare är Abachi & Balsaträ.
    Abachi ser ut som väldigt ljus mahogny, samma raka täta ådring och ganska billigt, det ultimata materialet tycker jag

• svenne

Member
    12 januari, 2006 at 14:14

Jag menade inte riktigt så, skrev lite galet.
    Jag menade att det blir tungt oavsett vad det för trä om det ska vara en solid planka. Mahogny och till exempel furu väger ungefär lika, så det blir rätt mycket vikt ändå. Och lägger man ett lager glasfiber på så blir det bärande i sig.

• alexasu

Member
    12 januari, 2006 at 14:18

om mahogny är poröst och suger mycket, varför använder man det då till båtdäck, utemöbler och andra saker som måste utstå både fukt och fyiska påfrestningar?

• Kjellorix

Guest
    12 januari, 2006 at 14:39
    alexasu wrote:
    om mahogny är poröst och suger mycket, varför använder man det då till båtdäck, utemöbler och andra saker som måste utstå både fukt och fyiska påfrestningar?

ytan hårdnar och suger inte mer när det har behandlats,
    Mahogny är lätt , styvt och ganska hårt, och bra för det rör sej “lever” mindre.
    Bra med ett snyggt lätt däck på båten, lägre tyngdpunkt. Men jag har inte sett det, dom riktiga lyxarna har ju Teakdäck (duger obehandlat och naturligt halkskydd)
    Klart bra med lätta snygga utemöbler. Lätt att bära in till vintern.

En Skimboard av Abachi eller Mahogny, tror jag kan bli lätt,
    skumblock behöver ett tjockt lager glas/plast, trä behöver bara ett tunnt slitlager.
    kanske balsaträ, det blir ju styv sandvish med epoxi/glas på båda sidor. eller optimera, “blanda ihop träslagen”, snyggt.

Jag hade en roddbåt av mahogny förr på landet , blev lika förvånad varge gång den skulle sjösättas, jättelätt trots alla glasfiberlagningar och tjärlager, den frös ju sönder varge vinter, det är därför mahognybåtar inte passar så bra i svenska förhållanden.

• alexasu

Member
    12 januari, 2006 at 15:18

hm, jag tycks ha blandat ihops träslagen här.
    som du säger så är det ju teak på båtdäcken å mahogny i centerbordskärnor.
    jaja, det är va inte min kopp te helt enkelt.

• skimboarder

Member
    16 januari, 2006 at 13:11

Är det värt att göra brädor i trä? Dom kanske blir kassa också måste man göra en till, åhh nej den blev usel också, en ny , aww shit den suger den med. Nästan så man kan köpa en bräda ELLER? Isåfall kan ni ge några tips? På online affärer och så ska jag kanske till Köpenhamn snart kanske det finns något bra ställe där? 😛

• skimboarder

Member
    16 januari, 2006 at 17:23

Och jag har köp furu plywood är det bra?

• svenne

Member
    16 januari, 2006 at 22:09

Jag har byggt tre stycken i plywood, funkar sketabra.
    Fan vad kul att den här tråden kom igång! 🙂

• skimmer

Member
    17 januari, 2006 at 11:21

Jeg fornemmer at der efterhånden sker en hel masse på den Svenske skim scene og at der er mange der har fået øjnene op for denne seje sport.

Har planer om at tage en tur til Sverige når man igen kan stikke tærene i vandet uden at miste dem og kunne godt tænke mig at høre om der er nogle gode spots i det sydlige Sverige og hvor i evt. køber jeres boards.

Og ja, det er en fed tråd. ikke mange steder der bliver skrevet om skimboard her i Norden.

• Kjellorix

Guest
    17 januari, 2006 at 17:44

Aha ! det va de ni menade, de som ungarna i Cabarete’ höll på med.
    Dom åkte på allt, 2mm plyfaskiva “kantig”, avbruten längs ena sidan, Allt funkar.
    såg en unge springande med en blöt sladdrig pappkartongskiva som hade fått sitt.
    [ingen kom längre ut än till strandbrytet (en snabb sväng mot insidan av vågen)]
    (djupt vatten e omöjligt för man måste springa upp farten)
    mycket spring för lite vattenplaning. ibland tvärstopp, eller motsatsen.
    Men dom hade KUL, och kul för dom som tittar på.

• skimboarder

Member
    18 januari, 2006 at 14:41

Tack för all hjälp grabbar ni har varit super schyssta!:D
    Kommer säkert en till fråga snart måste bara komma på nån 🙂

• skimboarder

Member
    21 januari, 2006 at 10:04

Nån som vet var man kan hitta en bra ritning hur man bygger en?

• skimboarder

Member
    22 januari, 2006 at 18:46

Nu undrar jag 2 grejer till.
    1.Var får man tag i Abachi?
    2. När ni gör era brädor och ska böja dem står det att man ska blöta den i 2 dagar. Men då suger den väl upp vatten och spricker eller?

Page 2 of 4

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Andra brädsporter Skimboard

You must be logged in to create new discussions.