Senaste nytt Forums Övriga Andra brädsporter Skimboard

• svenne

Member
    22 januari, 2006 at 19:18
    Skimboarder wrote:
    Nån som vet var man kan hitta en bra ritning hur man bygger en?

Kolla på http://www.skimboard.com och där finns det mått på brädor. Shapen ser du på bilderna. Det är en fransk sajt men du det är inte så svårt att lista ut var bilder på skims finns.

Kolla också på http://www.skimcity.com

• skimboarder

Member
    22 januari, 2006 at 19:23
    Skimboarder wrote:
    Nu undrar jag 2 grejer till.
    1.Var får man tag i Abachi?
    2. När ni gör era brädor och ska böja dem står det att man ska blöta den i 2 dagar. Men då suger den väl upp vatten och spricker eller?

Okey. Men vet du det då?

• svenne

Member
    22 januari, 2006 at 21:06

Möbelsnickare och mindre brädgårdar brukar kunna ta hem udda träslag, men jag tycker inte att det är värt det i en skim.
    Poängen med att blöta skivan är att den ska bli mjuk så att du kan böja den utan att den spricker. Har du köpt en plywood med vattenfast lim? Jag brukar använda riktigt tunn plywodd eller bara fanér och limma lager efter lager, det är mer kontrollerat sätt att böja skivan.

• Kjellorix

Guest
    22 januari, 2006 at 21:07

Jag köpte för många år sen en 3tum 7tum 4m råplanka Abachi, och Abachifaner,
    på fanerkompaniet i Stockholm. plankan sågades till ribbor i teatersnickeriet.
    Det kostade obetydligt lite mer än furu. Med lätt träslag och lätt ribblimning (liten limyta),
    så kan man göra en lite fetare skimboard, som inte behöver extra slitskydd och glasfiber.

med tillgång till maskinslip “hyvelmaskin”mm, så skulle jag ribblimma (för minimal vikt)
    med vattenfast polyuretanlim, en för tjock skiva, sen hyvla till den väldigt minimala rockern.
    Och bara lacka ytan, eller plasta så man kan fixa till ett snyggt hakskydd med avrivningsväv.
    inget glas-slitskydd förrän om något år möjligen,
    så det lätt går att ändra och fixa om formen och kanterna, tills den funkar optimalt.

Men jag e väldigt lite intresserad av någon skimboard, så lita inte på mej.
    skulle bara bli så snyggt, när den ser ut att va tillverkat i ett enda trästycke.
    Abachi har fina raka tunna längsgående fibrer, så ribborna smälter osynligt ihop.

• skimboarder

Member
    23 januari, 2006 at 14:31

Jag googlade också efter en ritning. Hittade den här http://www.jc-online.com/BG/surf/surfbygg_en_brada.asp så nu har jag börjat bygga efter den. Kommer antagligen göra fler brädor men vi ett senare tillfälle. Dock jc men endå 😉

• skimboarder

Member
    23 januari, 2006 at 19:01

Jag böjder den utan att lägga den i blöt tror jag, vill vara på den säkra sidan 😀

• svenne

Member
    23 januari, 2006 at 22:30

Nej det går inte. Du måste blöta träet annars kommer inte träfibrerna att följa med. Precis som när båtbyggare ångar träplankorna.

• skimboarder

Member
    24 januari, 2006 at 14:19

Men jag har inget sånt lim var får man tag i det då?

• luuddee

Member
    24 januari, 2006 at 15:05

varför ska du limma den??

• Kjellorix

Guest
    24 januari, 2006 at 15:43
    Skimboarder wrote:

Trävaruaffär…Polyuretanlim funkar inte om ytorna är torra, men det vet alla….
    Ursäkta Kan inte låta bli. ! verkar som du e väldigt osäker. (tummen mitt i handen) född igår.
    Ursäkta igen , måste (vräka ur mej på någon). blev irriterad av en annan tråd tidigare idag.

Håll igång, det mår ingen dåligt av.

• skimboarder

Member
    24 januari, 2006 at 15:43
    Svenne wrote:
    Möbelsnickare och mindre brädgårdar brukar kunna ta hem udda träslag, men jag tycker inte att det är värt det i en skim.
    Poängen med att blöta skivan är att den ska bli mjuk så att du kan böja den utan att den spricker. Har du köpt en plywood med vattenfast lim? Jag brukar använda riktigt tunn plywodd eller bara fanér och limma lager efter lager, det är mer kontrollerat sätt att böja skivan.

Därför!.. . . . . .. .

• Kjellorix

Guest
    24 januari, 2006 at 16:24
    Skimboarder wrote:
    Därför!.. . . . . .. .

Basic ; på stadsteatern är plywood tjockt & styvt, det heter plyfa om det är tunnt & böjbart.

Konstig kommentar;Gissar svar; det är enklare att istället för faner använda tunn plyfa i flera lager,
    och limma kanske 3-? lager plyfa på varann i en form, då behöver man bara fukta ytorna,
    om man limmar med polyuretanlim, du behöver alltså inte lägga skivorna i blöt.
    bäst att tillägga, se till att skivorna är ihoppressade tills det torkat, inget är självklart här.
    sen när limmet torkat behåller den egentillverkade tjocka skivan formen.
    Men den blir som sagt tyngre, .för limmet sugs in i trät så hela skivan blir mest lim, i princip,
    för du måste breda ut lim över stora ytor. men starkt blir det.
    Då behöver du inte, och kan inte, för då blir den tung, lägga på ytterligare glasfiber.

• luuddee

Member
    24 januari, 2006 at 17:38
    Skimboarder wrote:
    börjar bli lite trött även om man itne behör läsa sånnt här skit men det e faen inge svårt o slänga ihoppa en skimboard. köp bara lite plywood.. jag har byggt av mahogny plywood. . gör en mall i papper .. vik på mitten o klipp så den blir likadan på båda sidorna.. lägg i blöt ett bra tag.. böj den ge den rockr med nån jävla träklossar eller nått skit. . ha lite större kloss fran än bak iaf.. och lägg nått tugnt mög på den o låt den torka.. meka till kanterna lite. runda o fina ska dom va. och lacak skiten sen. me nån bra lack. . typ båtlack e bra.. vax med surfvax eller sätt ngt annat halkskydd ovanpå sen e det bar o köör..
  • Kjellorix

Guest
    24 januari, 2006 at 19:02

Tröttsam tråd för ingenting, även jag som har friår orkar inte mer av detta småtjafs.

• skimboarder

Member
    2 februari, 2006 at 15:41

Nu har kanterna börjat spricka upp lite på sidorna. Jag har inte filat den än.

Page 3 of 4

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Andra brädsporter Skimboard

You must be logged in to create new discussions.