Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skimboarding

• Skimboarding

Publicerad av skimboarder på 1 november, 2005 vid 20:14

asså jag är ny och jag vill lära mej att skimboarda och hjälp skulle uppskattas! Hur gör man? Är det svårt? Kan man göra en egen Skimboard? Är det bäst om man är nybörjare? Blir den bra då? Behöver man träna mycket? Tack och hej

alex_ svarade 19 år sedan 11 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • surfjohan

Medlem
    2 november, 2005 vid 07:25

Va fan e skimboarding? Låter jävligt cheesy..

• skimboarder

Medlem
    2 november, 2005 vid 07:37

confused.gif kan ingen hjälpa mej snälla??
    måste ju finnas nån som vet

• svenne

Medlem
    2 november, 2005 vid 08:10

En typisk 90-tals grej, eller var det 80?.. wink.gif

Poängen med skim är att det ska gå att surfa på väldigt lite vatten, har du vatten över fotknölarna är det mer än tillräckligt, typ.

Jag byggde två stycken av byggplyfa, men jag tror att det är mycket lättare att göra en av vanlig plywood. Det bruna ytskiktet sprack ganska lätt när jag böjde till nosen.
    Shejpa med en vanlig sticksåg, fukta och värm det som ska bli nosen och böj tills den har torkat. Mellanrummet mellan ett par trappsteg och ett spännband i räcket runt stjärten är perfekt.

Sen är det bara att hyvla till kanten som måste vara skarp. Brädan ska ha den här formen: /_____________

Sen äre bara å röja närmsta badplats.

De här snubbarna skimmar riktiga vågor, vilket jag inte hade möjlighet till där jag växte upp…
    http://www.skimonline.com/
    Däremot de här snubbarna skimmar som det ska skimmas:
    http://www.skimboarding.nl/

–S

• oscar

Medlem
    2 november, 2005 vid 08:25

Skim är schysst om man har en skön sandstrand där vågorna rullar in så att det blir en tunn vattenhinna när de går tillbaka. Skitkul!

• svenne

Medlem
    2 november, 2005 vid 11:22
  • skimboarder

Medlem
    2 november, 2005 vid 19:14

jag har läst att hela brädan ska vara dropformad (som en droppe) men svenne du sa ju att den skulle vara formad så här:/_____________
    så liksom vad ska jag göra. . .?

• skimboarder

Medlem
    2 november, 2005 vid 19:15

jag har läst att hela brädan ska vara dropformad (som en droppe) men svenne du sa ju att den skulle vara formad så här:/_____________
    så liksom vad ska jag göra. . .?

• svenne

Medlem
    2 november, 2005 vid 19:19

Det där var ett försök att förklara hur kanterna ska se ut om kollar på brädan bakifrån, typ.
    Ja, den ska vara droppformad. Kolla brädorna som de kör på på skimonline-länkarna, det finns en göra-brädan-själv-instruktion på den amerikanska. Sen är det inte så dyrt att bygga en, en restbit plywood hos brädgår’n är nästan gratis.

–S

• alex_

Medlem
    3 november, 2005 vid 05:23

skimboarding verkar rätt ball ändå .D påminner om den där 80talsfilmen med killen som surfar ner från stranden laugh.gif

• manno

Medlem
    4 november, 2005 vid 13:50

Var rätt populärt i Guincho när jag var där i somras, verkar vara perfekt när det är högvatten. Hur grymt som helst o kolla på de som var duktiga. De sprang ut, pumpade brädan lite och satte en fet cutback i monstershorebreaket och sen gled dom upp på land igen. Glassigt!!

• oaxen

Medlem
    4 november, 2005 vid 16:43

Det som är viktigt är kantprofilen, vilket någon försökte illustrera ovan. När jag byggde min första skimboard i början av åttiotalet gjorde jag som följer:
    Björkplywood 8-12 mm, ca 450-600 x 900-1100 mm
    Rita ut planformen och såga ut med sticksåg
    Den sidan som var nedåt när du sågade bör vara mer uppfläkt det blir ovansidan.
    Finslipa outlinen.
    Rita en “ram” runt hela brädan, d v s en linje som löper ca 35-45 mm innanför planformen.
    Nu kommer det jobbiga – slipa ned så att du får en sluttande kant. Ytterkanterna ska vara riktigt tunna.
    Måla
    Måla 2 ggr till
    Vaxa
    Skimma

• highflyer

Medlem
    6 november, 2005 vid 20:30

skulle man kunna få en bild eller ritning som man ser tydligt hur det ska se ut…

• oaxen

Medlem
    7 november, 2005 vid 12:06

Gå in på skimonline.com och planka från bilderna där.

• olateamwakeskate

Medlem
    7 november, 2005 vid 17:54

haha fan va freaky det där verkar. rock and roll

• pinotti

Medlem
    9 november, 2005 vid 19:01

vad är skimboarda

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skimboarding

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.