Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skit konstruktion!!!

  • Skit konstruktion!!!

    Publicerad av JOHN_J_RAMBO på 5 oktober, 2003 vid 11:32

    Brände omkring i Beerlanda igår, låna farsan 7.5 o Tchnobrädan, fick en o annan planing sins emllan..
    Kryssade oss utåt det öppna för o få ut mera, o ni som vart där har säkert sätt det lilla sjulet på vänstersidan?( en liten ö typ)

    Hursomhälst, gick iland där för o firra till selen o släppa lite på ut o nedhal.
    När jag lossar mastfoten från den där pin-mojängen som går upp i mastfoten, rammlar en liten genomgående metallstav ur gummit!
    Såg den lille rammla ner bland stenarna i vattnet, fick spendera 1 timma på den lilla ö-jävelen..i vattnet minst 20 min för o inbilla mig själv att jag skulle hitta den,resten av tiden ängnade jag mig åt att banka loss/av en spik som någon hade (som tur var) lyckats slå den lite fel under snickartiden på “altanen” runt sjulet..
    aja..tryckte dit spikfan o surfade in.

    silken skit!!
    Bifogar en bild på eländet.

    s svarade 20 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • voodoo

    Medlem
    5 oktober, 2003 vid 13:02

    din masfot ser ju inte komplett ut, ser ut som om det fattas en plastgrej som ska täcka/hindra pinnen att åka ur? Iallafall har North så wink.gif

  • JOHN_J_RAMBO

    Gäst
    5 oktober, 2003 vid 13:38

    aha…(d e en North ja har)Nä den sitter ju där vid sidan av på bilden om man kikar lite nogrant.
    Men det var ju det som var lite B, När jag lossade mastfoten så lossnade även plasthöljet som e runt, som gör som du säger..att inte pinnen skall åka ur..
    Men när den nu inte var där, passade la pinjävel på att hoppa ur.
    Tyckte pinnen borde suttit bättre..eller åtminstone gjord sådan att om plasthöljet skulle råka lossna som det gjorde..tyckte jag inte pinnen skall åka ur så lätt.
    menmen…jag firrar till någonting så sitter den nog.

  • judo-freddan

    Medlem
    5 oktober, 2003 vid 13:57

    Det finns en annan aspekt på det där med pinnen. Nu har jag iofs en NP mastfot men där satt pinnen så dj-a hårt ipressad så det inte gick att få ut den överhuvudtaget. Provade att lämna in den till en surfshop men de fick inte ut den heller så jag fick köpa en ny. 600 bagis adjö..

  • voodoo

    Medlem
    5 oktober, 2003 vid 14:20

    North har ändrat sin mastfot nu till 04 så att inte plastbiten kan lossna utan den sitter skruvad (tror jag?), alltså bode den sitta bättre och är lättare att lossa wink.gif

  • JOHN_J_RAMBO

    Gäst
    5 oktober, 2003 vid 14:22

    Trevligt wink.gif

  • poppo

    Medlem
    5 oktober, 2003 vid 16:13

    vatten på min kvarn! det ÄR “quickrelease” / “XT” som gäller! smile.gif

  • culing

    Medlem
    5 oktober, 2003 vid 17:13

    Var i Cotillo(Fuerte) förra året med just en sådan mastfot, det kostade mig en splitter ny rigg.
    Efter det har jag hållt mig borta från pin-systemet.

  • JOHN_J_RAMBO

    Gäst
    5 oktober, 2003 vid 17:16

    förstår det..Fan, nu var det inga direkta svåra omständigheter,men man måste ju kunna lite på sin utrustning.

    Ser inte bilden du försökt bifoga?

  • endy

    Medlem
    5 oktober, 2003 vid 19:20

    Jag har seglat pin sen jag började segla och inga tillbud ännu, seglar mest i vågor… shocked.gif wink.gif

  • culing

    Medlem
    5 oktober, 2003 vid 20:31

    Absolut inget fel på pin, men just den där modellen é lömsk.
    Numera har jag RDM-master och där finns nog bara XT(quick release). Pin-systemet är ju bra mycket smidigare, speciellt nu när det é kallt om fingrarna.
    På en av mina mastfötter(pin) har jag en adapter till XT, hoppas man kan lita på den.

  • endy

    Medlem
    6 oktober, 2003 vid 06:17

    Ahhh, såg inte att du just syftade på denna som varit med i tråden, då är det ju en helt annan sak wink.gif

    En sån adapter är ju bra om man då ska byta till rdm och bara har pinfötter, fast frågan är ju om det håller…
    Du får testa och berätta sen wink.gif

  • ola_p

    Medlem
    6 oktober, 2003 vid 08:55

    Jag håller med poppo, det är XT som gäller, jag kör idag pin, nästa mastfot kommer bli XT istället. På min NP joint så sprack plasten som pinnen sitter i, vilket gjorde att pinnen började vandra ut, när jag seglade i läjet upptäckte jag plötsligt att pinnen bara satt lite löst hängande i plasthöjet och var påväg bort för gott… lyckades segla in utan att den ramlade ur, konstaterade på land att jointen inte satt ihop med pinnen… slog in pinnen igen, lindade silvertejp runt å lyckades rädda dagens segleing ändå. Hade tur, de hade en likadan på sp som jag kunde byta till. Men jag litar nog inte helt på pin konstruktionen…

  • s

    Medlem
    6 oktober, 2003 vid 11:39

    Problemet som John J Rambo hade löser sig tyvärr inte genom att byta till Quick mastfot då konstruktionen med den lilla pinnen som försvann är likadan på dessa.
    Se hellre till att köpa en mastfot som går att skruva ihop/isär. Det gör att man kan kolla om grejerna sitter. Det finns lite olika system för detta, bult med mutter samt stjärnskruv in i gängtapp har jag sett. Samt den förädiska pinnen som skall sitta med friktion/lim.

    Jag ser inte någon direkt fördel eller nackdel med någon av systemen. Båda har väl sina egenskaper som gör att olika seglare kommer föredra något system. Jag själv har Quick.

    Sedan kan jag väl tillägga att på Maui och andra vågställen är pinnen väldigt ovanlig. Vilket verkar tyda på att Quick-systemet är lite hållbarare. Men det är ju en väldig skillnad mellan Maui och Sverige så det betyder ju inte att vi som seglar vågor i Sverige automatiskt behöver köra Quick.

    /Staffan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skit konstruktion!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.