Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Skoda Fabia Kombi som surfmobil?

• Skoda Fabia Kombi som surfmobil?

Publicerad av pure på 13 mars, 2006 vid 19:28

Lite sugen på denna bilen “Skoda Fabia Kombi Ambiente 1.2 2006a”. Någon här som har några erfarenheter om denna och om den räcker till för att ha segel,master och surfutrustning i för två personer (brädorna på taket).

santawasasurfer svarade 18 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • jonaish

Medlem
    13 mars, 2006 vid 20:37

jag e typ ca 190 å har rätt svårt med att bennen slår i ratten ( kan inte få bennen ihop under till ) men de gå fint med att köra annars… få säga att vi har Skoda Fabia inte kombin då, men det går fint att få in segel,mast och bom inne i bilen men brädan kan man nog få ta på taket.
    va har motorn med ca 120hk å när vi kör så går de typ på 0.65 – 0.70
    vi hade den gamla före, denna som vi har nu e typ från 02 – 03 något, men den gamla går lika bra, vi har bland annat testat dikeskörning och blivit påkörd av bil som körde 100 snet in i sidan med den gamle .. sen gav den upp och så köpte den nye…

e de något som du vill veta så säg 😀

• santawasasurfer

Medlem
    13 mars, 2006 vid 20:40

personligen så håller jag mig så långt borta från skoda som det bara går.. inga bra erfarenheter alls. inte mina polare heller..
    men vad jag har läst osv så verkar väl lastutrymmet rätt ok..

• jonaish

Medlem
    13 mars, 2006 vid 20:44
    santawasasurfer wrote:
    personligen så håller jag mig så långt borta från skoda som det bara går.. inga bra erfarenheter alls. inte mina polare heller..
    ..

E lite sugen på att höra vad dinna erfarenheter är 😀 om du vill säga dem ?!!?

• adde

Medlem
    13 mars, 2006 vid 21:01

Tar inte hjulhusen rätt mkt plats av bagaget i fabian? Annars har de 40/60 med 60 bakom passageraren vilket är mkt bra!

• fastforward

Medlem
    14 mars, 2006 vid 08:21
    adde wrote:
    Tar inte hjulhusen rätt mkt plats av bagaget i fabian? Annars har de 40/60 med 60 bakom passageraren vilket är mkt bra!
    Jo, men man måste ha ganska liten bräda för att få plats i den bilen. Framsätet går inte att fälla på något vettigt sätt och hela innerutrymmet känns trångt. Den sluttande bakluckan gör ju sitt till också. Jag spanade på en Fabia kombi just för att ha som surfbil för ett par veckor sedan och blev inte särskilt imponerad. Men ska brädorna vara på taket ska det nog funka.
  • hstrom

Medlem
    15 mars, 2006 vid 08:29
    fastforward wrote:
    adde wrote:
    Jo, men man måste ha ganska liten bräda för att få plats i den bilen. Framsätet går inte att fälla på något vettigt sätt och hela innerutrymmet känns trångt. Den sluttande bakluckan gör ju sitt till också. Jag spanade på en Fabia kombi just för att ha som surfbil för ett par veckor sedan och blev inte särskilt imponerad. Men ska brädorna vara på taket ska det nog funka.

Har lånat morsans fabia några ggr till surfet… INTE KOMBI-modellen… åker man själv så går iafl en compstyle in… + segel, master o bommar… fällde baksätet… sen fällde jag passargerarstolen så långt bak det gick…

/Jonas

• feg

Medlem
    15 mars, 2006 vid 18:58

Jag får in min RRD FSW L som är 253 med någon centimeters marginal. Tror därför stenhårt på kombin som även har lite mer utrymme bakom bakhjulen.
    Lite tråkigt är det att passagerarframsätet inte går att få ner mer men 60 bakom passageraren är det som gör den till en bra surfbil.

/Jocke

• santawasasurfer

Medlem
    17 mars, 2006 vid 18:44

rost, lacksläpp, käckande lister osv osv då tänker du ni att så är det på alla gamla bilar. svar ja men det skall inte vara så på en ca 2 år gammal bil. inte heller på en 6månader gammal bil, det var denna som listerna läkte på.
    lacken släppte på polarens syrras octavia kombi. runt hela nederkan på bakluckan. sen är jag medlem i lite olika motorklubbar där det är iaf 2 killar som kör octavia rs på båda deras bilar så har tändspolen gett upp ca 2-300 mil efter garantin. dvs dyrt!

• jonaish

Medlem
    17 mars, 2006 vid 19:12

Ååååå fan…..

den som vi har e runt 02-03:a och de har inte varit något problem lr något mer än vad jag vet å jag har inte hört att det har varit något.. men mer på vår V70 men den kör vi rätt mkt med oxå, sälen-hammaren ca 80 mil fler ggr om året och som jag tycker e en jävla dålig bil om man inte har läderstolar lr sitterfram..

men de du sa lite om e ju oxå hur man kör bilen.. rost kan komma av fler olika saker, lika så med lacksläpp oxå (jag e inget pro om de med lack å shit) men de kan ju komma om man inte håller bilen ren lr något annat enligt en polare… lister kan de oxå va så men kanske inte så efter 6 månader om man inte har kört ner bilen i sjön 😀 nä men vi har oxå haft det problemet men i skåne regnar de inte så mycket så efter sommaren så brukar de va borta lr så byter man listerna lr försöker med något annat kanske…

• santawasasurfer

Medlem
    19 mars, 2006 vid 12:47

visst det spelar en stor roll hur man håller bilen ren osv. speciellt nu på vintern med salter mm. sen kan det spela roll HUR man tvättar bilen, många går på med högtryckstvätten och spolar av bilen tills skiten försvinner. big no no. använd bara tvätten för att blöta ner den, sen bara svamp och MYCKET vatten speciellt i hjulhusen där man bara spolar in skiten i mindre skrymslen än från början. minst 30cm från lack och minst 50cm från rutor och lister.
    använd aldrig automattvätt, bilen blir inte ren och undertvätt är rostens bästa vän. man får inte heller använda diskmedel till att tvätta bilen. lacken på bilarna är vegetabilisk och diskmedel bryter ner fettet i lacken.
    det blev visst lite of topic sorry men det kan alltid vara bra att veta.
    de erfarenheter jag har, genom polare osv, är som dem är tycker att alla borde fixa sin egen uppfattning. däremot vill jag varna för skoda i jkpg. de bara garvade åt oss när vi kom in med en skoda med rost. vi fick svaret- det är en skoda. men vi åkte till nybergs bil (volvo och renault) de var jättebra. de skulla fixa allt med rost och skit på bilen men när de, och vi, insåg att garantin hade gått ut för 1 vecka sedan så vägrade och sa- “vi rör inte den bilen”. shit happends?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Skoda Fabia Kombi som surfmobil?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.