Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Skoluppgift! jippi, hjälp
-
Skoluppgift! jippi, hjälp
Posted by cicky on 7 december, 2003 at 12:12Imorrn är det tänkt att jag ska hålla ett fem minuter långt föredrag i skolan.
Syftet med föredraget är att få folk att tycka att vindsurfing verkar stentufft och en intressant sport. Men grejen är att jag inte kommit på vad jag ska säga egentligen.Har ni några idéer? Hur får man folk att förstå känslan och “kulturen”? Vad ska jag säga?
Ytterst tacksam för svar!
/cjanders_hoffman replied 21 years ago 8 Members · 13 Replies -
13 Replies
-
Själv skulle jag nog för att bryta isen ta med en surfrulle och visa några sekunder från den för att få publiken att fatta hur coolt det är. Tror att många har fel bild om vad vindsurfing egentligen är. Jag tror att de flesta förknippar det med brädsegling…vilket jag inte riktigt tycker är samma sak. Jag vet själv att när man berättar för vissa människor att man vindsurfar så brukar de säga: -Ja, det brukar jag också göra ibland, på landet, på farsans gamla pråm! Eh…ja, vad bra! Brukar svaret bli tillbaka. Nej…jag tror att du behöver visa dem vad “riktig” vindsurfing är och sen kanske prata lite runt det om hur allting startade, vilka dicipliner man tävlar i, olika typer av brädor, vem värlsmästarna är och dyl…
Lycka till!!
-
Mmm där va lite att fundera på ja. tack!
Någon som har nåt schysst citat eller bara är väldigt vass på att beskriva hur det känns att fräsa med fullt spett en solig höstdag, och bara känna det där… ja ni vet.
Tacksamare än tacksamast för hjälp!
-
“Windsurfing is so cool that people don’t even know it’s cool anymore.
This is the coolest sport there is because it isn’t cool, and that’s what makes it cool.
You don’t wanna be doing a sport that people think is cool, cause then it’s uncool because
uncool people start doing it because it’s cool.
-So right now this is cool! “Robby Naish
-
Tyvärr stämmer det citatet (som för övrig är det bästa citatet i världen) lite för bra. Det har funnits åtskilliga
diskutioner här på konfen i just detta ämne.Jag kan inte neka till att där jag jobbar på fritidsgården
söker jag efter potentiella vindsurfare, och vill sprida
vindsurfandet till de ungdomar som vill surfa.Nu är juh citatet rätt gammalt, och mycket har hänt sedan dess i vår sport,
typ det(ursäkta) ocoola-formula-seglandet.
Det finns mängder av defenitioner på vad vindsurfing är, som någon skrev,
“brädseglingen 2-3 dagar på landet”. Men det är egentligen skitsamma, vindsurfing är cool.
Ska man förklara för någon som är främmande till sporten,
måste man beskriva med glöd och adrenalin och gärna med
en fet surflulle. Annars är det inte cool, det vi gör.
Det fanns en poäng, men den fick inte komma med här.ha d gött
-
Jag håller också föredrag om vindsurfing imorrn. Inleder med lite historia. Sen utrusting, tävlingsgrenar. efter jag pratat om Wave visar jag lite sjyst Jaws-segling från Maui från Polakow About time. O sen tar jag lite om risker och till sist om speedrekordet.. Ganska ytligt men det får räcka.
-
Jag tycker att du bör nämna alla olika sorters former av vindsurfing och inte rangordna dessa. Sporten blir ju faktiskt bredare om alla olika inriktningar får rum. Glöm inte att brädsseglingen var en stor sport/folkrörelse?! som mer eller mindre dog ut. Jag tror att detta berodde både på dåliga segel/brädor och taskig uppbackning vid inlärningen. Marknadsföringen var även väldigt elitinriktad vilket tror jag innebar att många fick komplex. Hur många drev inte iväg och saknade följebåt/våtdräkt? När man lär sig någon form av vindsurfing kommer de alla flesta at gå in i väggen under olika faser. Då är det lätt att lägga av, få komplex när man ser “proffsen” hoppa/svepa fram.
Berätta gärna för dem om en annorlunda surf-hjältinna:
Jag har lärt en cp-skadad tjej att vindsurfa trots att hon är hörselskadad och lite spastisk i rörelserna. Hon kämpade i timmar med att få upp seglet. Hon gav sig inte! sedan fick hon givetvis gå i genom alla andra andra “väggar” innan hon kunde vindsurfa helt själv. Trots alla motgångar och svårigheter så älskade hon att vindsurfa redan från första gången. Hon var överlycklig den dagen hon kunde ta sig tillbaka till stranden där hon startade utan hjälp.
Hon såg upp mycket till mig som en outtröttlig instruktör och kallade mig för Brädkungen. Jag krönte denna fantastiskt kämpande och cp-skadade kvinna till Surfdrottningen. Henne skulle du haft med dig under din föreläsning!
Om du skulle fråga henne vad som är så fantastiskt med vindsurfing tror jag att hon skulle svara.
Glädjen och möjligheten att överträffa sig själv.
Lära sig att handskas med naturens krafter: vind och vågor.
Förundran över att kunna “vara” både mast rigg och roder….
Om du inte håller upp riggen osv. faller allt.Som en gammal “brädseglare” har jag nu skaffat mig en Formulabräda och har fått nya “väggar” att kämpa mot. Det är rackarns roligt och jag har aldrig tidigare vindsurfat så fort. Våg och tricksurfing är kul att se på, men är nog inte min grej. Egentligen är jag en badkruka så det är ju faktiskt ett under att jag över huvudtaget har lärt mig att vindsurfa!
Brädkungen -
Du kan ju tillexempel ta med att det nya rekordet ligger pa dryga 46 knop…ehh vad e det ca. 90knyck eller?
Kama aina -
Wow! Tjusig historia. Visst är hon en äkta surfdrottning. Inget snack om saken. Coolt helt enkelt…
/Johan
-
Höll mitt föredrag för cirkus en timme sedan, fick MVG!!! JIPPIE!
-
Kul at du lyckades så bra med föredraget!
Kan du ge ett kort referat eller möjligtvis publicera en del/hela?! här?
Per-Arne -
Jag höll mitt föredrag idag. Det gick rätt okej! Började med att försöka förklara varför man vindsurfar, hur det känns att plana en riktig skön dag osv (störtlopp rakt fram på vattnet med alla naturens krafter i kroppen, eller nåt. blev det ).
Gick vidare på hur det funkar rent fysiskt och sånt, hur man ska göra om man vill börja vindsurfa och de olika “disciplinerna”.
Avslutade med att citera Robby Naish och säga nåt om att den som har roligast ute på vattnet vinner.Femminutersföredraget tog nästan en kvart..
Tack för hjälpen!
-
Svar till:
Kul at du lyckades så bra med föredraget!
Kan du ge ett kort referat eller möjligtvis publicera en del/hela?! här?
Per-Arne[/ QUOTE ]
Jag skrev ju inte direkt nåt föredrag utan man har ju det mesta i hjärnan. Men jag ska försöka sammanställa lite.
Historia: Hoyle Schweitzer och Jim Drake var båda extremsportare. Hoyle sysslade med vågsurfing och Jim med drakflygning. En dag i mitten av -60-talet slog de sina kloka huvuden ihop och kombinerade sina sporter. Resultatet blev att de satte ett segle på hoyles bräda, Vindsurfingen var uppfunnen.
Sporten kom till Sverige med hjälp av en man vid namn Pelle Fjaestad. Han var på en tävling i Calefornien för kölbåtar. Men tävlingen avbröts för att det blåste för mycket och istället stack ett par vindsurfare ut, då fick han upp ögonen för sporten och tog den till Sverige.
Utrustning: Jag berättade om brädan, vilka strl. de finns i 65-250 liter. osv. Segel vilka strl de finns i 2,8-12,5 vilka segel du använder när osv. gick inte in på cambers osv. Sen masten, föklarade att de tillverkas i specifika längder mellan 370 och 550? cm. Bommen. Mastfoten. Förklarade oxå va man hade förlängaren till..
Olika tävlingsgrenar: Formula, Slalom, Wave härvisade jag även liten snutt från Polakowfilmen alla satt o gapade o sa “ohhh, JÄVLAR” “OO SHITT” osv. bra o visa film tror ja så man får se hur det ser ut idag. Freestyle o Supercross.
Risker: Avkylning, Slag, Spolning, Materialbrist, hajattacker. allt leder ju till att man drunknar.
O till sist tog jag lite om speedrekordet, visade bild på Yellow Pages o berättade lite om planing..
det var nog allt skulle ja tro.. Hoppas det var till någon hjälp
Log in to reply.