-
Sköna custombrädor: out of the box?
Svarta lådor, Olas fishar i all ära, men det finns mer roligt där ute. Här på Maui har det blåst som i Maj, eller som i Pozo senaste dagarna, dvs de flesta står över och väntar på bättre förhållanden. Det lilla nordsvall som ligger på är helt sönderblåst och uppblandat med ett trist vindsvall.
Då kan man ju ägna sig åt lite pryleri istället. Jag var över hos Jeff (ägare av HSM) och kollade in hans leksaker. Bland annat hade han två nya fishar liggande. En på 69 liter och en på 72. 69an var en twin och 72an en twin med små ”tum”-fenor framför. Skarpa rails på båda och rätt mycket konkaviteter. 69 är en sandwish som inte väger någonting, 72 är eps med mittstringer i trä a la surfbrädor. Bakstroppen sitter så långt bak det går och resten sitter rätt traditionellt sett från bakstroppen.
Ingen är extremloose, men gillarr gärna tighta svängar och de håller fint även i lite större vågor och choppiga face (enligt Jeff). Löjligt snabba och bär både stora segel och stora seglare. 72-litern funkar fint både för 5.3 och 80 kg seglare. Shapern Brian Carter (har för mig att han heter Carter i efternamn). Shapar rätt mycket olika grejor och ofta ”utanför lådan”.
Funderar skarpt på att dra ihop en Eight-08 vågseglingsfish när jag kommer hem!
Logga in för att svara.