-
Sköna locals på Väddö
I fredags fick jag punka på väg från Salnö/Bylehamn till Mats väg. Mitt högra framdäck mer eller mindre exploderade på min folkabuss. Där stod jag i våtdräkten i regnet på en enslig grusväg och insåg att både fälgkors och domkraft var hemma i garaget. Precis alla jag känner som var på denna ö var på vattnet, ingen svarade.
För långt att gå tillbaka… ingen hemma i närmaste sommarstuga, inga bilar passerade, ingen hemma i nästa stuga…
I tredje stugan fanns en hjälpsam italienare, han hade dock inget verktyg som passade mina VW-bultar. Då kom Åke körande, en snickare på denna ö. Hans fälgkors var dock så slitet att bultarna bara blev fulare och fulare – satt som berg hur mycket vi än bankade och slet. Men denna oerhört trevliga local Åke sa att han skulle åka och hämta öns lokala bilmek Tobbe. 10 minuter senare var han tillbaka med en om möjligt ännu trevligare local. Tobbe tittade på bultarna – “de här behöver man väl inga specialverktyg för, det räcker med ett par riktiga nävar”. Sagt och gjort; efter några rejäla slag med släggan var reservhjulet på plats.
Jag ville självklart betala, med både hundringar och wiskey. Tobbe vägrade att ta emot. Jag frågade om det fanns nånting jag kunde göra – då svarade han:
“Berätta för alla dina surfvänner om mig. Har de problem med bilen här på Väddö så kan de ringa”
Tobbe bor i Bylehamn och har sin verkstad i… vad fasen heter den lilla orten vid norra Väddöbron? Älmstad? Skitsamma. Tobbe har telefonnummer 073-984 85 83. Lägg in det i mobilen om ni skulle råka få punka på Väddö.
Föresten en annan story på samma tema från samma dag: Johan S stötte på en fiskegubbe på stranden. Han bjöd in alla vindsurfare på fika i sin uppvärmda fiskebod. Vi hade alla lite brådis ut på vattnet och sen glömde vi nog bort erbjudandet…
Grymt sköna locals!
/JB
Logga in för att svara.