Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Sköna utryck, dialekter o surftugg. FYLL PÅ.

• Sköna utryck, dialekter o surftugg. FYLL PÅ.

Publicerad av calle_b på 29 juli, 2008 vid 14:02

Nu när jag farit runt på olika ställen i sverige under 3-4 år (Stockholm, Hälsningland, Gotland, Umeå, var blir nästa???) kan jag inte låta bli att
    analysera dialekterna en smula.

Gotlänskans “hän” “henn” är juh rätt kul, men oxå rätt onödigt.
    Ex: “Vars saurfer diu hän?”
    Om jag inte minns fel så betyder “ojlen” eller “oulen” (med 99% säkerhet felstavat) – udden, eller “pointen”.
    Kan alltså helt klart användas i de lokala kretsarna för att slippa punkterade hjul och repad lack…

Hälsingemålet har juh så många egenarter att jag knapp orkar skriva ner dom.
    Förbannat kul dialekt iaf.

Och nu till dialekternas dialekt, eller kanske det egna språket:
    Norrlänskan.

“Osurfa” – något man gör när man inte surfar.
    “Schwänga” – carva
    “Shwpiida” – köra fort som fan.

Fyll på, kan bli riktig skoj detta!

calle_b svarade 16 år, 6 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • nlc

Medlem
    31 juli, 2008 vid 14:52

Finns det något som slår “dä blåååååser” uttalat på rejält östgötsk dialekt? 😉

• calle_b

Medlem
    31 juli, 2008 vid 16:26

“häh blås” på präktig norrlänska kanske då? 😉

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Sköna utryck, dialekter o surftugg. FYLL PÅ.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.