Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Skumt!!!Vad är detta för segel?
-
Skumt!!!Vad är detta för segel?
Publicerad av bonasurf på 24 februari, 2006 vid 12:07Vad är detta för segel? Kanske är vinkeln men det ser ju ruskigt retro ut i profilen.
ola-h svarade 18 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 16 Svar -
16 Svar
-
Det är väll att toppen twistar ut som gör att det ser lite roligt ut.
Men bra retro bräda iaf med twinsterfenor. 😀 -
HiFly:s tyske shaper kör också i år stenhårt med 2 fenor på stora delar av brädlinjen. Han har kört detta på olika brädor mer än 10 år nu. Jag var skitnöjd när jag hade twinser på en Angulocustom i mitten på 90 talet. Skön känsla!
/Magnus -
Varför köra två när man kan köra tre. Vi korkar just upp tredje flaskan här hemma och på det ger mig bra retorvibrationer till tiden då ja körde tre fenor på mina vindsurfingbrädor. Frågar ni mig så är kommer det inte dröja länge innan detta fina mode är på väg tillbara igen. Twinsers är dock en halvmesyr som ni frågar mig….men det gör ni kanske inte.
-
Ola H. wrote:Varför köra två när man kan köra tre. Vi korkar just upp tredje flaskan här hemma och på det ger mig bra retorvibrationer till tiden då ja körde tre fenor på mina vindsurfingbrädor. Frågar ni mig så är kommer det inte dröja länge innan detta fina mode är på väg tillbara igen. Twinsers är dock en halvmesyr som ni frågar mig….men det gör ni kanske inte.
Jo, det är klart vi gör. Men varför?! -
Korka upp en till vet ja! Så kan vi sätta på 4 fenor.
Vågsurfarna har ju över tiden pendlat mellan 1 och 5 (eller fler?).Vindsurfingshapers i WA har dock alltid gillat 3 fenor för sina sideshorebrädor.
Innan fenorna blev så bra som idag tror jag fler ville ha mer än 1 fena. Men självklart måste brädn designas för 3 fenor. Och det beror nog rätt mycket på fenorna hur det funkar med 1 eller 3 överhuvudtaget.
/Magnus
-
Mmmm jag testade några av deltabrädorna med 3 lika stora fenor när jag var där. De hade väldigt spännande karaktär. Har för mig att de var accellerarade snabbt även med en ovanligt bra vinkel upp mot vinden. Fanns helt klart vinster att göra inom vissa områden. Hur de står sig mot dagens designer vettikatten och jag antar att dagens freestajlmoves kanske kan påverkas en aning.
-
Jag tycker att twins liksom inte ger något nytt. Det bromsar lite extra och ger bara en lite slajdigare bräda och det kan man i pricip få med en liten singlefin också. Det är väl ingen slump att twinfin på vågsurfsidan är _mycket_ ovanligt och de enda förekomsterna jag stött på i modern tid är en variant på thrusterarrangelam där man helt enkelt skiterr i mittfenan – dvs det är inte alls samma twinser-ide som funnits på vindsurfingsidan.
Av lite samma anledning kan man även som vindsurfare snegla på vågsurfing där thrusters (tre fenor) är otroligt dominerande. Jämfört med både single och twin så setter ju ytterfenorna väldigt nära railen och man kan få ett mycket skönt kantgrepp i toppsvängen även med en lite bredare tail. Dessutom får man mycket tidig planing och sjuk höjdtagning utan att direkt designa in sådana egenskaper i brädan. Nackdelar då? Ja, givetvis bromsar tre fenor mer och jag tror att anledningen att det inte är så vanligt är att man inom vindsurfingen vill ha brädor som inte bara är snabba på vågen utan också på vägen ut (på vågen har jag känslan av att en väldesignad trippelfenbräda bromsar mindre än vad den gör rakt fram).
I och med att EVO och andra fishliknande vindsurfingbrädor tar allt mer av marknaden så kanske det inte är alltför orimligt att gissa att trippelfenor blir vanligare igen.
-
På dem senaste windsurfbrädorna som haft tre fenor (starboard fish, RRD wave swallow) så verkar ju folk tycka att dem går bättre utan sidofenorna?
Möjligen har dem kört med för stor center fena? -
Jo, de har inte varit “riktiga” tri-fin. 3 lika stora fenor i storlek ca 12-14cm är det jag menar. Hade själv en riktig guldklimp med sådant fenarrangemang 91-97.
-
Ja man blir ju lite sugen på att testa Witchcraft, grym design…
-
Ja, den ser modern och intressant ut. Fina tunna små g10 fenor. Såg ett par såna brädor på MAui i höstas. De vågar ju prova lite nya bottenshaper med runda djupa tucked-under också, kul med uppstickare i branschen.
/Magnus
-
Det där med brädshaping verkar vara en väldigt omständig process utav trial and error. Verkar som att varje gång en designer kommer på något nytt som funkar bra så utgår alla designers efter den shapen när de ska göra nästa års shape.
Logga in för att svara.