Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Skydda ansiktet i kylan

• Skydda ansiktet i kylan

Publicerad av regfellow på 17 februari, 2011 vid 13:56

Hej,

Någon som har bra tips?

Såg någon surffilmsnutt där de hade cocosfett i ansiktet, men det känns lite kladdigt?

Finns det inga neoprenmasker eller liknande?

mvh,

Mats

regfellow svarade 14 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • Kjello

Gäst
    17 februari, 2011 vid 14:19

Precis vad jag också efterlyser,
    rånarhuva annars, men borde utvecklas något bättre, gillar inte kondensfukt i kylan.
    Svårt, går knappt ens att ha värsting oakley kitesurf-solbrillor, för utandningsluften immar.

• mjersen

Medlem
    17 februari, 2011 vid 14:24
  • Kjello

Gäst
    17 februari, 2011 vid 14:45

Tack för länken, spånar lite.
    Ser svettigt ut, kanske den här är bättre, slippa tryck över näsan och att ev, andas in gammal luft;
    http://www.ontopsports.com/catalog_2/product_info.php?cPath=37&products_id=981&osCsid=ab6ea3c06839a4ef75aaae5ae4a2fc3e
    Eller den;
    http://www.ontopsports.com/catalog_2/product_info.php?cPath=37&products_id=88&osCsid=ab6ea3c06839a4ef75aaae5ae4a2fc3e
    Någon som vet ?, verkar inte optimalt, utom i vattnet förstås, väljer hellre ylle i luften.
    Gissar att något bör finnas i skidbutiker. Neopren bäst i vatten, svettigt utan dopp.

• mjersen

Medlem
    17 februari, 2011 vid 16:44

mm jag kör med denna http://www.ontopsports.com/catalog_2/product_info.php?cPath=37&products_id=89&osCsid=ab6ea3c06839a4ef75aaae5ae4a2fc3e funkar sjukt bra, till våtis då så klart.. sitter tätt och sluter åt bra runt halsen. det lilla skvättet man får i ansiktet får en att vakna bara.

• regfellow

Medlem
    17 februari, 2011 vid 20:07

Har kollat på dem, men har beställt en vinterdräkt med huva.

Såg på något forum att någon klippt en bit av en gammal dräkt och har som en rånarbandana över mun och näsa.

Annars kanske cyklop funkar! =P

• pjoter

Medlem
    17 februari, 2011 vid 21:29

alltså lite vatten i ansiktet har väl ingen dött av? Har nog aldrig ens upplevt det som en problem, förutom när det regnar/snöar.. men då är det ju mer för att man får det i ögonen.

Jag tycker inte inbyggd huva är superskönt, tar emot när man vill vrida huvudet vilket man ju gör hela tiden när man kör. Måste konstant spänna nacken vilket är rätt tröttsamt, och bör vara rätt kass för cirkulationen om vi ska va så seriösa.

• regfellow

Medlem
    17 februari, 2011 vid 22:16

gött o höra att man betalt 2,8k för att få nackspärr när man kör…

• acemattias

Medlem
    17 februari, 2011 vid 22:47

Odla skagg !!
    och kompletera med tigerbalsam pa nasa och kindben sa klarar du dig fint:laugh:

• Kjello

Gäst
    18 februari, 2011 vid 00:57

Varför inte en hudkräm kolnanorör, med vattenfrånstötande effect, det är ju helt ofarligt att andas in.

• Kjello

Gäst
    18 februari, 2011 vid 07:33

Ursäkta, missförstod tråden, tänkte direkt med näsan och kinderna, i snöstorm på isen.

På isen i snöstormen, bäst hittills; Mössa, Halsduk + Facemask (Hittade).
    På vattnet, bäst; Neoprenmössa + våtis alt, torris, vatten är ju ändå +gradigt.

• regfellow

Medlem
    18 februari, 2011 vid 09:12

Jag tänkte med om det stänker vatten upp i huvudet, med vindavkylning osv.

Kanske kan fixa en wrestlingmask a la Kickass

• larappa

Medlem
    18 februari, 2011 vid 10:25

Här har du hjälm, vatten och vindskydd i ett!

[ame=”http://www.amazon.com/Star-Empire-Strikes-Stormtrooper-Helmet/dp/B003XKL11Q/ref=pd_sbs_a_1″]Amazon.com: Star Wars/Empire Strikes Full Size Stormtrooper Helmet: Kitchen & Dining[/ame]

• pjoter

Medlem
    18 februari, 2011 vid 10:34

Lägg inte energi på ett problem innan du ens vet om det är ett problem. Både jag och mjersen har ett antal vintersessions bakom oss och ingen av oss säger att det är några problem med just ansiktet.

När det gäller dräkten får du prova och se, jag har bara kört med inbyggd huva på min dyktorrdräkt och den är verkligen gjord för att ha huvudet rakt fram, sen e den typ 5-6mm tjock också så på den huvan blir de lite jobbigt .Får ju inte nackspärr men lite irriterande. Din kanske är bättre? Jag är iaf personligen lite skeptisk till den idéen på kitedräkter. En anledning att handla hos sin lokala butik om man har någon. Då kan man testa såna grejer och få feedback innan man lägger i korgen….

• larappa

Medlem
    18 februari, 2011 vid 12:10

Jag kör samma som Mjersen, funkar kanonbra!

• regfellow

Medlem
    18 februari, 2011 vid 14:00

Var lite ironisk. Tror det har hänt en del med material och design som undviker nackproblem.

Min lokala handlare surfar bara, så det är inte helt likt kitesurf och kan inte uttala sig om det. Dock har jag läst och förhört mig på forum och folk som har den att dräkten även funkar för kitesurf.

Annars vill man bara vara förberedd inför, så man inte behöver gå den hårda vägen och uppfinna hjulet igen! SPECIELLT när det är snorkallt ute! 😉

Tack för all svar ändå!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Skydda ansiktet i kylan

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.