Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Slalom bräda för choppigt vatten ?

• svartepeter

Medlem
    1 juli, 2011 vid 20:47

Jag tycker SL är lite bättre i choppet än RS. Jag har iofs bara kört RS5 för jag fick min RS6 och RS2 idag 😀 RS är däremot snabbare i accelerationen och planar tidigare men SL är riktiga kanon brädor och verkar vara tåligare material i. Dom stötabsorberande footpadsen tycker jag gör massor för bekvämligheten när man kör i choppet.

• kapten-k

Medlem
    1 juli, 2011 vid 22:02

ok, jag är väldigt nöjd med min rs5a framför allt att gippa med.
    Där är DDSA pad på rs oxå

• martin-m-a

Medlem
    7 januari, 2012 vid 17:31

Efter en massa letande så blev det en CA 58 förra säsongen…..helt underbar i chopp.
    Tack Anders…..:)

• kinetic

Medlem
    7 januari, 2012 vid 21:45

Apropå på Exocet…Har en Warp SL50, men den känns banne mig inte “100”, har iofs knappt kört på den, men det lilla jag kört så är jag inte impad, eller så har jag inte vänjt mig än :laugh:
    SL50 är tänkt som min “mellanvindsplanka”, dvs den platsar mellan min 58cm breda slalom o 46cm breda speed -planka. Segelstorlekarna den skall köras med är 7.9 och 6.8, i nödfall 6.2. Får se om jag behåller den eller inte…

• kapten-k

Medlem
    7 januari, 2012 vid 22:49
    kinetic;679072 wrote:
    Apropå på Exocet…Har en Warp SL50, men den känns banne mig inte “100”, har iofs knappt kört på den, men det lilla jag kört så är jag inte impad, eller så har jag inte vänjt mig än :laugh:
    SL50 är tänkt som min “mellanvindsplanka”, dvs den platsar mellan min 58cm breda slalom o 46cm breda speed -planka. Segelstorlekarna den skall köras med är 7.9 och 6.8, i nödfall 6.2. Får se om jag behåller den eller inte…

Tror du begär lite mycket av den, 7.9 är för stort, 6.8 är nog på gränsen, tror den brädan är gjord för typ 5.0-6.5.

• kinetic

Medlem
    7 januari, 2012 vid 22:55

Kapten: Om min gamla RRD 268 med liknande bredd (51.5) samt volym (72) går som tåget med 7.9 så då borde väl en modernare planka gå minst lika bra? Har för mig att RRD:n rekommenderas för segel upp till max 6.5. Jag hoppas att det bara är en “trimfråga” för att jag skall “trivas” med SL50…

Edit: Skall givetvis ge brädan en riktig chans o ta ut den i ordentligt med vind för 7.9 o försöka trimma in den, i värsta fall får jag antingen sälja eller byta den mot min brors RRD 268…

• marden

Medlem
    8 januari, 2012 vid 08:25

Varför ?
    Är det inte bara lättare att hålla sig i mitten av brädans segel rek …
    Jag kollade lite vad Ben vs kört med ,och han verkar ha kört 5,0 – 6,3 på warpspeeden och med viss framgång 😉
    http://www.gps-speedsurfing.com/default.aspx?mnu=forum&forum=2&val=15224
    Och själv har jag 40+ på den med 5,5 ……

• kinetic

Medlem
    8 januari, 2012 vid 09:23

Hur ofta kör man 6.2? En gång om året kanske. 9 surfdagar av 10 så är 7.9 optimalt, den 10:e brukar man kunna köra 6.8:grin:. Har kört 6.2 en gång i år, o då var det för litet…Betvivlar inte att brädan är snabb, men det betyder inte att den passar mig personligen. Som sagt får ge den en ordentlig chans. Jag brukar “fega” när det kommer till brädan, tar bara fram 46cm plankan om det verkligen är ordentligt drag för 6.2, i annat fall safe:ar jag hellre med en större planka o större segel.

• marden

Medlem
    8 januari, 2012 vid 09:28

men köp en 65-70 cm slalom o en 40fena som matchar 7,9 istl då
    eller en resa till karpathos med wspeeden o 6,2an ….

• kinetic

Medlem
    8 januari, 2012 vid 09:37

Mården: 7.9 är helt perfekt till den gamla RRD 268 jag hade (knäckt numera…). SL50 var/är tänkt som ersättare till den plankan, vill helst inte “sno” min brors 268 då han gillar den bra mycket. Har ju även en 58cm planka o 7.9 funkar utmärkt där med, och även 6.8. Jag är okonventionell när det kommer till bräd/segel val o kör inte “mainstream”. Jag behöver inga fler brädor räcker med de 4 jag har (Formula, 58cm, 50-52cm och 46cm).
    Karpathos är inte intressant, däremot är tanken att dra ner till Rivieran en sommar (max 3v!) o surfa där Kreisel och vd Hout brukar hålla till….

• jester

Medlem
    8 januari, 2012 vid 10:05

Jag har kört på dom flesta Warp SL-brädorna (dock inte just 50), och jag körde aldrig 7.8 med mindre planka än 62:an, och det gjorde jag bara nån enstaka gång. Iofs så väger jag aningen mer än dig, men ändå… Tror du är lite vilse med brädstorlekarna här, faktiskt. Jag har tex personbästa på 500m med en Warp Sl62 och 6.6 i TT. Funkade perfekt.

• mick

Medlem
    8 januari, 2012 vid 10:12

Hej kinetic, jag är nyfiken på att höra vad du tycker att du vinner på att köra 50-bred-bräda under 7.9 istället för 58-bred?
    Mvh / Mick

• martin-m-a

Medlem
    8 januari, 2012 vid 10:17

CA-användare: SL 58 med 7,8 någon med erfarenhet……..vet att det inte är optimalt men va fa…..:)

• kinetic

Medlem
    8 januari, 2012 vid 10:23

Jester: “Alla” sade att 7.9 på min RRD 268 var inte optimalt, vilket jag höll med om, tills jag testade. Med bra tryck i grejerna så går den brädan riktigt-riktigt bra med det stora seglet, och det är den brädan jag vill ersätta inte använda en annan brädstorlek, sen kan det vara som så att det inte går att ersätta den med en motsvarande modern bräda, isf får jag väl byta bort den eller skaffa nåt annat. Min bästa session (so far) med just 7.9 och 268:an: http://www.gps-speedsurfing.com/default.aspx?mnu=user&val=82788&uid=1974

Mick: Det handlar om ren vana för min del. När det drar i ordentligt för 7.9 så byter jag hellre ner till en mindre bräda än ett mindre segel. Först när jag är tokrökt med vald segelstorlek så riggar jag ner. Nej jag vet att det inte är det snabbaste men det är så jag seglar, har svårt att köra med små-segel (läs 6.2 och mindre),återigen säkert en vane-sak.

• swe117

Medlem
    8 januari, 2012 vid 10:25
    Martin.M.A;679111 wrote:
    CA-användare: SL 58 med 7,8 någon med erfarenhet……..vet att det inte är optimalt men va fa…..:)

Har inte testat just 58:an men, kört SL 55 med 7,6 och SL 62 med 8,4 och det går hur bra som helst, klockrent! CAs brädor har ett mkt brett register, en bit utanför angiven spec…
    Bara att tuta och köra 🙂

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Slalom bräda för choppigt vatten ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.