-
Slalom cup 2009 – Skåne cup
Vad tror ni om att köra lite mer slalom nästa år?
Jag kastar ut lite idéer här som ni får såga och spika i. Till att börja med ska vi leta upp vilka klubbar i Skåne som kan tänka sig att arrangera en eller flera deltävlingar i cuppen. Jag kan tänka mig att stå som ansvarig för 1st cup tävling i Habo Ljung och 1st i Lomma, och står gärna som huvudansvarig tills någon annan vill ta den hatten. Vilka mer kan tänka sig att dra sitt strå till stacken?
—- Att diskutera —-
Slalom cup 2009 – Skåne cup
Med samma koncept som SweSpeed cupen drar vi ut på bra prognos med förvarning senast kl.12 dagen innan. Platsen bestäms också efter prognos och avgörs av vilka som vill vara med och arrangera. Konceptet är att ha kul!
Plats
Det finns flertalet platser i Skåne där en del av slalomcuppen kan arrangeras. Varje plats måste ha sin lokala arrangör, gärna i en klubbs regi. Det som krävs är två funktionärer i en båt som sköter banläggning, start, och målgångsregistrering.Prognos och annonsering
För att tävlings skall annonseras visar prognosen minst 10 m/s vid tiden för tävlingen. Annonsering sker via web och e-mailStarttid – första heat
En flexibel slalomcup är lite trixigare jämfört med att köra GPS speed, bl.a. ska vi enas om starttiden för första heat och hur många heat vi kör varje gång eftersom en cup kan infalla på en vardag, och det blir ju tidigt mörkt i slutet av säsongen. Mitt förslag är att vi begränsar tiden vi kör tävlingen till April-Sept, första start kl 18, och att vi kör 3-5 heat beroende på banans längd och förhållande. Registrering görs senast 17.30, skepparmöte 17.45Båtfolk och Start/Målgång
Vi behöver även frivilliga som lägger ut bojar, dessa snälla personer behöver vi först hitta och sedan belöna på bästa sätt. Preliminärt så kommer de funktionärer som även är anmälda i cuppen att belönas med poäng i cup tävlingen de arrangerar (ett slag med en 6-sidig tärning ger placering och motsvarande poäng).Kostnad
Att vara med i en cupp tävling kostar 100kr, dessa pengar går till båt och funktionärerStartförfarande
Start sker endast då vind är minst 8 m/s och varit kontinuerlig i 10 minuter, heat avbryts då vind går under 7 m/s.Signal+Flagga 3 minut kvar
Signal+Flagga 1 minut kvar
Signal+Flagga startDeltagande och segelsiffror
Alla skåningar kan vara med i skåne cuppen, de som inte talar övertygande skånska betalar dubbel anmälningsavgift som går till eventuell tolk och övrig översättning. Dialekttest görs vid registrering. Alla deltagare skall ha unika segelsiffror som är lätta att känna igen. De som inte har SVF medlemskap och segelnummer ges ett temporärt segelnummer för skånecuppen minst två dagar innan första deltagande.
Logga in för att svara.