Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Slalom-cup á lá Tyskland?

• Slalom-cup á lá Tyskland?

Publicerad av oaxen på 30 juli, 2005 vid 08:26

Det verkar råda stort intresse kring slalom för tillfället. I Tyskland kör man slalomtävlingar sedan ett par år. Materialet är begränsat till 1 bräda(maxbredd 80 cm???), 2 segel, 2 fenor. That’s it! Man tävlar från ca 5.5 m/s till ca 14 m/s (11-30 knop). Hur kommer det sig att inte förbundet hakar på och ser till att få igång lite nya tävlingsseglare?
    Vem fan vill kryssa? wink.gif
    I min hemmaklubb, LinSurf, har vi ständigt bojar utlagda och spontanrejsar allt som oftast. Vid vårt klubbmästerskap i fjol var det drygt tjugo deltagare i slalomtävlingen.
    Förr i tiden(sent 80-tal) krävdes två slalombrädor och gud-vet-hur-många-segel!
    Det var inte bättre förr!

markram svarade 19 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • markram

Medlem
    30 juli, 2005 vid 18:59

Nu skal vi se..
    Jag kör ju bara med 3 slalombrädor, för att täcka registret
    5-25 meter .
    Men alla var billiga från 500kr 1ill 4800.
    En bräda… Då blir det väl hypersonic-cup .
    Förbundet kommer nog senare, med tiden så kommer vi nog
    att ha koll på hur en klass skall se ut limited or unlimited material.
    det viktiga är att det blir i en form som gör att många vill och kan vara med.
    Det har ju kittats upp smått hysteriskt inom KSSS , kan man ju säga. I fjol körde vi slalom i allt från 6-7 meter till 17 meter. Det är ju svårt att täcka med en bräda..

något i stil med att man kan köra med vad sjutton som helst.

• oaxen

Medlem
    30 juli, 2005 vid 19:12

Personligen tilltalas jag av limited-konceptet. Prylhetsen kan jag vara utan. Skulle t o m kunna tänka mig entypssegling.
    Kan tyskarna segla 5,5 – 14 m/s på en bräda med två riggar/fenor låter det helt OK i mina öron.
    Vi kanske ska kolla av vilka orter som skulle kunna tänka sig att arrangera några tillbakalutade slalomtävlingar 2006. Ska ta upp frågan i LinSurfs styrelse.
    Vi kan kanske få till 3-4 deltävlingar. Slalomtävlingar är ju lättarrangerade rent banmässigt.

• markram

Medlem
    30 juli, 2005 vid 19:38

Låter bra.
    När vi fått vår Räddnings o funktionärsbåt så
    kör vi igång cupen här igen.
    Så 2006 kan bli riktigt kul, särskilt om man kan komma
    iväg och köra på tävlingar som andra ordnar laugh.gif

• rasmus_w

Medlem
    2 augusti, 2005 vid 00:08

Jag har blandade känslor inför det där med materialbegränsningar. Visst är det kul att kostnaderna hålls nere, men en bräda tycker jag är lite lite om man ska täcka ett stort vindregister. Visst kan man segla i 15 m/s på en 80 cm bred bräda, men det lär inte vara speciellt effektivt eller optimalt, och en 50 bred sak lär knappt flyta i 7.

En annan detalj är att för tio år sen kördes det slalom i över 30 m/s, det kan man nog glömma helt med limited-koncept. Jag saknar gamla tiders brutala hårdvindsrace i Pozo fast jag aldrig seglade i nåt sånt. De körde ju t.o.m. course i vindar där formulaseglarna skulle kunna använda reservbrädan som segel.

• dude

Medlem
    2 augusti, 2005 vid 04:42

Jag ser fram emot vad det än blir. Så länge man får vara med.

Spontanrace gärna.

Jag bidrar gärna med bojjar om det blir något av här eller där.

• oaxen

Medlem
    2 augusti, 2005 vid 19:28

Jag föredrar limited-konceptet eftersom det är större sannolikhet att bäste man/kvinna vinner än att rikaste man/kvinna vinner. Slalom har alla förutsättningar att axla rollen som vindsurfingens “folksportsdisciplin”. När Dunkerbeck dominerade totalt glunkades det en del om att hans WC-material var hästlängder före konkurrenternas tack vare en ohemult stor tävlings-/utvecklingsbudget.
    Ja ja.
    När det gäller vindstyrkor är ju knappast problemet för mycket vind (30 m/s). Att tro att majoriteten av framtida tävlingar skulle komma att avgöras i vindar mellan 10-14 m/s snarare än i vindar mellan 5,5-10 m/s, åtminstone där 95% av alla vindsurfare surfar, lever nog i en drömvärld uppe bland stjärnorna wink.gif.
    Visst var det häftigt att se slalomrace från Pozo eller Omeazaki, men kom igen det häftiga är ju att mäta sig med andra. Enligt min erfarenhet spelar vindstyrkan mindre roll, åtminstone så länge alla har planing!

Jag skulle nog t o m kunna tänka mig en entypsklass shocked.gif! Då skulle man verkligen få se vem den bästa seglaren var. Inte för att det är särskilt troligt i vår lilla överhypade ankdamm, där årets segel är omoderna efter att halva säsongen gått då nästa års segel dyker upp på marknaden!

PS Rasmus det är hög tid att byta ut din CLS-vågis som jag har för mig att du köpte av Alpin & SurfSport när jag jobbade där, någon gång på stenåldern. wink.gif

• markram

Medlem
    2 augusti, 2005 vid 19:39

Kan vi få denna tråd flyttad til SLALOM/SPEED?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Slalom-cup á lá Tyskland?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.