Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Slalom eller inte slalom?

• Slalom eller inte slalom?

Publicerad av rasmus_w på 13 november, 2008 vid 22:43

Prylhetsen fortsätter.

Nu när jag kittat upp mig på våg/småprylssidan känns det som det är dags att ta tag i lättvinds/raktframprylarna.

Som det är idag har jag ett North Warp 9.7, ett Gaastra F1 7.8, en Bic Techno2 och en RRD 286-proto från -95.

9.7:an börjar se rätt sliten ut och dessutom avundas jag hela tiden formulakillarnas kryssförmåga när jag seglar med Bicen och 9.7. I mina ögon kryssar jag bara bra med de grejorna när vinden börjar komma upp i 8-9 m/s och jag måste kämpa för att inte tailwalka (fenen är 62). Alltså blir det en formula nån gång i vår.

Den stora frågan är: Borde jag byta ut 286:an mot en nyare slalombräda efter det? Jag tvivlar på att jag kommer segla den fler gånger, blåser det såpass att jag inte kan hantera 11.0 och en formula så misstänker jag att jag planar med min freewave 86 och 5.7. Jag tror inte jag kommer behålla 286:an i alla fall.

Finns det nån vits med att klämma in en slalom mellan formulan och freewaven? Jag tänker mig en bräda med “sweet spot” vid ungefär 7.5-8.0 eller så. Tänker mig inte att skaffa en GPS, i alla fall inte till en början, utan har mer tänkt mig att halvvinda fram och tillbaka och tro att det går fort fast det antagligen inte går i mycket mer än 25 knop.

Tänkbara fördelar:
    Variation. Slalomen planar nog nästan lika tidigt som formulan men är livligare och i hårdare vind kan jag välja mellan den och freewaven, beroende på vad jag känner för att göra.
    Utmaning. Slalombrädor har aldrig varit de mest lättseglade brädorna även om jag alltid upplevt 286:an som grymt lättseglad och de nya säkert är ännu bättre.
    Fartkänsla! Nog är det alltid kul att segla om folk och det brukar inte bli svårare att göra det på en slalom.

Nackdelar:
    Dyr och ömtålig.
    Kräver ett dyrt racesegel och en lika svindyr mast. Gärna också en tokdyr bom.
    Fyra brädor är rätt mycket prylar. Sex segel och allt som hör till minskar inte prylberget, och jag förvarar allt i lägenheten.
    Ju fortare det går desto mer kan man göra sig illa.

Har jag glömt nåt?

kapten-k svarade 16 år sedan 7 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • andersbq

Medlem
    14 november, 2008 vid 07:14

@Rasmus_W 515686 wrote:

Prylhetsen fortsätter.

Har jag glömt nåt?

Det är trevligt att ha en bräda runt 110 liter och ett segel runt 7,5. Om detta måste vara en slalom eller ej kan ju vara osagt. Jag tycker väl inte att slalom är så värst lättplanad. Däremot är de ju fina på kontroll i högfart och mycket vind. Sedan en kommentar till, en slalom kräver inte svindyrt racesegel med dyra master, precis som en freestyle inte kräver svampiga mjuka riggar.
    Vidare, så slår man sig inte så jätte mycket eftersom det nästan är omöjligt att åka snabbare än 31 knop med så stora grejor.

• booman

Medlem
    14 november, 2008 vid 08:21

Tjena Rasmus! Allt i lägenheten! Jag får vara glad att jag får ockupera en del av garaget… Skulle jag ta in nåt i huset så skakar frun på huvet bara…:wink: Jag har kört freeride de senaste åren JP FR129L-03 och också en Bic techno E large 135L. Men skaffade mig för en dryg månad sen en drops Glider 126L -07 (Avataren). Kanonskön bräda. Bred, 76cm. L245. Planar lätt, tar bra höjd och är snabb. Höjdar väl inte som en formula men ändå…
    Den verkar också förhållandevis slagtålig. Kolla in http://www.drops.net

Surfspot har dem till hyfsat pris, -07 i alla fall…
    Mvh

BooMan

• jester

Medlem
    14 november, 2008 vid 08:29

Fick ju permiärkört min Warp SL 71 (118l) för ett tag sen, och jag måste säga att den bräda var magiskt bra. Iofs lite lätt överriggat 7.6, men inte var det omöjligt att köra över 31 knop inte.. 🙂
    Nu fick jag bara en average på strax över 30, och toppar runt 32, men var inte direkt i toppform den dagen..

• rasmus_w

Medlem
    14 november, 2008 vid 08:40

@BooMan 515720 wrote:

Tjena Rasmus! Allt i lägenheten! Jag får vara glad att jag får ockupera en del av garaget… Skulle jag ta in nåt i huset så skakar frun på huvet bara…:wink: Jag har kört freeride de senaste åren JP FR129L-03 och också en Bic techno E large 135L. Men skaffade mig för en dryg månad sen en drops Glider 126L -07 (Avataren). Kanonskön bräda. Bred, 76cm. L245. Planar lätt, tar bra höjd och är snabb. Höjdar väl inte som en formula men ändå…

Jag har tur, takhöjden är 310 i min lägenhet så jag kan ställa brädorna upp och därmed tar de ganska lite plats, de står i min städskrubb.

Vad gäller brädor så är det jag har nu en 75 cm bred freeride och jag tycker egentligen den känns lite för liten för min 9.7:a och egentligen skulle jag vilja gå upp lite i största segelstorlek så jag misstänker att jag behöver ytterligare lite bredd, speciellt i tailen.

• rasmus_w

Medlem
    14 november, 2008 vid 08:56

Vad gäller slalom och racesegel så visst, alla tidningar verkar ju köra med freeride- eller freeracesegel när de testar slalombrädor men jag vill nog ha ett om jag ska ha en slalom, det är inte direkt så att jag tycker illa om racesegel. Iofs antagligen ett relativt mjukt segel eftersom jag inte direkt är byggd som Finian Maynard men ändå ett racesegel. Det är rätt kul med segel som hanterar så sjukt mycket power som ett racesegel kan hantera.

Sen vet jag inte vad som är en lagom storlek. Med 90-talsgrejor är 7.8 ungefär lagom för att passa in mellan lättvindsbrädan och vågisen och jag bara utgår från att det skulle kunna vara så än. Även en antik 7.8 går ju utmärkt att hålla när freestylarna planar med 4.7. Är det en bräda runt 110-120 liter jag letar efter? Jag antar att den går igång tidigare än freewaven även om freewaven är rätt lättplanad.

• glader

Medlem
    14 november, 2008 vid 09:26

Vad väger du ungefär?

• booman

Medlem
    14 november, 2008 vid 10:05

@Rasmus_W 515725 wrote:

Jag har tur, takhöjden är 310 i min lägenhet så jag kan ställa brädorna upp och därmed tar de ganska lite plats, de står i min städskrubb.

Vad gäller brädor så är det jag har nu en 75 cm bred freeride och jag tycker egentligen den känns lite för liten för min 9.7:a och egentligen skulle jag vilja gå upp lite i största segelstorlek så jag misstänker att jag behöver ytterligare lite bredd, speciellt i tailen.

Ja, då lutar det ju åt formulahållet… Glider 126 rekommenderas ju upp till 9,5

• rasmus_w

Medlem
    14 november, 2008 vid 10:40

@glader 515735 wrote:

Vad väger du ungefär?

Ungefär 77 kilo i morse.

• benke-2

Medlem
    14 november, 2008 vid 16:41

köper man slalombräda efter antalet liter blir brädan för stor.

• glader

Medlem
    14 november, 2008 vid 16:57
    Rasmus_W;515745 wrote:
    Ungefär 77 kilo i morse.

Du är vi i samma viktklass (74 i morse).

Mina två cent:

Jag har testat runt rätt mycket brädor senaste åren och kommit fram till att 100l slalom och 7.8m2 är en bra största storlek för mig. (Har en Tabou Manta 68 och ett RS6 7.8.) Inbillar mig att en lättare surfare kommer undan med lite färre liter för en viss segelstorlek. I bra slalomgrejer är det ett sanslöst register och du kommer att kunna komma igång innan formulan är för stor och kunna hänga i tills det börjar bli riktigt bra med den 5.7. Jag har två fenor, 42cm och 36cm, vilket starkt bidrar till det breda registret (optimalt skulle jag ha en 38cm också). Med stora fenan kommer jag igång samtidigt som, och ibland t.o.m. tidigare än, en 100kg seglare med 9.0 och 130l. Med lilla fenan hänger jag ledigt i med bra fart och kontroll även när folk min viktklass har ok tryck i 7.0. Tror att ett liknande kit skulle passa dig finfint, 95-105l och 7.5-7.8.

Skulle inte köpa freeride eller freerace. Ett äkta race må kosta dubbelt så mycket som ett freeride, men då får man nästan samma register som i två freeride-segel.

• kapten-k

Medlem
    14 november, 2008 vid 20:48

Tror bredd och hur stort segel brädan kan ta är viktigare än volym.

Glader hur stort segel har du testat på din manta 68?
    Kan inte bestämma mig om jag skall skaffa en 9.0a eller ligga kvar runt 8-8,5
    Har inte hunnit testa 68an med 8.1 bara med 7.2 fast det kör jag på 59an med.

• glader

Medlem
    14 november, 2008 vid 20:55

7.8 är det största jag testat. Fungerar jättebra för mig. Dock inte större tror jag.

• kapten-k

Medlem
    14 november, 2008 vid 21:26

jag vägger 88kg och är 190 så jag vet inte om 8.1 blir för litet som största på den brädan. hade hypersonic 133 och en 10.8a men 10.8 var inget skoj, för klumpigt

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Slalom eller inte slalom?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.