-
Slalom eller inte slalom?
Prylhetsen fortsätter.
Nu när jag kittat upp mig på våg/småprylssidan känns det som det är dags att ta tag i lättvinds/raktframprylarna.
Som det är idag har jag ett North Warp 9.7, ett Gaastra F1 7.8, en Bic Techno2 och en RRD 286-proto från -95.
9.7:an börjar se rätt sliten ut och dessutom avundas jag hela tiden formulakillarnas kryssförmåga när jag seglar med Bicen och 9.7. I mina ögon kryssar jag bara bra med de grejorna när vinden börjar komma upp i 8-9 m/s och jag måste kämpa för att inte tailwalka (fenen är 62). Alltså blir det en formula nån gång i vår.
Den stora frågan är: Borde jag byta ut 286:an mot en nyare slalombräda efter det? Jag tvivlar på att jag kommer segla den fler gånger, blåser det såpass att jag inte kan hantera 11.0 och en formula så misstänker jag att jag planar med min freewave 86 och 5.7. Jag tror inte jag kommer behålla 286:an i alla fall.
Finns det nån vits med att klämma in en slalom mellan formulan och freewaven? Jag tänker mig en bräda med “sweet spot” vid ungefär 7.5-8.0 eller så. Tänker mig inte att skaffa en GPS, i alla fall inte till en början, utan har mer tänkt mig att halvvinda fram och tillbaka och tro att det går fort fast det antagligen inte går i mycket mer än 25 knop.
Tänkbara fördelar:
Variation. Slalomen planar nog nästan lika tidigt som formulan men är livligare och i hårdare vind kan jag välja mellan den och freewaven, beroende på vad jag känner för att göra.
Utmaning. Slalombrädor har aldrig varit de mest lättseglade brädorna även om jag alltid upplevt 286:an som grymt lättseglad och de nya säkert är ännu bättre.
Fartkänsla! Nog är det alltid kul att segla om folk och det brukar inte bli svårare att göra det på en slalom.Nackdelar:
Dyr och ömtålig.
Kräver ett dyrt racesegel och en lika svindyr mast. Gärna också en tokdyr bom.
Fyra brädor är rätt mycket prylar. Sex segel och allt som hör till minskar inte prylberget, och jag förvarar allt i lägenheten.
Ju fortare det går desto mer kan man göra sig illa.Har jag glömt nåt?
Logga in för att svara.