Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing SLALOM i 5-9 m/s; vilken segel storlek?

Taggad: 

• SLALOM i 5-9 m/s; vilken segel storlek?

Publicerad av anonym-anvandare på 7 juni, 2004 vid 08:02

Vilken segel-storlek är bra på en slalombana idag? ( Svenska klenförhållanden, typ 5-8 m/s ).
    Körde 6,0 på 90-talet men har förstått att med dagens riggar…
    Så är det kanske en 8,0:a man behöver?
    Camber eller inte för slalom?

Tackar för tips!

anonym-anvandare svarade 20 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • swe-496

Medlem
    7 juni, 2004 vid 17:31

Camber är ju att föredra…
    Ett sådant segel ger högre toppfart.
    Storleken på segel beror lite på hur mycket du väger och vilken typ av bräda du ska köra.

• anonym-anvandare

Medlem
    7 juni, 2004 vid 17:47

Fanatic Stingray 150
    73 bred
    70 kg seglare

• swe-496

Medlem
    8 juni, 2004 vid 04:33

Då funkar segel runt 8,0 bra.

• markram

Medlem
    8 juni, 2004 vid 18:42

8-9 kvadrat.
    Med 8 kvadrat klarar du lite mer vind och får det lättare i
    gippen. Kör själv med ett RX2 på 8,4 och det känns rätt lagom. Det skall definitivt vara cambers, inte bara för prestandans skull, utan för att du skall kunna köra i både stark och svag vind (vinden kan både öka och minska rejält under eller inför ett heat).
    Cambersegel funkar bra i stora vindregister, jag körde också slalom på 80-talet, hade ett Wallen Speed Camber på 6,3kvadrat som största segel (vägde typ 12kg mindre då också).
    Idag är mitt minsta segel på 5,7 kvadrat och största på 8,4 , det säger nog en del om vad som hänt..

• anonym-anvandare

Medlem
    9 juni, 2004 vid 06:05

ah..det blev ett North Crossfire 8,2 ( 7 lattor utan camber ) efter mycket om och men.
    Ska vara snabbt, men ett Camber håller kanske bättre profil…
    Vill ut på vattnet så fort och enkelt som möjligt.
    Med lite uthalsshystering så hoppas jag att jag kan hänga med första varvet iallafall wink.gif

Tack för alla tips!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing SLALOM i 5-9 m/s; vilken segel storlek?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.