Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Slalom i Swedish Windsurfing Tour
Taggad: racing
-
Slalom i Swedish Windsurfing Tour
Publicerad av swe-16 på 24 mars, 2002 vid 19:39…eller?
Säg vad du tycker. Skall vi införa slalomdisciplinen igen?anonym-anvandare svarade 22 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 34 Svar -
34 Svar
-
Kom nu inte dragandes med detta också… 😉 Jag har precis sålt av de sista slalom-grejjorna och satsat allt jag kunnat på freestyle och formula-prylar. Slalom hade ju varit kul men det blåser ju allt för sällan för att det skall gå att arrangera några seriösa tävlingar.
Formula ger ju tillräckligt med spänning i de övre vindregistrerna för att göra slalom-grenen överflödig. -
Lugn..ville bara kolla lite eftersom det debatteras en hel del om detta på andra forum 🙂
mvh
Per -
instämmer helt med föregående talare, ursäkta uttrycket med förslaget är så urbota “korkat” att jag inte ens tänker rösta.
mental patron ur
-
Jag vill också vädra min åsikt lite. De två som skrivit har förkastat det, men det gör inte jag!!
Idag känns det som en del av sportens själ har försvunnit lite. Klart att det är lite smidigare nu, men det känns som något saknas… en del som är borta. Satt och bläddrade i en gammal surfsport eller funsport, med referat från slalomtävligar, goa bilder och för att inte tala om när jag slog på videon och tittade på Neil prydes film Instant replay. Vilka härliga sekvenser… den är go där Dunkerbeck gör en aerial of the lip med slalombräda och slalomsegel…
För dem som tävlade och var bättre i slalom än course så är det lite tradigt.
Många insjöseglare, tex stockholmare och liknande fenomen var inte så bra på slalom MED VISSA UNDANTAG(!!!)
Den nya disciplinen gynnar ju de som är bättre med stora grejor. Men jag vill även poängtera att det krävs både teknik och mod för att köra en formula i hårdvind. Men det är inte samma känsla som att köra slalom i hårdvind och grov sjö (eller plattvatten)…. Ingen start slår adrenalinkicken man får i en slalomstart….
Det hade varit kul, men nu är det som det är, (men man vet aldrig vad som händer), med en slalomtävling nån gång. En stor om året eller nåt…. Jag bara väntar på den dagen då den övre vindgränsen uppnås på en tävling… Då står vi där med skägget i brevlådan… Men då blir det ju WAVE…..
Ja det var lite av mina tankar….
Sist så önskar jag alla en blåsig vår med fina vågor!! -
Jag måste nog hålla med dig.
Jag tillhör dom ville ha en materialbegränsning.
Bästa seglaren skall vinna inte största plånboken.
Men det jag ser i Formula nu med segelstorlekar, fenor m.m
skrämmer mig.
Nä som Formulan utvecklats blir det inte fler seglare.
Ärligt talat hur många juniorer seglade Formula i cupen.
Dom är framtiden.
Nä tyvärr måste jag säga Slalom.
Ett Formula Race är som en avslagen pilsner i jämnförelse med en slalom.
Tyvärr -
Det verkar som det är, allt eller inget. Men jag håller med manen före mig att så som formula utveklas så kommer det inte bli nårga nya tävlanden tyvär. Jag är en av dom som skulle vilja köra formula men plånboken är får liten. Så jag får nöja mig med FreeRideing. Och så när man ändå är på klago humör så, verkar det som att alla Surfbutiker nobbar formula. Ingen av de butiker som jag snackat med, har inte nåt start paket för Formula. Men men det är väl så det ska vara!
-
Var slalom billigt på sin tid? och vadå allt eller inget
Ingen som börjar tävla i fomula bör väl gå och köpa ett 12,5 kvadrat för 10000 * 3 bräda för 16000 och en kol mast/bom 8200 mm,
Kollade i surfers katalogen, 1st RRD monster ny från -00 6000:- duger fint.
NP V8 eller liknande från -00 -02 3-4000:- mast och bom sen är det bara att börja tävla i formula, enkelt och relativt billigt,Det verkar som om det inte står 2002, 1m bred och 12+ på grejorna så är det inte värt att plocka ur dom ur bilen och rigga, det är den attetyden som skrämmer iväg folk.
Nä köp en begagnad bräda en rigg några fenor och kör.
och fortsätt utveckla formulan -
Eftersom Formula har utvecklats så som det gjort de senaste åren har vi en tillströmning till sporten som är helt enorm. Du måste gå tillbaka till det glada 80-talet för att få en jämförbar nivå. 2002 ser ut att bli ett nytt rekordår.
Att skylla på att man inte har råd att köpa nytt som en orsak till att inte börja tävla är en lam ursäkt. Det finns otroligt mycket konkurrenskraftigt begagnat bra material ute på marknaden där materialet definitivt inte sätter begränsningarna i hur bra du kan placera dig på ett race.
Att köpa kartongnytt har alltid varit dyrt och kommer förmodligen alltid att vara det. Glöm inte bort att det vi pysslar med är en materialsport som ligger i frontlinjen vad gäller forskning kring aerodynamik och design. För att vara en seglingsklass är det trots allt en av de i särklass billigaste klasserna.
Stick och köp dig lite schyssta beggade prylar nu och var med på första deltävlingen i Mellansvenska i Norrtälje 25 maj. Garanterat skitkul med alla typer av utrustningar (från g:a 295:or från 1997 via tandembrädor (!) till det senaste inom Formula…alla snackar med alla…alla lär sig massor och har skitskoj!)
Formula är dessutom perfekt att köra med på vindfattiga mälaren…du ökar dina potentiella seglingsdagar med flera 100-tals procent….jag vet…jag är också uppvuxen i E-tuna….men kom ihåg…ytterligare en gång….du behöver definitivt inte den senaste 12,5:an med värsta vulgobommen och språjlbrädan för att uppnå detta!
mvh
Per -
Tror nog att om man ska kunna locka ungdomar till sporten så är det genom formula/freestyle. Slalom är fruktansvärt roligt när det väl blåser, men det gör det ju sällan. Fördelen med tex skatebord/wakebord är att man kan utöva det när som hellst. Det är där formula kommer in som är fartfyllt redan vid lägre vindhastigheter. Att ha fler än en bräda och tre segel gynnar bara 35-45 år gamla kapitalister och kommer definitivt inte locka fler till tävlingarna.
-
Per !
Jag har funderat på formula flera gånger om. och jag ska köpa grejer. måste bara hitta de rätta grejerna. Men har du några tips. Vad jag ska tänka på när jag raggar grejer.
-
Tyvärr!!!
Per jag tycker just nu väldigt illa om det jag ser i Formula.
Bräda ca 14 000kr. segel (ett) 9 000kr bom 5000kr mast 5000kr.
Lika bra att ta det nu.
Visst bli förbannad!!!!!!!!!!
Men verkligheten är sanningen.
Hur många juniorer har ni som tävlar.
Sen skiter jag i vad några äldre seglare tycker.
Det är bara så.
Ingen köper förra årets prylar för att bli omseglad.
TYVÄRR så Formulan kommer att vara ett minne blott om några
år. -
Nja……dyrt vet jag egentligen inte om det är att surfa.
Om man jämför med vad andra seglingsklasser kostar så befinner vi oss på budget nivå. Ett Formula kitt kan näst intill jämföras med en optimistjolle kostnadsmässigt på elitnivå, glöm då ej att optimisten är för juniorbruk!!! Ska man sedan kliva upp på en Hobie, Hobie Tiger eller 49:er så är skillnaden enorm.
Surfing är en sport som är förhållandevis billig jämfört med många andra sporter och samtidigt en sport som ger betydligt mer än det mesta!!!!
Anledningen till att det är så få juniorer på Formula tävlingar är väl antagligen beroende på ballfaktorn, freestyle lockar fler unga. Se på skidor exempelvis, puckelpist och freestyle samt snowboard i half pipen.
Men…Formulan kommer och den kommer att ta mark med stormsteg eftersom det är en tävlingsform för alla åldrar pga åldersindelning, kapacitet mm, samt att den är det ultimata seglingstävlandet, alla ben inkluderat!
Att införskaffa sig ett Formula kitt, beg eller nytt, för mellan 10000-40000 anser jag inte som speciellt dyrt jämfört med många andra sporter på hög nivå. Det är helt beroende på vad man som individ prioriterar.
Vi surfare kan ibland tycka att de är dyrt med kolfiber bommar, monofilmsegel mm, men….totalt sett är det en billig sport vi utövar. Möjligen att gång är billigare, men vill man ha det billigare så kan man ju börja gå!!! -
Att det inte finns fler juniorer beror på att de inte har körkort och bil. Det finns som sagt dyrare sporter som optimistjolle som endast vänder sig till juniorer.
Köp begagnat och märk själv att det ytterst är din egen förmåga som avgör om du hamnar på pallen.
-
Det där med körkort är bara skistsnack. Om det skulle vara pga körkort så skulle det ju inte finnas nåra juniorer som vindsurfar. Jag skulle göra vad som helst för att ha råd att köpa formula grejer och ge er en match. Men det är så jävla dyrt. Det biligaste man kan komma ner till är väl ca 15,000 om man skulle köpa begangnat. och grejerna ska var konkurans kraftiga. Jag tror att SBF måsta göra nåt för att kunna låcka yngre formula seglare. Och då menar jag inte att det ska bli mer spektakulärt. Det finns många som hellre vill segla snabbt och kunna segla under många olika förhållanden, istället för att hoppa runt på vattnet som nån jävla kanin.
Logga in för att svara.