Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Slalom i Swedish Windsurfing Tour
Taggad: racing
-
Slalom i Swedish Windsurfing Tour
anonym-anvandare svarade 22 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 34 Svar
-
Jag började själv surfa när jag var 15 så jag vet hur svårt det är att komma ut till surfet och jag vet att det är dyrt för en junior att surfa om han inte får hjälp av sina föräldrar. Men 15 000:- är ingen omöjlig siffra ens för en junior. Bor man hemma så har man ju inga utgifter. Det är bara att spara. Dessutom så kryllar det av sommarjobb vilket det inte gjorde när jag var junior.
Fattar inte vad du menar med “hoppa runt på vattnet som nån jävla kanin”. Formula är samma som lättvindsrace och det har funnits Courserace prylar i ett år tionde. Hela grejen med dessa prylar har alltid varit att kunna segla snabbt och kunna segla under många förhållanden. Slalom kommer ju från racing-grenen i hårdvind. Racing i lättvind kallades course-race. Att Formula ersatt de gamla course-grejorna är kanske inte så konstigt då utvecklingen gått framåt och Formula-konceptet är överlägset.
Dessutom så är det inte prylarna som vinner tävlingarna utan den som surfar.
Skaffa ett jobb, spara och sluta gnäll! Vill man så kan man.
-
Jag har jobb och pengar.
Och jag gnäller inte jag konstaterar bara fakta.
men var vänlig gajda mig genom matrialsportenas matrialsport. -
Oj!
Svår och lätt fråga. Det mesta som finns på “säljes” som är formulaprylar (inte senare än 2 år gammalt) är helt OK för att placera sig riktigt högt på resultatlistorna. Skulle Bringdal segla på 2 år gamla prylar skulle han piska sk-en ur oss vanliga dödliga i SWT. Inte för att han skulle segla fortare eller högre utan för att han skulle segla rätt.Följande prylar i min högst personliga rangordning;
Brädor: Starboard 175, AHD 95, Starboard 186, Fanatic 100, Starboard 155 Fanatic 90, RRD Monster, Övriga modeller av F2….Segel: Gaastra, NP, Arrows, North, Tushingham, Yes …1 segel räcker långt…satsa på 9,8 eller liknande. Det funkar bättre med kolbom, men är definitivt inte nödvändigt första året man tävlar. Då finns det 100 andra grejor som du behöver lära dig på vattnet innan det börjar bli bommen du kan skylla dina placeringar på 🙂
Om brädan är lagad…tänk på att kolla att den ändå känns hård precis omkring lagningen. Försök ta reda på vad brädan skall väga. Kontrollväg och gör en bedömning…väger den mer än 0,5-1 kg mer kanske det inte är ngt bra köp.
Om seglet är lagat….undvik då att köpa segel där en hel ruta bytts ut. Bättre med en liten ful lokal lagning med tejp eller liknande.Byter man ut en hel ruta finns stor risk att man förändrar seglets egenskaper.
Köp den mast som seglet är sydd för.
De flesta orginalfenor funkar bra. 65-70cm skall du ha för en bräda från -01. 62-68 cm för en bräda från -00. Se till att fenorna inte delaminerat på sidorna.
Löpträna när det inte blåser.
Träna gippar och slag när du är själv.
Träna trim när ni är två.
Träna race på bana när ni är 3 eller fler.Kör hårt!
Hör av dig om du vill komma till stockholm ngn helg och träna med oss. Ring mig på 0733-97 13 23 eller maila per.svanberg@se.andersen.com
mvh
Per -
OK jag svarar på detta även fast du vill vara anonym (du kanske bara driver med mig i ditt inlägg, men låt så vara).
Håller fullständigt med om att det vore bättre om en bräda kostade 1400, ett segel 900, en bom 500 och en mast 500….så är det inte idag…vad vill du att vi skall göra åt saken ?
Vem skall jag bli förbannad på? Dig eller branschen?
Vi har alldeles för få juniorer som tävlar, bla för att det är dyrt att tävla, men inte bara därför.
Du verkar också vara en av dem som tror att prylarna gör seglaren. Kolla in Emil Hedrén från förra årets cup. Ett beg 9,3 och en beggad mistral…slutade 7:a. Det är en kille som kan segla det. Lär dig segla istf att gnälla på materialet!
Många köper förra årets prylar (bevisligen…det är denna mening som gör att jag undrar om du driver med mig) för att vara med och tävla….dhu!
Ordet “några” definieras som 3-7. Jag tror inte Formulan kommer vara ett minne blott inom 3 år. Inom 6-7 år kan mycket väl en ny klass bildats som går ännu fortare och ännu högre…inte omöjligt.
Racing kommer dock aldrig dö ut. Den kommer leva vidare i en form eller en annan.
-
Okej man får tacka för dom svaren.
Då är det väl bara att leta grejer då. Så man får börja träna. -
Håller med du. Tanken med formula var ju att komma ifrån materialhysterin som fanns i funboard.Ser ingen skillnad,ska man behöva heta Percy Parnevik för att kunna tävla? Däremot blir det mer segling med formula och sänkt vindgräns något positivt i alla fall.
-
Det känns som att en junior på 55-60 kg kan nog köpa en RRD 296 för 2500 spänn och gå lika bra på kryss som med en formula bräda. och spara 10000
-
Jag vet inte vad för olika verklighet vi lever i.. Men nog fan är 15 papp jävligt mycket om man inte slutat gymnasiet och börjat jobba.. Eller blir bortskämd dårå förstås.
Finns säkert hur många som helst som säkert skulle vilja vindsurfa men inte har pengarna. Kom ihåg vilket jävla gnet det var för att få ihop till Mopeden som då kostade 11. I princip var det bara jag o de bort skämda ungarna som hade fina moppar. De från sämst hem lyckades ofta inte skaffa vare sig sommarjobb el moppe.. Oftast föräldrarna som hjälper en med sommarjobb.Att man skulle ha ett sånt jävla sug innan man ens testat så man gnetar o sparar allt man har för en vindsurfing bräda tror jag knappt sker.
Formula tycker jag själv har lite för mycket materialhets.. Jaa.. racka ner på bara mig bara.. Vet att det är seglaren, men hur kul är det när man inte ens kan se att det är ens eget dåliga sätt att segla.. Det roliga är väl att segla på samma grejor o kunna jämföra på ett annat sätt?!
Finns iof One Design klassen kvar eller har jag fel? Skulle själv kunna tänka mig att uttöva den om det fanns några man kunde köra mot.. Jag gillar den klassen på något vis.. Där skulle kanske en junior ha råd att tävla. Tyvärr är det av alla sett att pråm inte är någe ball..
Finns OD kvar i nånstans i Sverige Per?Mvh Pher
-
I Gbg håller Fredrik Palm (vår gamla OS-stjärna) på att träna ett gäng ungdomar i just Mistral One Design. Vet ej om det finns några aktiva någon annan stans. ‘
mvh
Per -
Som gammal Optimist och E-jolleseglare kan jag bara konstatera att surfing är billigt i jämförelse. Då menar jag inte att man ska köpa bäst grejer direkt men det har man ju ingen nytta av som nybörjare. Själv ska jag köpa brorsans formula prylar från förra året för 8000-10000 kr.
Man får prioritera helt enkelt Moped, Snowbord eller surfbräda. Studiemedel räcker självklart inte men sommarjobb och snälla föräldrar räcker långt. Problemet med för lite juniorer ligger nog i tillgång till klubbar med lånepryllar samt för lite fokus i media, många tror att surfing är något man gör på Hawaii….Erik (ska börja med formula)
-
Kul med lite glad attityd ifrån unga förmågor! Det bådar gott.
MEN, ALLA NI som sitter på forumet och gnäller dag ut och dag in om formulakostnader etc, GE UPP! Bli politiskt aktiva eller gör något vettigt med er ilska. Här tillför ni i vart fall inget, det enda ni orsakar hos mig är på sin höjd någon loj jäspning. En stor eloge till Per som orkar stå ut med alla nötter.
Grabben i lä
-
Tänkte bara hänga på här i debatten och påpeka att det ibland känns som ett politiskt forum där vi surfare tydligen ska föra någon slags fördelningspolitik med hjälp av billiga tävlingsredskap.
Det märks att dom som klagar mest troligen aldrig tävlat i någonting……En av mina grabbar som numera tävlar i simmning är inte helt kostnadsfritt…..träningsläger, tävlingsavgifter, resor samt numera dyra simkläder…en hajdräkt ca 5000kr! Jag satsar det….av vilken anledning, jo därför att grabben har ett intresse. Alla föräldrar kanske inte backar upp, men det är oftast inte pga av ekonomiska skäl, snarare okunskap eller likgiltighet från förälderns sida att bejaka sina barns intressen.
Tävling har alltid kostat, ju mer material desto dyrare. Men som jag påpekat tidigare så är det faktiskt så att vår sport, den bästa av dem alla, är billig jämfört med de flesta andra sporter som är en sk materialsport…..
Det bästa vore troligen om ännu fler skulle börja segla Formula, mer tillverkat material samt ett ännu större utbud av beg. utrustning skulle sänka priset.
Så alla ni som klagar, jämför med andra sporter, eller varför inte en hajdräkt för 5000kr som räcker en halv säsong……en 49:er för 140000kr, en propeller till racing båten för 28 000….vi kan nog rada upp mycket här som kostar betydligt mycket mer än surfing, och det som ofta ter sig som billigt kostar betydligt mer än vad man tror……..
Hoppas att få slut på debatten om bortskämda barn mm, ett exempel bara…Är Kläppes grabbar bortskämda? Inte speciellt, men dom har föräldrar som både bryr sig och engagerar, och det ser vi på tok för lite av bland föräldrar idag, där ligger nog anledningen till varför det inte finns så många juniorer i cupen… -
Detta var det vackraste ord som skrivits på detta forum sen det kom till.
SWE 358 -
Kändes som om det var riktat lite åt mig?
OK, jag ska sluta kommentera prylhysterin. Kanske lIka bra att vara tyst, e för gammal för att tjafsaa… Kanske bara fått fel intryck av säljes konfen, vad vet jag.
Känns som om det inte är samma personer man möter på stranden här och det är jag glad för. Där brukar man kunna prata om det mesta utan gnäll anklagelser o politiska fördelnings principer.
Du måste ha en liten vänkrets om du bara vill lyssna på likasinnade?Och Per, jag tycker också du gör ett strålande jobb med nötter som mig: )
-
Ta det inte så!!!
Det är bara nyttigt med lite debatt…vad skulle vi annars göra dessa vindstilla dagar 😉 jobba kanske !!!???
Fortsätt att kritisera och kommentera sådant du tycker är konstigt!
mvh
Per
Logga in för att svara.