Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Slalombana i Fituna

• Slalombana i Fituna

Publicerad av bjornen på 22 april, 2008 vid 08:50

Jag har legat utslagen i influensa sen i fredags det enda som kroppen har orkat med är att fundera på vindsurfing :blush: Skulle man inte kunna göra en enkel slalombana med två dunkar som rundningmärke i Fituna. Någon som vet hur djupt det är precis vid ön utanför ? Borde gå att segla ut rundningsmärket med en större bräda och dumpa på rätt ställe. Vad tycker ni ?

//Björn

mahi svarade 17 år sedan 6 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • p-malmkvist

Medlem
    22 april, 2008 vid 09:14

Är naturligtvis på vid slalom..:wink: Men förbövulen Bjornen vad har febern gjort dig!! gippar etc.. Och!! jag förstår som uppvärmning menar du.. Sen är det ju speed som gäller???

Har införskaffat ett 8.2, så nu är utrustningen ganska komplett..

Min gps-session från förra veckan gick inte att få upp igen efter jag stängde av den då jag inte formaterat kortet innan..:confused2:

Krya på dig!!

• marden

Medlem
    22 april, 2008 vid 14:54

låter som en bra ide, jag har tänkt göra detsamma på den grunda sidan av dalarö.

när jag var ute o sprang runt magelungssjön för ett tag sen låg denna lämpliga rundningboj i vassen o guppa, bara för dig att hämta där
    iofs inget du tar ut på brädan var cirka 1m i diameter och i stålplåt påminde mest om en gammal mina fast röd;)

• bjornen

Medlem
    22 april, 2008 vid 15:40

@P Malmkvist 460039 wrote:

Är naturligtvis på vid slalom..:wink: Men förbövulen Bjornen vad har febern gjort dig!! gippar etc.. Och!! jag förstår som uppvärmning menar du.. Sen är det ju speed som gäller???

Har införskaffat ett 8.2, så nu är utrustningen ganska komplett..

Min gps-session från förra veckan gick inte att få upp igen efter jag stängde av den då jag inte formaterat kortet innan..:confused2:

Krya på dig!!

Ska jag lyckas lära mig laydowngippar som är ett av målen i år så krävs det nog lite slalomhets 😀

@Mården 460117 wrote:

låter som en bra ide, jag har tänkt göra detsamma på den grunda sidan av dalarö.

när jag var ute o sprang runt magelungssjön för ett tag sen låg denna lämpliga rundningboj i vassen o guppa, bara för dig att hämta där
    iofs inget du tar ut på brädan var cirka 1m i diameter och i stålplåt påminde mest om en gammal mina fast röd;)

I stället för mina så tänkte jag typ en saftdunk med lina fäst i en sten, borde väl räcka ? Ska ju vara hyffsat enkelt att plocka bort också.

//Björn

• goretex

Medlem
    22 april, 2008 vid 16:40

@Bjornen 460127 wrote:

I stället för mina så tänkte jag typ en saftdunk med lina fäst i en sten, borde väl räcka ? Ska ju vara hyffsat enkelt att plocka bort också.

//Björn

Bara en liten instickare här med egen erfarenhet av saftdunkar… Försökte göra en egen slalombana för många år sen men kom snabbt på att jag behövde mycket större dunkar för det blev grymt svårt att ta sikte på dom små och jag försökte med relativt tunga stenar som tyngd också men de drev iväg väldigt lätt!
    Jag hade vita 5 liters dunkar.

• bjornen

Medlem
    22 april, 2008 vid 16:47

@Goretex 460140 wrote:

Bara en liten instickare här med egen erfarenhet av saftdunkar… Försökte göra en egen slalombana för många år sen men kom snabbt på att jag behövde mycket större dunkar för det blev grymt svårt att ta sikte på dom små och jag försökte med relativt tunga stenar som tyngd också men de drev iväg väldigt lätt!
    Jag hade vita 5 liters dunkar.

Tackar för infon 🙂 Löste du det på något annt sätt ? Hade man en båt skulle det vara lite enklare då skulle man kunna köra ut ett ankare och en 20l dunk kanske ?

//Björn

• p-malmkvist

Medlem
    22 april, 2008 vid 16:54
    Bjornen;460127 wrote:
    Ska jag lyckas lära mig laydowngippar som är ett av målen i år så krävs det nog lite slalomhets 😀

//Björn

Vadå!! Tänker du stila i sommar?? Snart kommer väl snack om duckjipp etc.:wink: . Sånt bryr sig bara tjejer om och dessa lyser som bekant med sin frånvaro vid 10 m/s och regn och rusk.. Nää!! De du ska imponera på är vi gubbs i neopren som står på stranden och bara bryr sig om vad du har på displayen…:grin:

• goretex

Medlem
    22 april, 2008 vid 17:03

@Bjornen 460145 wrote:

Tackar för infon 🙂 Löste du det på något annt sätt ? Hade man en båt skulle det vara lite enklare då skulle man kunna köra ut ett ankare och en 20l dunk kanske ?

//Björn

Nope… det var allt jag hade förtillfället så jag gav upp men jag hade båt i alla fall… De stannade till slut men det var för en bumling under ytan så jag pangade in med fenan i full fart… Blev ju kastfall DeLuxe… aj!

Gissar på att en del här kanske jobbar på kontor? Kanske finns möjlighet för er att norpa med vattendunkar som många har på jobbet. Vid byggen/vägarbeten där de spränger kan man kanske få ta en stor sten eller delar av betongblock om man ber snällt. Men som sagt, kräver ju båt också eller varför inte en gammal vindsurfing-pråm 😀

[edit] Bojar på Biltema
    http://www.biltema.se/products/productlist.asp?iSecId=336

• jps

Medlem
    22 april, 2008 vid 17:35

En annan lösning är att skaffa frigolit + en lång smal pinne. Knyt ett snöre med tyngd i ena änden av pinnen. Trä pinnen genom frigolitstycket. Montera en flagga med kontrastfärger i toppen. Om längden på snöret justeras rätt står det hela upp som ett flöte och syns rätt bra på håll.

Märkte ut stenar på detta sätt i somras och det fungerade. Behövs en rejäl tyngd och bra med frigolit.

• mahi

Medlem
    23 april, 2008 vid 07:42
    Bjornen;460025 wrote:
    Jag har legat utslagen i influensa sen i fredags det enda som kroppen har orkat med är att fundera på vindsurfing :blush: Skulle man inte kunna göra en enkel slalombana med två dunkar som rundningmärke i Fituna. Någon som vet hur djupt det är precis vid ön utanför ? Borde gå att segla ut rundningsmärket med en större bräda och dumpa på rätt ställe. Vad tycker ni ?

//Björn

Bra idé Björn!

Jag tror att biltema säljer ”riktiga” bojar för nästan inga pengar alls, har gjort det tidigare iaf. Tror att det är betydligt lättare än dunkvarianten. Röda, runda och fina…

Vi kan väl stanna till vid biltema nästa gång vi åker till Fituna?

/Magnus

• mahi

Medlem
    23 april, 2008 vid 07:57
    mahi;460310 wrote:
    Bra idé Björn!

Jag tror att biltema säljer ”riktiga” bojar för nästan inga pengar alls, har gjort det tidigare iaf. Tror att det är betydligt lättare än dunkvarianten. Röda, runda och fina…

Vi kan väl stanna till vid biltema nästa gång vi åker till Fituna?

/Magnus

Hoppsan, biltema var visst gammal info…

• bjornen

Medlem
    23 april, 2008 vid 08:25

Tjena Magnus,

Ser ut som det kanske blir sydliga vindar till helgen. Ska du segla fituna då ?

//Björn

• mahi

Medlem
    24 april, 2008 vid 08:05
    Bjornen;460318 wrote:
    Tjena Magnus,

Ser ut som det kanske blir sydliga vindar till helgen. Ska du segla fituna då ?

//Björn

Vore kul med Sverige premiär i fituna i helgen.
    Prognoser är stigande från fre till mån. Som det ser ut på smhi verkar sön funka:

Fredag
    Mellan sydväst och syd, 3-7 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 8 m/s
    Lördag
    Syd, 4-8 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 10 m/s
    Söndag
    Sydväst, 8-12 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 12 m/s
    Måndag
    Syd, 10-14 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 15 m/s

Vad tror du Björn?

/Magnus

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA