Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › slalombräda fullt ös
-
slalombräda fullt ös
Posted by anonym-anvandare on 1 oktober, 2002 at 08:34Om man seglar fullt drag med en slalom 270 är
det själva bräddesignen eller själva fenan som
är den avgörande biten på egenskaperna.
Har för mig att fenan nästan bara är den som ligger i vattnet, det liksom bara blir en fena ,ett segel fotstroppar
och en surfare brädan finns liksom inte.
stämmer det?freddie replied 22 years, 2 months ago 11 Members · 23 Replies -
23 Replies
-
Nej inte riktigt. Brädan är ett viktigt redskap bl a för styrningen och kontrollen. En slalombräda seglar bra på halvvind p g a att kanterna är boxiga (kantiga, vassa). Detta betyder att man förutom fenan seglar något med läkanten. Vidare stämmer inte dit resonemang eftersom brädshapen bestämmer hur tidigt den går upp i planing, svängegenskaper, hur mycket vindfång den har i hårda vindar samt hur den beter sig i chopigt vatten. Vad jag egentligen försöker säga är att olika brädor skiljer sig åt i egenskaper även när man selgar i full planing i halvvind.
Hälsningar
Sebastian -
När man går ned på slör med downvindslalom brädor och den laddar ur ordentligt (det går otäckt fort)så är det enbart fenan som ligger i vattnet, och det är precis så det ska vara. Den känslan går aldrig att uppleva med andra typer av brädor, inte heller har jag fått så pass mycket speed i en “vanlig” rigg så det går ultimat på fena. Här är det enbart fullrace rigg som gäller….!!!! Märkte tom stor skillnad mellan en 75% och en 100% mast.
Det är kombinationen fen/bräda/rigg som gör att det går att åka på fena. Brädans design måste vara speciell och stropparna långt bak (jämför stropparnas placering med en freeride så ser du skillnaden) Fenan ska vara rak, gärna tunn och styv som ett spett, här tolereras inga förlåtande egenskaper!!! Riggen av den karaktären att du kan lägga underliket på stropparna, och fullt med stabila cambers. Och sedan till slut en kapten som vågar gasa, då går det att åka på fena!!! Så svaret på din fråga är att det är kombinationen som gör det möjligt att åka på fena, inte grejerna specifikt. Har testat freeride grejer med race fena men….den kommer aldrig upp på riktig fenåkning, det saknas något. Kanske att en freerace skulle göra det? -
Nja Sebastian…..en slalom på 270 måste räknas till en riktig highwind/downvindslalom, och dessa seglar man aldrig på läkant. En upwind eller en race däremot……
-
Läkant segling använder man väl bara vid/mot kryss vinklar, eller?
-
Måste ju vara hur jobbigt som helst att köra downwind på full spetta när det friskar i lite. Det jag har märkt när jag fallit av är att man suger fast i vågornas baksida, i uppförslutet alltså. Fast sen kör ju inte jag raceprylar heller..
-
Uppnår själv maximal fart med min Mistral RTX med maxtryck på fenan precis innan spinnout!
Brädan funkar klart bäst med racesegel
ända sättet att få maximalt driv framåt och kunna köra
rejält överriggad.
(NP VX 7 cambers) -
Är lite tveksam till att det kan göra så mycket med 100% carbon istället för 75% carbon.en 100%-are får ju bättre vikt-styrke förhållande och det skiljer ju inte så mycket vikt mellan 75 och 100%.
Kan det vara så att seglena är designade för vissa master och dessa är 100% -varianterna.
Finns det något gammalt proffs, segelutvecklare eller annan som testat detta noggrant.
Jag förstår att lättare mast ger snabbare tvist och lättare rigg (man är ju inggenjör med kompositbakgrund), men får en känsla aav att man helgonförklarar 100%, beror detta på att det stämmer eller har vi “gått på” säljarnas marknadsföringstrick? -
Det är inte vikten som gör att en mast flexar snabbare utan kolfiberhalten. Kolfiber är en mycket “snabbare” fiber än glasfiber dvs den återtar sin ursprungliga form snabbare. Därför är en 100% mast snabbare än en 75% mast i tvisten, och säkert lite snabbare på vattnet.
-
Intressant..
Med vilken term/enhet definieras detta?
att glas “rinner” är ju allmänt känt, men var finna tabell på detta(är teknikdåre och måste stilla nyfikenheten)? -
Vetenskapligt kan jag inte alls förklara det hela, men jag märker dock av skillnaderna. På vissa segel också markant.
Har tidigare seglat min RX2 6.6 med NP 75%, bytte denna säsong till en NP 100%. Skillnaden är STOR, trots samma böjkurva och IMCS! Varför……? Inte vet jag men skillnad är det, framförallt på de lägre registren, 11m/s upp till ca 14m/s. Däröver upplever jag inte så stor skillnad men den finns där.
Testat även RX 8.4:an med olika master (alla har varit NP), också stor skillnad mellan master trots samma böjkurva och IMCS!
Misstänker att skillnaden kanske inte är så stor på ett freeride segel eller liknande, men min erfarenhet är att på raceseglen spelar procenten stor roll! -
JO, det är vikten som gör att kolfibermaster snabbare flexar tillbaka.
-
Jag har hört tvärtom, att det är vikten som avgör flex-snabbheten, eftersom det inte behövs lika mycket kraft för dra tillbax en lättare masttopp till ursprungsformen. Fast det faktum att det är kolfiber spelar säkert in oxå..
-
Nja jag är inte beredd att hålla med. Jag är LÅNGT ifrån en expert men är det inte styvheten i kolfiber som gör den snabbare. Sen att den är lättare än glasfiber är nog bara ett plus. Kolla tex nedanstäende diagram:
-
Umm, “Ratio – Stiffnes to Density” låter ju precis som det har med vikten att göra… eller?
-
Ja, men vad som menas är att för en given vikt är kolfiber otroligt mycket styvare än glasfiber. OCH därmed mkt snabbare flex!
Log in to reply.