Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › slalombräda fullt ös
-
Visst, men då håller du ju med om att det är vikten som avgör det
-
Kolfiber väljs som material pga två saker:
Om du har en geometri vilken som helst, som du både tillverkar av glasfiber och kolfiber(där vi antar att man använt samma typ av lindning) så kommer kolfibergeometrin att böjas en mindre sträcke vid påkänning av en viss last pga att den ej är lika elastisk, alltså styvare, alltså svänga med en högre frekvens, alltså i vårat fall vara en mer ”aktiv mast”.Kolfiber har ett bättre förhållande mellan styvhet/densitet.
-
Nej det gör jag INTE! Tillverkar du två master med samma längd med samma vikt en i kol en i glasfiber så kommer kolfibermasten flexa snabbare pga av sin styvhet. Precis som Freddie skrev så har kolfiber pluset att den är mkt lättare och starkare än glasfiber förutom sin styvhet.
-
Vem vill ha en tre gånger tyngre mast för att få samma styvhet som kolfiber?
-
Jag ser det mer såhär:
Vi jämför ju inte olika styva master utan vi har 2 lika långa master med samma IMCS värde (eller nåt annat mått på styvhet för den delen)
Om den ena då har högre kolfiber halt så kommer det bl.a. göra den lättare, tänker man då på tröghetslagen så borde den minskade massan göra att den skulle svänga med en högre frekvens än den med lägre kol-halt om man knäppte till dem med samma kraft.
Jag motsätter mig inte att det har med att kolfiber är styvare att göra, men för mig känns det bara naturligt att det är vikten som är avgörande för hur snabb ”flexen” blir eftersom vi jämför 2 master som har samma styvhet. Det som påverkar förutom att kolfibret i sig är lättare är att tack vare den ökade styvheten så gör man ju förstås masten lite tunnare för att få den mjukare, detta resulterar också i en viktminsking..
-
Coolt, det är väldigt markant skillnad procentuellt sett i vikt mellan masterna i dem olika ”Reflex” serierna så då kanske mina gissningar inte ligger så illa till..
-
Den pendeltid masten har kan till mycket liten del bero på vikten (tröghet)men det avgörande är materialets egenskaper.
Olika material tex plast och gummi kan väga lika mycket per volymsenhet(densitet) men de har väldigt olika frekvenser då man knäpper till dem med samma kraft även då de har samma geometri.
En kolfibermast med en högre kolfiberhalt kan pga av sina egenskaper ha samma ytterdiameter som en mast med lägre kolfiberhalt samtidigt som dess innerdiameter är större.Detta ger ju en lägre vikt/längd egenskap. Trots detta har de båda masterna samma styvhet.
Logga in för att svara.