Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Slalombräda runt 105 liter

• Slalombräda runt 105 liter

Publicerad av kinetic på 25 september, 2006 vid 10:13

Kommer införskaffa en ny slalombräda till nästa säsong är det tänkt. Det lutar åt en iSonic 101 men jag är lite skeptisk till lamineringen med trä, föredrar kolfiber, tex JP, men de har ingen 105-liters bräda utan bara 94 alt. 114. Är det någon som har koll på vilka brädor som är ”bra”? Hur är Thommen RS59 tex, och vilka andra tillverkare har brädor i denna storlek? Finns det ev ”limited editions” av Starboard helt i kolfiber?

fredrik-ygge svarade 18 år, 5 månader sedan 11 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • jester

Medlem
    25 september, 2006 vid 10:43

Exocet Warp Slalom 67, Fanatic Falcon 111, F2 SX Medium, Tabou Manta 59 osv. Thommen ser grymt bra ut, men kostar multum.

• ola-h

Medlem
    25 september, 2006 vid 10:44

Det finns ingen Starboard helt i kol och även de andra tillverkarna har minskat på mängden kol pga den globala kolfiberbristen. Jag kan i alla fall säga att min iS101 känns rätt lätt och styv, min väger 6.2 om jag minns rätt. Jag har dock på tok för lite erfarenhet av slalomsegling för att kunna uttala mig om brädan förutom att den verkar väldigt lättseglad och lätt att köra rätt OK hastighet med. För mig var det också schysst att få med två bra fenor eftersom jag inte sitter på några slalomfenor sedan tidigare.

• speedjanne

Medlem
    25 september, 2006 vid 10:49

Reklam igen!

Vill du ha en riktigt lätt kolkrispig bräda titta och känn på Tabou Manta.I GBG är det rätt många som har dom och ingen har blivit mjuk eller fått konstiga hål i sig.

• oscar

Medlem
    25 september, 2006 vid 10:52
    kinetic wrote:
    Kommer införskaffa en ny slalombräda till nästa säsong är det tänkt. Det lutar åt en iSonic 101 men jag är lite skeptisk till lamineringen med trä, föredrar kolfiber, tex JP, men de har ingen 105-liters bräda utan bara 94 alt. 114. Är det någon som har koll på vilka brädor som är ”bra”? Hur är Thommen RS59 tex, och vilka andra tillverkare har brädor i denna storlek? Finns det ev ”limited editions” av Starboard helt i kolfiber?

Om du kollar många av tillverkarnas lay ups så ser du att fler än starboard använder trä, bara att det inte syns på ovansidan….

• mgs

Medlem
    25 september, 2006 vid 10:53

Titta även på 07 Naish slalom 105
    lite mer info på http://www.fahlensurf.se

• klang

Medlem
    25 september, 2006 vid 11:21
    kinetic wrote:

Körde på F2 SX (M) -05 i somras, jäkligt skön. Kan tänka mig att -06:an är ännu bättre. Går bra i chop och hyfsat lätt att komma runt planande i gippen.

/Klang

• the_novice

Medlem
    25 september, 2006 vid 11:28
    kinetic wrote:

Trä i sig är inget problem, lite pyssligt att laga på ställen där det inte är målat , utan klarlackat, men annars är det inga problem.
    Som sagts tidigare så använder många tillverkare trä även om det inte brukar synas som på starboard. Såg dock att Naish tex ”blottar” lite av träet på sina senaste brädor…

• fredrik-ygge

Medlem
    25 september, 2006 vid 11:30
    Jester wrote:
    Exocet Warp Slalom 67, Fanatic Falcon 111, F2 SX Medium, Tabou Manta 59 osv. Thommen ser grymt bra ut, men kostar multum.

Litet ”typo” bara. Manta 68 är brädan i denna storleksklass. 59 är 85 liter.

• hankloose

Medlem
    25 september, 2006 vid 14:58
    fredrik.ygge wrote:
    Jester wrote:

fanatic 105 blir en MANTA KILLER!!!!

• speedjanne

Medlem
    25 september, 2006 vid 15:45

Det är bara att titta på topp10 på GPS-speedsurfing 3st Tabou och INGEN Fanatic!

http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=7351&uid=1084

• kinetic

Medlem
    25 september, 2006 vid 17:37

Ok…Är det någon som vet om det finns ett test på Thommen RS59?
    Det viktiga för mig är inte vilket märke brädan har utan att den är hyffsat lättseglad, hyffsat ”snabb” (ok, detta beror ju på seglaren till stor del…) samt fungerar bra med segel mellan 7.6 och 6.8, o så gärna ordentligt med kolfiber, vill gärna slippa trä om det går, iaf över hela brädan:-). Beträffande priset kan det eg kvitta om den kostar några tusingar mer, kommer ändå inte byta bräda vartannat år som vissa gör:-)…
    Jag har förstått att det ÄR Starboard som gäller det är därför jag funderar skarpt på iSonic, men nog måste det finnas andra brädmärken med liknande prestanda, eller…?

• jester

Medlem
    25 september, 2006 vid 17:55

Det är inte Starboard som ”gäller”! Som jag sa förut så spelar det ingen roll vilken bräda du väljer egentligen alla kommer gå mer eller mindre lika bra. Skall du ha den bräda som visar mest kolfiber så är det F2 som gäller, men alla coola (?) cut-outs osv gör brädorna förhållandevis tunga ändå. Nästan gränsfall att man kan säga att köp den bräda som du tycker är snyggast!

Vi såg Thommen RS59 nere i Holland, och den såg ut o gå riktigt bra, och var riktigt snygg. Men även Faster gick som ett skott med F2, GetWet gick snabbt med Fanatic, Ben vd Steen gick snabbt med Exocet osv.

• kinetic

Medlem
    25 september, 2006 vid 18:05

Jester: Ok de jag pratat med har nästan alla pratat sig varma för Starboard iaf, har inte så mycket koll på brädmarknaden längre, vilket jag hade för måånga år sen:-). Får väl göra som du föreslår o köpa den brädan som faller mig bäst i smaken till utseendet. RRD e ju faktiskt snygga:-), men lite ”ute” om jag förstått det rätt, men who cares:-).

• jester

Medlem
    25 september, 2006 vid 18:17

Njae RRD Spitfire ser riktigt trevlig ut, och är säkert grymt snabb…

Och Starboard är på intet sätt dåliga, men att dom skulle vara bra mycket bättre än något annat? Nej

• surfan

Medlem
    25 september, 2006 vid 19:03
    Hankloose wrote:
    fredrik.ygge wrote:
    Jester wrote:

fanatic 105 blir en MANTA KILLER!!!!
    DET KAN JA INTYGA FRÅN SÄKERT HÅLL!!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Slalombräda runt 105 liter

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.