Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Slalomgippar
-
Slalomgippar
Publicerad av carl-r på 24 juli, 2008 vid 09:54Försöker lära mig planande gippar. Jag har spanat in div videos och läst galet mycket. Jag har ändå några frågor.
När gör man laydown eller inte? Min gissning är att laydown är den tightaste carven. Eller är det när man är överriggad och vill döda seglet under svängen?
När vill man döda riggen genom att överskota och när vill man hålla ut seglet för att ”länsa”? Har det bara med överriggad/inte att göra eller spelar annat in?
När man gippar planande, när är det första tillfället man kan flippa riggen? Det borde vara nåt som känns i riggen va? (Eller måste man titta på vågorna för att se när man har bytt bog?)
När man kör med framfoten i stroppen, är det nåt speciellt man bör tänka på eller är det samma som att gippa när man står ur stropparna?
surfslusken svarade 16 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
Jepp, laydown handlar om att överskota seglet för att bli av med lite kraft, plus att det trycker ner railen lite extra (speciellt framtill), vilket också det ger lite extra kontroll när det går FORT.
Ett annat vanligt skäl till att man gör laydowns är att det ser snyggt ut, men det rekommenderas framförallt för stillbilder eftersom laydowns med måttligt drag i seglet ofta slutar med tappad planing och ett plums. Med ”lagom” drag i seglet håller man i vanliga fall riggen mer upprätt och optimalt inskotat för att ha mesta möjliga drag i seglet.
Flippar seglet gör man typiskt precis efter länsläget. Här är vanligaste felet att man väntar för länge.
Och så det viktigaste av allt: BÖJ PÅ KNÄNA! Böj på knäna betydligt mer än du tror du behöver, och vinkla fotlederna ordentligt också så att du lutar dig inåt/framåt. När du gippar med nästan raka ben så är du en vinglig stackare som bara väntar på att bli omkullknuffad av första bästa lilla skvalpvåg. Jag märker ofta att om jag bara kommer ihåg att ha knäna ordentligt böjda så kan jag komma undan med både det ena och det andra misstaget och ändå plana ut ur gippen, men med raka ben är dewt tvärtom, även om jag gör allting annat rätt så tappar jag antagligen planingen eller plumsar i, eller både och.
Laydown är inte tajtast möjliga gipp. VIll man göra en supertajt gipp så släpper man en aning på mastfotstrycket så nosen reser sig en aning och tailen gräver ner sig, och så ser man till att ha rejäl fart och lutar sig inåt i svängen så man nästan snuddar vid vågtopparna. Jag rekommenderar duckjibe om man vill svänga toktajt, känslan i en riktgt snabb och tajt duckjibe är svåröverträffad.
Sen kan gippen också bli tajt för att man seglar på en vågis med massor av rocker, såna brädor kan ibland ha bättre kontroll i tajta högfartssvängar än i segling rakt fram.
-
När du gör en laydown gybe så kan du göra mycket tightare svängar eftersom du kan trycka ner kanten på brädan bättre, samtidigt förlorar du ju mer fart, men svängen kan bli väldigt snäv vilket är bra när man inte vill släppa förbi någon på insidan.
Om du kollar på ett slalom heat i världscuppen så är det få som gör laydown gybes i choppiga förhållanden, jag tror att det beror främst på att du tappar mastfotstrycket och brädan börjar studsa mer, vilket gör att det blir svårare att lyckas med gippen.
De flesta som lär sig att gippa gör det med seglet ”vidöppet” genom svängen. Om du har ett camber segel och är överrigad kommer du att upptäcka att detta inte är optimalt eftersom en vindpust får dig att tappa balansen.
Om du kör med camber segel, och är lite överrigad som sig bör, är mina rekommendationer:
1. Fall av och accelerera ytterliggare
1. Flytta bakhanden bakåt på bommen
2a. Luta dig framåt och för bommen framåt med dig
2b. Skota in tills kraften i seglet försvunnit, glöm inte sätta pressa på bommen
3. Fullfölj gippenPunkt 2a-2b blir en roterande rörelse av överkroppen, samtidigt som du får fram vikten över brädan tar du seglet med in och blir av med segeltrycket. Du väljer i din rotation hur mycket du skall luta dig framåt och in i gippen, maximalt blir en laydown gybe, du får anpassa efter hur mycket tryck du har och hur choppigt det är.
-
@Carl R 484826 wrote:
Försöker lära mig planande gippar. Jag har spanat in div videos och läst galet mycket. Jag har ändå några frågor.
Många frågor många svar… Videos är kanon, men glöm inte att många laydownare showar vilt framför kameran och poserar i ett ögonblick med all den erfarenhet de fått av de säkert 1000-tals gippar de gjort i livet… (likadant med bottensvängen i vågor)
Jag tror att du ska satsa på att börja med en vanlig hederlig fullplansgipp utan att gå på laydown´s direkt. Öppna upp riggen lite grann och ha framhanden nära masten och bakhanden bakåt – släpp/knuffa iväg riggen med bakhanden samtidigt som du drar riggen bakåt något med framhanden så får du fin rigg-rotation. Öva gärna korsgreppet, riggflippen, och riggrotationen på land i 1.35 m/s och få in muskelminnet så att du slipper titta på händerna och istället dit du ska.
@Carl R 484826 wrote:
När man gippar planande, när är det första tillfället man kan flippa riggen? Det borde vara nåt som känns i riggen va? (Eller måste man titta på vågorna för att se när man har bytt bog?)
Precis i läns eller lite senare brukar jag flippa riggen. När seglet är som lättast och man seglar med vinden svängandes mot nya bogen. Ibland kan det vara lättare att släppa riggen lite tidigare och segla runt riggen med fullt skär och sväng.
@Carl R 484826 wrote:
När man kör med framfoten i stroppen, är det nåt speciellt man bör tänka på eller är det samma som att gippa när man står ur stropparna?
Ja, försök att hålla hälen i brädan trots ”tå-skäret”. Foten ska ut lätt och snabbt så tänk på att ha stropparna otajta. Det här med fot-förflyttningen är lurigt. Själv har jag vad jag kan minnas satt en gipp fullt planandes med korrekt fotförflyttning. Annars seglar jag switch ur gippen – händerna först, fötterna sen. Kan bero på att jag kör på små små prylar….
Lycka till
-
Tack för bra tips! Återkommer när det börjar likna resultat. 🙂
-
Ja tror att du bara ska köra som de känns bäst för dej. O så tycker ja att Rasmus_W låter som en pajas/tomte.
Logga in för att svara.