Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Slalomnyheter från Carbon Art…
-
Det är väldigt, väldigt sant det du säger Petter, men jag tycker också att det delvis är missvisande. Jag tror inte att jag skulle segla ifrån t.ex. Daniel Borgelind även om han hade vågsegel och vågbräda (om han bara fick ha en riktig fena).
Men för min egna segling är det inte så himla relevant och det är ändå så att jag är två knop snabbare med speedbräda än med slalombräda. Skall jag satsa på att GPS-segla så vill jag ha rätt utrustning, annars är poängen i stort sett borta för mig. Jag vet att andra har annan inställning och den är jag i viss mån avundsjuk på.
-
Absolut, var fart prio 1 skulle jag hata att tvingas fundera över om jag gjort bättre tider om jag bara hade haft… Det jag ville säga var bara att du kan göra bra tider på alla moderna brädor, gäller bara att hitta den utrustning som passar dig och din seglingsstil och sedan segla in dig ordentligt på grejerna. Vissa brädor går snabbare att bli vän med och toppfarterna kommer direkt medan andra kräver mer tid på vattnet innan det börjar hända någonting. CA har lyckats med en bräda som många snabbt levererar på men det är fortfarande en speedbräda, optimerad för fart och kräver en hel del av både seglare och förhållanden. Slalombrädorna har ett mycket bredare spektrum samtidigt som de är sjukt roliga att segla!
Tycker dock att du är lite väl blygsam, tror absolut du skulle ge daniel en god match om han hade vågprylar under fötterna! Helt enig om att seglarens teknik, kontroll och mod är helt avgörande för riktigt bra tider, men inte så avgörande… 🙂
-
Visst kan jag hålla med om att det varit en hausse kring SP53 och SP44 och kanske några till. De är grymt bra speedbrädor som är väldigt enkla att slöra med. Men som allroundbrädor är dom inte jättelättseglade och dom kräver sina förare.
Om man inte är 110% speed eller seglar i förhållanden med inslag av kryss, halvvind eller allmän överlevnad så är det viktigt att också ha bra slalombrädor. Att åka fort i t ex Frankrike eller Tarifa på nästan halvvind och sedan ge sig ut på en monsterkryss i 30 m/s med 1,5 mter höga chopp, då är en liten slalom mer lämplig. Därför kommer jag komplettera min samling med lite slalomplankor. Och som sagt, med bra Euro-kurs så är det läge att handla nu!
Inga Cobra-brädor är i närheten av CA-kvalitén. -
””””’tillkommer det tull och moms på Carbon art brädorna??
Hur mycket isåfall?
Matte -
Om någon annan funderar på att åka på prisvärd Kolfiber Konst i sommar, så är det dags att lägga order nu innan påsk!
Passa på nu så blir frakten billig.
http://carbonartwindsurf.com -
Äntligen har jag fått testa min SL49. En helt fantastisk bräda. Det är den mest lättgippade bräda jag någonsin åkt på. Känns komiskt att säga det om en 49cm bred 69L bräda. Inte svårt att bli sugen på fler CA Slalom.
Väldigt spänd på att testa den i riktigt mycket vind. Fick köra den idag med ganska bra drag i 5.8. Ser fram mot en rykande 5.0-dag.
-
glader;656661 wrote:Äntligen har jag fått testa min SL49. En helt fantastisk bräda. Det är den mest lättgippade bräda jag någonsin åkt på. Känns komiskt att säga det om en 49cm bred 69L bräda. Inte svårt att bli sugen på fler CA Slalom.
Väldigt spänd på att testa den i riktigt mycket vind. Fick köra den idag med ganska bra drag i 5.8. Ser fram mot en rykande 5.0-dag.
Riktigt kul att höra att de små verkar gå lika fint som de stora
Logga in för att svara.