Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Slalomtestet i nya windsurf

• Slalomtestet i nya windsurf

Publicerad av Knatte på 2 maj, 2008 vid 07:25

I sista nummret av engelska windsurf så testades det 100-110 liters slalombrädor och alla fick högsta betyg i speed. Alla brädorna hade kapacitet att gå riktigt fort, men det var rätt stor skillnad på hur odramatiskt detta var:tongue:

I korthet så fick Isonic brädan 111 bästa snittbetyg, Isonic 101, Tabou Manta 67 och Naish SP 110 skuggade kort bakom..
    Som alltid så finns det väl åsikter om tycke och smak och om hur opartiska dessa tester är. Men sett över snitt betyget så var dessa 4 en bit framför de övriga.

Knatte svarade 16 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • imported_macts

Medlem
    2 maj, 2008 vid 08:30

Jag är övertygad om att dessa brädor är bra, men tyvärr ger jag inte mycket för Windsurfs tester. Det är svårt att hitta ett negativt omdöme från dem. Boards vågar ju i alla fall såga lite grann ibland så tex S-board slutade annonsera där ett tag för att dom var missnöjda med ett test.
    Ska bli kul att läsa testet ändå.

• Knatte

Gäst
    2 maj, 2008 vid 09:54

@MacTS 462374 wrote:

Jag är övertygad om att dessa brädor är bra, men tyvärr ger jag inte mycket för Windsurfs tester. Det är svårt att hitta ett negativt omdöme från dem. Boards vågar ju i alla fall såga lite grann ibland så tex S-board slutade annonsera där ett tag för att dom var missnöjda med ett test.
    Ska bli kul att läsa testet ändå.

Windsurf sågar inga brädor i detta testet, men ger dåliga poäng till JP slalom 4 68 och framför allt till Mistral SL RD 110

• imported_macts

Medlem
    2 maj, 2008 vid 10:04

@Knatte 462394 wrote:

Windsurf sågar inga brädor i detta testet, men ger dåliga poäng till JP slalom 4 68 och framför allt till Mistral SL RD 110

ojdå, är van att de inte ger dåliga omdömen till nån….ska kanske läsa testet inna jag uttalar mig i frågan:)

• Knatte

Gäst
    2 maj, 2008 vid 10:55

@MacTS 462397 wrote:

ojdå, är van att de inte ger dåliga omdömen till nån….ska kanske läsa testet inna jag uttalar mig i frågan:)

Allt är ju realtivt..
    Men där toppbrädorna får Exellent i alla delmoment, så landar Mistralen på Fair/good i de flesta moment och bara speeden får topppoäng:tongue:
    Så man kanske inte skall säga att brädan sågas, men ser man på staplarnas så känns ju vissa brädor betydligt sämre. Sedan hur stor skillnad detta är i praktiken låter jag var osagt:blush:

• 40knots

Medlem
    2 maj, 2008 vid 20:38
    Knatte;462394 wrote:

Ajajaj… jag fick just min JP SL 4 60 och det är ju lillebror till 68an. Måste få tag på tidningen och läsa vad det är frågan om.

• Knatte

Gäst
    3 maj, 2008 vid 07:16

@40knots 462509 wrote:

Ajajaj… jag fick just min JP SL 4 60 och det är ju lillebror till 68an. Måste få tag på tidningen och läsa vad det är frågan om.

I korthet, en riktigt snabb bräda… Fast den är inte lika lättmanöverad och planar lika tidigt som de bästa brädorna i testet. De brädorna som fick lägre poäng, fick det för att de krävde mer kunskap/balls för att segla riktigt fort.:laugh:

• 40knots

Medlem
    3 maj, 2008 vid 08:55

Tack Knatte för lugnande info :). Byggde min första slalom bräda (3m) 1985 och sedan i stort sätt en i året. När jag långt senare gick tillbaka och riggade mina gamla segel från 80 talet på stugan och seglade på just den brädan märkte jag att jag faktiskt kunde gippa igen. Något som jag varit bra på i tidernas morgon. Speed och mera speed har gjort ”mina” brädor svårmanövrerade och dåliga på att komma upp i plan. Vad är dagens kriterier på slalom brädor?

• rasmus_w

Medlem
    3 maj, 2008 vid 18:25

Oavsett kriterier så tror jag att en kille med din bakgrund inte kommer tycka att nån slalombräda på marknaden är svårseglad. Jag tycket min gamla RRD från -95 är skitlätt att segla och ”alla” påstår att den stora skillnaden mot en ny slalom är att en ny slalom är mycket mer lättseglad.

• getwet

Medlem
    4 maj, 2008 vid 08:04

@Rasmus_W 462640 wrote:

Oavsett kriterier så tror jag att en kille med din bakgrund inte kommer tycka att nån slalombräda på marknaden är svårseglad. Jag tycket min gamla RRD från -95 är skitlätt att segla och ”alla” påstår att den stora skillnaden mot en ny slalom är att en ny slalom är mycket mer lättseglad.

Det är inte svårt att segla på en äldre slalom, men om det ska gå riktigt fort Rasmus, då är det svårare än de nya modernare.
    Det troliga är väl att du inte kramat ur din RRD (misstänker avant slalom) så pass mycket så att den börjat bli nervig ännu. Att puttra runt i 30 knop är ingen match, men när det börjar bli 33+ och däröver på choppigt vatten så är det inte läge att blunda direkt…..

• goretex

Medlem
    4 maj, 2008 vid 09:32

@Rasmus_W 462640 wrote:

Är ingen expert men jag har hört att me de nyare brädorna kommer du upp betydligt fortare i planing och toppfart… de är dessutom snällare att svänga med.
    Snackade med en kille nyligen som mer eller mindre är uppväxt på de nyare och som testade på en äldre modell och hade jäkla svårt med den…

Själv har jag en Fanatic Jag från ’93 😛
    Funderar på uppgradera mig till nån ny Naish eller nåt…
    Ska ta och köpa mig den där Windsurf och spana in testerna!

• 40knots

Medlem
    4 maj, 2008 vid 11:31

Vad exakt gör en bräda snabb?
    Vad exakt gör en bräda lätt att jippa med?
    Vad exakt gör att en bräda accelererar snabbt?

• oscar

Medlem
    4 maj, 2008 vid 11:55

@40knots 462764 wrote:

Vad exakt gör en bräda snabb?
    Vad exakt gör en bräda lätt att jippa med?
    Vad exakt gör att en bräda accelererar snabbt?

En duktig shaper….:santa:

• rasmus_w

Medlem
    4 maj, 2008 vid 13:43

@getwet 462726 wrote:

Det är inte svårt att segla på en äldre slalom, men om det ska gå riktigt fort Rasmus, då är det svårare än de nya modernare.
    Det troliga är väl att du inte kramat ur din RRD (misstänker avant slalom) så pass mycket så att den börjat bli nervig ännu. Att puttra runt i 30 knop är ingen match, men när det börjar bli 33+ och däröver på choppigt vatten så är det inte läge att blunda direkt…..

Säkert är det så. Jag får bara intrycket att många säger att de gamla slalomraketerna är svårseglade oavsett om man bara puttrar fram och tillbaka lite makligt eller om man slörar med fullt drag i grejorna och när det gäller halvvindsputtrandet håller jag inte med. Det är som att puttra halvvind på vilken bräda som helst, med undantag för att man åker ifrån de flesta.

Min RRD är en prototyp till den som skulle heta Race 286, troligen har den lite mer volym i häcken än produktionsbrädorna. Sen har den lite enklare grafik än produktionsbrädorna, den har inte de där längsgående ränderna som produktionsbrädorna har. Enligt Per Andersson som lagade nosen på den vid ett tillfälle så hade Anders troligen brädan till att kryssa med 7.0.

• 40knots

Medlem
    5 maj, 2008 vid 08:53

Fan, jag köpte fel tindning… Wind Surfing…. men där finns en test med 13 st light wind SL brädor så helt onödigt var det inte.

• goretex

Medlem
    5 maj, 2008 vid 16:23

@40knots 462918 wrote:

Fan, jag köpte fel tindning… Wind Surfing…. men där finns en test med 13 st light wind SL brädor så helt onödigt var det inte.

Är detta den rätta ?
    http://www.windsurf.co.uk

Pressbyrån på Sthlms central har ett väldigt bra utbud på internationella tidningar!

[edit] Woohoo… är inte längre ”noobe”!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Slalomtestet i nya windsurf

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.